TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Linia Gdynia – Kościerzyna – Bydgoszcz dwutorowa i zelektryfikowana
PAP InfoRail.pl - Opublikowano: 25.09.2017 23:23:49 11 komentarzy
Linia Gdynia – Kościerzyna – Bydgoszcz dwutorowa i zelektryfikowana

Linia kolejowa nr 201 na odcinku Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz zostanie zelektryfikowana i będzie dwutorowa – poinformował wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński. Inwestycja ma być zrealizowana do 2023 roku.

W poniedziałek w Gdańsku przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i wykonawcy, spółki Egis Poland, podpisali umowę na opracowanie dokumentacji projektowej trzech odcinków: Kościerzyna-Gdynia (nr 201), Somonino-Kartuzy (nr 214) i Glincz-Kartuzy (nr 229). Wartość podpisanej umowy to prawie 16 mln zł netto. Modernizacja tych odcinków odbędzie się w ramach projektu utworzenia alternatywnego ciągu transportowego Bydgoszcz–Trójmiasto.

Wiceminister infrastruktury i budownictwa Kazimierz Smoliński podczas konferencji prasowej w Gdańsku zapewnił, że połączenie kolejowe na odcinku Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz zostanie zelektryfikowane i powstanie dwutorowa linia kolejowa o łącznej długości ok. 150 km. "W tej chwili linia nr 201 z okresu międzywojennego na tym odcinku jest jednotorowa i niezeletryfikowana a będzie zmodernizowana i dostosowana do współczesnych wymogów" – dodał.

"Linia 201 Gdynia-Kościerzyna-Bydgoszcz to linia ważna z gospodarczego punktu widzenia jako alternatywny ciąg przewozów, ale też jest istotna dla mieszkańców, zwłaszcza Kaszub" – argumentował. Wyjaśnił, że "inwestycja przewiduje też prace na odcinkach Somonino-Kartuzy i Glincz-Kartuzy". Podkreślił, że dzięki budowie alternatywnego połączenia Bydgoszcz-Trójmiasto na północ będzie mogło dotrzeć z południa kraju dwa razy więcej pociągów niż dotychczas.

"To będzie tylko kwestia wyboru linii przez przewoźników, czy będą chcieli korzystać z dotychczasowej linii przez Gdańsk, czy z planowanej alternatywnej" – dodał. Ocenił, że linia na odcinku Tczew-Pruszcz Gdański jest "jedną z najbardziej obłożonych w kraju".

Prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Ireneusz Merchel powiedział dziennikarzom, że zakłada się, iż etap projektowania zakończy się w drugiej połowie 2019 r. i w III kw. tego roku będzie ogłoszony przetarg na realizację inwestycji w systemie "buduj". "W I kw. 2020 r. podpiszemy umowę, żeby rozpocząć prace budowlane, które mają potrwać 36 miesięcy" – dodał. Powiedział, że jednym z warunków przetargowych będzie skrócenie terminu realizacji. Ocenił, że "otwarcie na początku 2023 roku toru linii na odcinku z Bydgoszczy do Gdyni jest jak najbardziej realne".

Jest przekonany, że planowana inwestycja "zdecydowanie zmieni warunki transportu kolejowego w regionie". "W tej chwili wszystkie pociągi towarowe jadą linią przez Tczew-Gdańsk do Gdyni, a potem pociągi będą mogły jeździć linią zmodernizowaną, praktycznie nową na odcinku przez Bydgoszcz–Maksymilianowo-Kościerzynę do Gdyni" – wyjaśnił. Inwestycja przede wszystkim poprawi dostęp kolejowy do portu w Gdyni. Szacuje się, że dzięki nowemu połączeniu przez Trójmiasto może przejeżdżać o połowę mniej pociągów towarowych niż dotychczas.

Prezes PKP PLK zauważył, że planowana inwestycja będzie miała też wpływ na ruch pasażerski. "Prędkość dla pociągów pasażerskich będzie do 140 km/godz., co oznacza, że dla podróżnych z Kartuz, Kościerzyny czas dojazdu znacząco się skróci" – zapewnił.

Prezes poinformował, że PKP PLK "analizują i na pewno chcą w następnej perspektywie unijnej podwyższać prędkości, żeby np. na odcinku z Bydgoszczy do Tczewa, Gdyni pociągi jeździły z prędkością 200 km/godz. i byłaby to linia bardziej dedykowana dla ruchu pasażerskiego".

