Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Maszynista KM buduje na podwórku skansen kolejowy

inforail
28.07.2015 12:19
0 Komentarzy

Mateusz od dziecka interesował się koleją ? robił makiety,kupował modele pociągów. Kolejnym etapem była budowa roweru, który jeździ potorach, odrestaurowanie prawdziwego semafora i budowa toru. Teraz Mateuszuratował przed zezłomowaniem zabytkową lokomotywę i zamierza zbudować wagony.Na jego podwórku powstanie skansen kolejowy.

Mateusz Milkowski, 23-letni maszynista Kolei Mazowieckich,postanowił upamiętnić kolejkę wąskotorową, która istniała w jego miejscowościDalekie ? Tartak. Kolejka została zbudowana równo 100 lat temu, natomiastzakończyła funkcjonowanie około roku 1960. Razem z tatą, długoletnimpracownikiem kolei, zbudowali na podwórku tor z zachowaniem wszystkichkolejowych standardów, postawili prawdziwy semafor i rozpoczęli starania o lokomotywę.

W spełnieniu marzenia o budowie skansenu pomogli m.in.:Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, wraz z władzami samorządu województwamazowieckiego oraz zarząd spółki Koleje Mazowieckie, którzy wystawiliodpowiednie rekomendacje. Pomagali także znajomi pracownicy z różnych spółekkolejowych. Potrzeba było jeszcze poparcia ze strony władz powiatu, któreMateusz również szybko uzyskał.

– Parowóz to produkt z berlińskiej fabryki Orenstein &Koppelor z 1904 roku. Przetrwał pierwszą i drugą wojnę światową. Parowózposiada wszystkie elementy, ale niektóre są na tyle skorodowane, że trzebabędzie dorobić nowe ? opowiada Mateusz. – Dołączę do niego 2 wagony, którezrobię własnoręcznie z pomocą taty. Jeden będzie wykonany na wzór platformy doprzewozu drzewa ? właśnie takie platformy jeździły tutaj w naszej miejscowości.Drugi będzie wagonem specjalnym, na wzór takiego którym mieszkańcy dojeżdżalico niedzielę do kościoła. Zbuduję go na podzespołach z EN57. Szacuję, żewykonanie całego projektu zajmie mi około dwóch lat ? mówi Mateusz.

Zainteresowanie koleją Mateusz ma w genach. Reprezentuje jużczwarte pokolenie pracujące w tej branży. Pracę w Kolejach Mazowieckich zacząłw sierpniu 2012 roku, ale kolej to nie tylko jego praca, a całe życie ? budujemakiety, zbiera modele pociągów, ratuje zabytkowe elementy infrastrukturykolejowej. Jako pierwszy w Polsce ma zabytkowy, ponad stuletni parowóz nawłasnym podwórku, a już wkrótce będzie miał skansen upamiętniający kolejkęwąskotorową, nazywaną Koleją Leśną Dalekie.

Komentarze