TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Konserwator nie zgodzi się na przebudowę zabytkowego wiaduktu w Krakowie
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 24.01.2020 17:45:37
Konserwator nie zgodzi się na przebudowę zabytkowego wiaduktu w Krakowie (foto: PKP PLK)

Małopolska Wojewódzka Konserwator Zabytków Monika Bogdanowska nie zgodzi się na przebudowę wiaduktu kolejowego nad ulicą Grzegórzecką w centrum Krakowa, która wiązałaby się ze zniszczeniem jego konstrukcji.

Zgodnie z najnowszym projektem przedstawionym przez inwestora PKP PLK, wymienione miałby zostać wszystkie wewnętrzne elementy konstrukcyjne wiaduktu, a na zewnątrz pozostawiona XIX-wieczna okładzina ścian i sklepień.

"Z wstępnych analiz wynika, że przedstawiony projekt nie spełnia naszych oczekiwań – nadal jest to projekt, w którym zachowana jest tylko powierzchnia wiaduktu, a cała reszta jest usunięta, zredukowana jest m.in. grubość sklepień" – mówiła w piątek dziennikarzom Bogdanowska.

"Chcemy zachować ten wiadukt jako konstrukcję inżynierską, z uwagi na to, że jest ona wyjątkowa. To jedna z ostatnich i jedyna w Krakowie łukowa konstrukcja mostowa" - podkreśliła konserwator. Dodała, że chodzi właśnie o zachowanie i ochronę tej konstrukcji inżynierskiej, a nie jej zewnętrznej powłoki.

Według Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków w Krakowie najlepszym rozwiązaniem byłoby: wzmocnienie fundamentów wiaduktu i wprowadzenie do wnętrza filarów osobnej konstrukcji, na której spoczywałby nowy pomost, po którym poruszałyby się pociągi. Stary, zabytkowy wiadukt pozostałby niezależną, samonośną konstrukcją. "To jest rozwiązanie, przy którym wiadukt zostaje zachowany" – podkreśliła Monika Bogdanowska.

Wiadukt został wybudowany w latach 1861-1863 jako most kolejowy nad starym korytem Wisły. Ma 98 m długości i 12 m szerokości. W latach 1878-1880, gdy zasypano dawne koryto Wisły, most stał się wiaduktem i pozostał nim do dziś.

Po przebudowie na wiadukcie mają się mieścić dwa tory, a dwa kolejne na obiekcie wzniesionym równolegle do niego. W sąsiedztwie ma powstać nowy przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki.

Jak poinformował PAP Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK, Polskie Linie Kolejowe oraz wykonawca czekają na szczegółowe uwagi dotyczące trzeciego wariantu prac przy wiadukcie. "Projektanci będą sprawdzać, czy realizacja tych uwag jest możliwa z technicznego punktu widzenia. Zależy nam na jak najszybszym uzyskaniu zgód Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, by móc kontynuować prace przy tej ważnej i wyczekiwanej przez podróżnych inwestycji" – powiedział Hamarnik.

Przebudowa wiaduktu jest elementem modernizacji linii średnicowej E30. Prace rozpoczęły się w lipcu 2017 r. W ramach inwestycji powstają nowe, 850-metrowe estakady w miejsce nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa od ul. Kopernika do ul. Miodowej, na której znajdą się dodatkowe dwie pary torów oraz trzy nowe mosty na Wiśle, a także stacje kolejowe. W sumie PLK przebudowują 20 km torów. Wartość inwestycji przekracza 1 mld zł, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro. Zakończenie całości prac planowane jest na przełomie 2020 i 2021 r.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
wiadukt
Kraków
PKP PLK
zabytek

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....