Prace na pomorskich odcinkach: Kościerzyna-Gdynia (nr 201), Somonino-Kartuzy (nr 214) i Glincz-Kartuzy (nr 229) przewidują budowę 50 km nowego toru między Kościerzyną a Gdańskiem Osową oraz elektryfikację 88 km linii. Wymienionych będzie 86 km toru i 88 rozjazdów. 33 perony mają być zbudowane lub zmodernizowane. Czas przejazdu na trasie Kościerzyna-Gdynia Główna ma się skrócić z obecnych 1h 16 min do ok. 1 h.

W Glinczu i w rejonie Kartuz mają powstać łącznice, które mają umożliwić bezkolizyjne połączenie linii. PKP PLK poinformowały, że obecnie dla odcinka linii Maksymilianowo-Kościerzyna (nr 201) trwa postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy projektu. W 2016 r. rozpoczęły się prace na odcinku towarowym pomiędzy Nową Wsią Wielką a Maksymilianowem.

Wojewoda pomorski Dariusz Drelich podkreślił, że rozbudowa linii kolejowych ma strategiczne znaczenie dla województwa. Poinformował, że w pomorskiem zrealizowane mają być inwestycje o wartości ok. 6 mld zł, co stanowi prawie 10 proc. środków krajowych w obecnej perspektywie unijnej przeznaczonych na inwestycje kolejowe w kraju.

Projekt PKP PLK "Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz-Trójmiasto, Etap I" ma szacunkową wartość 893 mln zł. Projekt ubiega się o współfinansowanie przez UE.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Gdynia
Kościerzyna
Bydgoszcz
  • kolejFAN – 26.09.2017

    No i to jest super inwestycja. Wreszcie pociągi z południa kraju będą mogły bez przeszkód dotrzeć do Gdyni przez Wierzchucin i Kościerzynę bez problemów z trakcją, zarówno osobowe jak i towarowe.

  • Jacek – 26.09.2017

    Wszystko fajnie, ale budowa tzw. pętli kartuskiej to bezsens, palenie pieniędzy. Przecież można zmienić czoło w ciągu kilku minut. Nie musi to trwać 15 minut, jeśli mamy do czynienia z zespołem trakcyjnym. Czesi zmieniają czoło nawet w 3 minuty. Nie wiem, jak przejechanie dodatkowych 3 km ma skrócić czas przejazdu... Natomiast z pewnością zwiększy zużycie energii.

  • Zetes – 26.09.2017

    Kilka lat temu przeprowadzono remont szlaku Gdynia - Kościerzyna... Nie ma to, jak perspektywiczne myślenie.

  • gobi – 26.09.2017

    @Zetes,takich "inwestycji" w skali marko i mikro można mnożyć w dziesiątki jak nie setki w odniesieniu do polskiej kolei.

  • kolejFAN – 27.09.2017

    jeszcze drut z redy do wielkiej wsi i trzecia szyna z wielkiej wsi do helu

  • kolejFAN – 27.09.2017

    hahah, chłopie weź sobie lepiej jakies leki, bo już się nie da czytać tych bzdur o trzeciej szynie. Chyba w nowojorskim metrze..

  • D – 27.09.2017

    @Jacek. Zgadzam się że pętla kartuska to głupota. Lepiej za te pieniądze zrobić choćby kawałek linii 229 w kierunku Sierakowic.

  • Maciek z Lublina – 28.09.2017

    Rozumiem , jaki jest zamysł przyświecający takiej , a nie innej korekcie linii 201 , ale czy nie byłoby pożyteczne z perspektywy ruchu towarowego , by wydłużyć linię z Tucholi do Koronowa tak , by kończyła się w Maksymilianowie ?

  • jacek – 28.09.2017

    @Maciek z LublinaTo byłby dopiero bezsens... Skąd taki pomysł?

  • Maciek z Lublina – 28.09.2017

    Zwróć uwagę na położenie Chojnic ... Z tego miasta da się rozprowadzać ruch towarowy do portów . Przez Szczecinek - do Kołobrzegu , Ustki , Szczecina . Przez Kościerzynę - do Gdyni , przez Tczew - do Elbląga .

  • Jacek – 28.09.2017

    @Maciek z LublinaAkurat Kołobrzeg i Ustka są portami bez znaczenia, a Elbląg nie jest portem morskim. Do tego przebieg przez Koronowo i Tucholę byłby pokręcony.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....