Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Konserwator nie zgodzi się na przebudowę zabytkowego wiaduktu w Krakowie

inforail
24.01.2020 15:45
0 Komentarzy

Małopolska WojewódzkaKonserwator Zabytków Monika Bogdanowska nie zgodzi się na przebudowę wiaduktukolejowego nad ulicą Grzegórzecką w centrum Krakowa, która wiązałaby się zezniszczeniem jego konstrukcji.

Zgodnie z najnowszym projektem przedstawionym przez inwestoraPKP PLK, wymienione miałby zostać wszystkie wewnętrzne elementy konstrukcyjnewiaduktu, a na zewnątrz pozostawiona XIX-wieczna okładzina ścian i sklepień.

„Z wstępnych analiz wynika, że przedstawiony projektnie spełnia naszych oczekiwań – nadal jest to projekt, w którym zachowana jesttylko powierzchnia wiaduktu, a cała reszta jest usunięta, zredukowana jestm.in. grubość sklepień” – mówiła w piątek dziennikarzom Bogdanowska.

„Chcemy zachować ten wiadukt jako konstrukcjęinżynierską, z uwagi na to, że jest ona wyjątkowa. To jedna z ostatnich ijedyna w Krakowie łukowa konstrukcja mostowa” – podkreśliła konserwator.Dodała, że chodzi właśnie o zachowanie i ochronę tej konstrukcji inżynierskiej,a nie jej zewnętrznej powłoki.

Według Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Krakowienajlepszym rozwiązaniem byłoby: wzmocnienie fundamentów wiaduktu i wprowadzeniedo wnętrza filarów osobnej konstrukcji, na której spoczywałby nowy pomost, poktórym poruszałyby się pociągi. Stary, zabytkowy wiadukt pozostałby niezależną,samonośną konstrukcją. „To jest rozwiązanie, przy którym wiadukt zostajezachowany” – podkreśliła Monika Bogdanowska.

Wiadukt został wybudowany w latach 1861-1863 jako mostkolejowy nad starym korytem Wisły. Ma 98 m długości i 12 m szerokości. W latach1878-1880, gdy zasypano dawne koryto Wisły, most stał się wiaduktem i pozostałnim do dziś.

Po przebudowie na wiadukcie mają się mieścić dwa tory, a dwakolejne na obiekcie wzniesionym równolegle do niego. W sąsiedztwie ma powstaćnowy przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki.

Jak poinformował PAP Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKPPLK, Polskie Linie Kolejowe oraz wykonawca czekają na szczegółowe uwagidotyczące trzeciego wariantu prac przy wiadukcie. „Projektanci będąsprawdzać, czy realizacja tych uwag jest możliwa z technicznego punktuwidzenia. Zależy nam na jak najszybszym uzyskaniu zgód WojewódzkiegoKonserwatora Zabytków, by móc kontynuować prace przy tej ważnej i wyczekiwanejprzez podróżnych inwestycji” – powiedział Hamarnik.

Przebudowa wiaduktu jest elementem modernizacji liniiśrednicowej E30. Prace rozpoczęły się w lipcu 2017 r. W ramach inwestycjipowstają nowe, 850-metrowe estakady w miejsce nasypu ziemnego biegnącego przezcentrum Krakowa od ul. Kopernika do ul. Miodowej, na której znajdą siędodatkowe dwie pary torów oraz trzy nowe mosty na Wiśle, a także stacjekolejowe. W sumie PLK przebudowują 20 km torów. Wartość inwestycji przekracza 1mld zł, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro. Zakończeniecałości prac planowane jest na przełomie 2020 i 2021 r.


Komentarze