Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Koniec prac na trasie Warszawa – Poznań. Wraca 160 km/h

inforail
01.09.2020 08:45
0 Komentarzy

W dniu 31 sierpnia2020 roku, zgodnie z terminem określonym w umowie z PKP PLK, zakończone zostałyprace związane z odbiorem końcowym, realizowanej przez Torpol S.A. modernizacjilinii kolejowej Warszawa – Poznań w obszarze LCS Konin – odcinek Barłogi –Swarzędz.

Prace zostały wykonane w ramach projektu pn. „Prace nalinii kolejowej E20 na odcinku Warszawa – Poznań – pozostałe roboty, odcinekSochaczew – Swarzędz realizowanego w ramach unijnego instrumentu finansowegoConnecting Europe Facility (CEF). Jest to jedna z największych wielobranżowychmodernizacji liniowych linii kolejowej o wartości przekraczającej 1 mld złbrutto.

Dzięki bardzo dobrejwspółpracy i olbrzymiemu zaangażowaniu wszystkich uczestników, tegoskomplikowanego wielobranżowego procesu budowlanego – Zamawiającego (PKP PLKS.A), Inżyniera Projektu (BBF) oraz Wykonawcy możemy się dzisiaj cieszyć zterminowego zakończenia prac budowlanych we wszystkich branżach na tak dużymprojekcie, który jest bardzo ważnym elementem programu Krajowego Programu Kolejowego(KPK). Przyczynia się on do poprawy bardzo istotnego połączenia na liniiWarszawa- Poznań. Efekty inwestycji będą odczuwalne przede wszystkim dlapasażerów – podniesie się komfort podróży oraz skróci jej czas – podkreślaGrzegorz Grabowski, prezes Zarządu Torpol S.A.

Dzięki inwestycji zwiększono przepustowość linii Warszawa -Poznań, tym samym pociągi pasażerskie mają możliwość jazdy z maksymalną prędkością160 km/h, a towarowe 120 km/h. Po przebudowie perony na stacjach wPodstolicach, Koninie i Kole spełniają nowoczesne standardy podróży, m.in.wyposażone są we wiaty, ławki oraz jasne oświetlenie, a wyższe platformy orazczytelne oznakowanie i systemy informacji wizualnej i głosowej ułatwiająpasażerom korzystanie z pociągów. Nowo wybudowane Lokalne Centrum Sterowania wKoninie (LCS Konin) oraz 7 lokalnych nastawniami stanowi najrozleglejszy tegotypu obiekt w kraju, który steruje 118 km odcinkiem linii oraz 51 przejazdamikolejowo-drogowymi. LCS Konin oraz nastawnie zostały wyposażone w nowoczesny sprzętsterowania ruchem i innowacyjne rozwiązania techniczne.

Dzięki pełnejzaangażowania pracy, wiedzy eksperckiej i olbrzymiemu doświadczeniu naszychpracowników, realizacja tego projektu przebiegła niezwykle sprawnie, a Torpolpotwierdził swoją bardzo mocną pozycję na niezwykle wymagającym obecnie rynkuinfrastruktury kolejowej. Bardzo istotne znaczenie w tej realizacji miałyrównież firmy podwykonawcze, które w sposób sprawny i z oczekiwaną jakościąrealizowały zlecone im zadania. Realizacja tego kontraktu to kolejnepotwierdzenie rozległych kompetencji Grupy Kapitałowej Torpol w realizacjidużych, złożonych inwestycji infrastrukturalnych. Przypomnę, że czas trwaniakontraktu wynosił 41 miesięcy, a jego realizacja wymagała zaangażowaniaokresowo nawet ok. 1 000 pracowników oraz pracy pełnego zestawu maszynspecjalistycznych takich jak podbijarki, oczyszczarki pociągi sieciowe, którymifirma dysponuje – mówi Grzegorz Grabowski, prezes Torpol S.A.

Na potrzeby modernizacji dwutorowej linii kolejowej wymieniono149 km pojedynczego toru oraz ponad 300 km sieci trakcyjnej. Wzdłuż całegomodernizowanego odcinka linii zabudowano pełną, szkieletową sieć światłowodowąoraz miedzianą, a także systemy transmisyjne, łączności technologicznej,radiołączności kolejowej i systemów bezpieczeństwa, monitoringu i informacjipodróżnych oraz kamer na przejazdach. Zmodernizowano również 83 obiektyinżynieryjne, w tym m.in. 8 mostów kolejowych, 65 przepustów, 3 przejścia podtorami oraz 7 wiaduktów. Na szczególną uwagę zasługują obiekty mostowezlokalizowane na Kanale Grójeckim i Kanale Warta – Gopło.

Na 40 metrowym moście na Kanale Grójeckim wymieniono ważącą160 ton stalową kratownicę, natomiast 25 metrowy most na Kanale Warta – Gopłozyskał nową, żelbetowo-stalową konstrukcję. Na obu obiektach ułożono równieżnowe tory i zamontowano sieć trakcyjną. Dzięki przeprowadzonej modernizacji,oba obiekty spełniają normę prowadzenia ruchu z prędkością do 160 km/h. Wramach poprawy oddziaływania linii kolejowej na środowisko zabudowano łącznie27 tys. m2 ekranów akustycznych.

Komentarze