Luxtorpeda nie rozpędzi się? Szybkie pociągi dla PKP Intercity niepewne
PKP Intercity wramach strategii do 2023 r. zakontraktowało już zakupy i modernizację pociągówna kwotę 4,5 mld zł. Nie wiadomo jednak, co z zamówieniami na szybkie składy do250 km/h – podaje „Dziennik Gazeta Prawna”.
Dziennik informuje, że PKP realizuje zamówienia taborowe.”Spółka podpisała właśnie z oleśnicką firmą Olkol wartą 200 mln zł umowęna modernizację 20 elektrycznych lokomotyw serii EU/EP07, tzw. siódemek. Dziękitemu zwiększą prędkość maksymalną ze 125 do 160 km/h. Przewoźnik wrócił też dopomysłu zakupu pociągów piętrowych. Niedawno rozpoczął dialog techniczny zproducentami, a do końca roku zostanie ogłoszony przetarg. Zamówienie będziedotyczyć składów 7-wagonowych, które będą mogły rozpędzać się do 200 km/h izabiorą na pokład aż 800 pasażerów. Dla porównania elektryczne pociągi Dartzabierają 350 osób. Według zapowiedzi PKP Intercity za kilka lat piętrusytrafią na oblegane trasy z Warszawy do Łodzi czy z Krakowa do Katowic (jejmodernizacja ma finiszować w 2021 r.)” – podaje.
Jak czytamy, spółka inwestuje też w nowe lokomotywy.”Do końca roku nowosądecki Newag ma skończyć dostawy 30 elektrowozów onazwie Griffin, które pojadą 160 km/h. Wartość kontraktu to ponad 550 mln zł.Trwa też przetarg na zakup kolejnych 10 lokomotyw na 200 km/h. Będą to pojazdywielosystemowe, dostosowane do różnych systemów napięcia prądu, co oznacza, żebędą mogły wjeżdżać np. do Niemiec” – wyjaśnia dziennik.
Według gazety jednak niepewne jest spełnienie obietnicdotyczących szybkiego taboru Luxtorpeda. „Opracowanie i sprawne wdrożeniedo produkcji w Polsce składu, który mógłby się rozpędzić do 230–250 km/h, byłojednym z założeń programu Luxtorpeda, który Mateusz Morawiecki jeszcze jakowicepremier ogłaszał w 2016 r. Dwa lata później Narodowe Centrum Badań iRozwoju wspólnie z PKP Intercity rozpoczęło dialog techniczny, który miałdoprowadzić do zamówienia szybkich składów. Chodziło w dużej mierze o pociągi,które mają pojechać po szybkich trasach do Centralnego Portu Komunikacyjnego.Według założeń strategii taborowej, którą PKP Intercity prezentowało w 2018 r.,część szybkich składów miała zostać zakupiona do 2023 r. Chodziło o 25lokomotyw, siedem elektrycznych pociągów i dwa składy typu push-pull(lokomotywa z wagonami i kabiną sterowniczą na drugim końcu), które miały sięrozpędzać do 230–250 km/h. Już wiadomo, że nie uda się kupić pociągów w założonymterminie” – czytamy dalej. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze