Liczba pasażerów DB na trasach dalekobieżnych po raz pierwszy powyżej 150 milionów!
Liczba pasażerów natrasach dalekobieżnych wyniosła 151 milionów, co oznacza, że spółka DeutscheBahn (DB) ustanowiła nowy rekord, przekraczając poziom 150 milionówprzewożonych osób.
Jak podał przewoźnik wyniki odnotowane we wcześniejszym rokubyły bardzo dobre, a w 2019 r. dodatkowa liczba korzystających z pociągów ICE iIC DB wyniosła 2,8 miliona (wzrost o 1,9%). Był to piąty kolejny rok wzrostuliczby pasażerów. Skorygowane przychody Grupy DB zwiększyły się w 2019 r. do44,4 mld euro, co stanowi wzrost o niecały 1%. Spółka DB, rozwijając największyprogram inwestycyjny w swojej historii, dokonała znacznych nakładów na siećkolejową, stacje i pociągi. W efekcie wysokiego poziomu inwestycji w przyszłośćkolei, skorygowany zysk przed odsetkami i podatkami (EBIT) uległ obniżeniu o13% w porównaniu z rokiem poprzednim, osiągając 1,8 mld euro.
Celem DB jestzwiększenie w znacznym stopniu wydajności kolei w Niemczech – powiedział DrRichard Lutz, Dyrektor Generalny DB, w odniesieniu do bilansu za rok obrotowy2019. Inwestycje w przyszłość kolei będąmiały priorytet w nadchodzących latach, co znajdzie odzwierciedlenie w naszychwynikach w perspektywie średnioterminowej – dodał.
Strong Rail
Wzrost liczby przewiezionych pasażerów potwierdza, że spółkaDB obrała dobry kurs dzięki swojej strategii pod nazwą „Silna kolej” („StrongRail”). W 2019 r., oprócz wzrostu liczby pasażerów na trasach dalekobieżnych o1,6% , ich liczba zwiększyła się również na niemieckich trasach regionalnych,osiągając poziom prawie dwóch miliardów.
Widzimy wyraźne oznakimodalnego przesunięcia w kierunku kolei, która jest przyjaznym dla środowiskaśrodkiem transportu – powiedział Lutz.
W porównaniu z rokiem wcześniejszym łączny wolumenkolejowego transportu pasażerskiego w 2019 r. wzrósł o 695 milionówpasażerokilometrów do poziomu 98,4 miliarda. Po raz pierwszy w 2019 r. SpółkaDB Regio odnotowała zwiększenie portfela zamówień netto, pozyskując więcejpociągokilometrów, niż tracąc na rzecz konkurentów.
Wolumen wygenerowany w 2019 r. w sieci kolejowej ponowniewzrósł, przy jednoczesnym wzroście popytu o 0,4% do 1,09 mld kilometrów trasprzejazdów pociągów. Wskaźnik procentowy innych operatorów niż DB zwiększył siędo 33,8% (2018 r.: 32,2%).
Wzrost nakładów netto
Znacznie wzrosły nakłady inwestycyjne netto. W porównaniu zrokiem wcześniejszym zwiększyły się one o 41%, osiągając poziom 5,6 mld euro.To rekordowy wzrost, chociaż zmiana metod rachunkowości spowodowała, że wynikbył porównywalny z danymi za rok 2018 tylko w ograniczonym zakresie. Wzrosłyrównież nakłady inwestycyjne brutto, które koncentrowały się nainfrastrukturze. Tak jak poprzednio, przeważająca część środków zostaniewykorzystana na rozbudowę i modernizację niemieckiego systemu kolei,podniesienie jakości i niezawodności oraz zakup nowych pociągów i zatrudnieniedodatkowego personelu.
Zadłużenie finansowe netto kształtujące się na poziomie 24,2mld euro było nieco mniejsze niż oczekiwano i pozostawało poniżej limituzadłużenia uzgodnionego z rządem niemieckim.
Naszym zadaniem –powiedział Dr Levin Holle, Dyrektor Finansowy DB – jest zapewnianie w dalszym ciągu stabilności finansowej DB pomimobardzo wysokiego poziomu inwestycji i dodatkowych wyzwań związanych z pandemiąkoronawirusa. Nadal nie wiadomo, jakie dokładnie będą negatywne skutkiekonomiczne globalnego kryzysu spowodowanego przez pandemię.
Logistyka i transporttowarowy
Dzięki wskaźnikowi EBIT na poziomie 538 mln euro, spółka DBSchenker osiągnęła rekordowe wyniki za 2019 r. po raz trzeci z rzędu. Zwyjątkiem frachtu lotniczego, który odnotował tendencję spadkową w całejbranży, wszystkie sektory działalności wykazały lepsze wyniki. DB Arriva,europejska spółka zależna DB zajmująca się transportem lokalnym, działała w bardzokonkurencyjnym otoczeniu w 2019 r., a jej wskaźnik EBIT uległ nieznacznemuobniżeniu w porównaniu z rokiem wcześniejszym.
W stosunku do poprzedniego roku spadek o 3,7% odnotowałwolumen transportu DB Cargo. Spada popyt w sektorach cyklicznych, takich jakprzemysł stalowy i motoryzacyjny, a zatem pomimo podejmowanych wysiłków trwaływzrost kolejowych przewozów towarowych zajmie trochę czasu. (DB)
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze