Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Miliard złotych na koleje w Polsce Wschodniej

inforail
22.11.2017 10:24
0 Komentarzy

Województwa PolskiWschodniej zyskają kolejne, nowoczesne połączenia kolejowe. Dziś w Olsztyniepodpisano umowy o dofinansowanie z Programu Polska Wschodnia pięciuinwestycji.

Łączna wartość inwestycji to ponad 2 mld zł, w tym blisko 1mld zł dofinansowania ze środków UE. W podpisaniu wziął udział wiceministerrozwoju Adam Hamryszczak. Umowy o dofinansowanie dotyczą projektów kolejowych wtrzech województwach: warmińsko-mazurskim, podlaskim i świętokrzyskim.

„Wraz z podpisaną w grudniu umową na odcinek Lublin –Stalowa Wola/ Rozwadów, to w sumie już ponad 2 mld zł (w tym 1,36 mld zł EFRR)na inwestycje kolejowe w makroregionie i ponad 420 km nowoczesnych torów, wrazz infrastrukturą towarzyszącą. Oczekujemy ich pozytywnego wpływu na przewozypasażerskie: skrócenie czasu podróży, poprawa bezpieczeństwa i komfortupodróżowania powinna zwiększyć mobilność mieszkańców i poprawić dostępnośćrynków pracy. Istotnym rezultatem będą także bardziej efektywne i opłacalneprzewozy towarowe” – podkreśla wiceminister rozwoju Adam Hamryszczak.

Koleją szybciej alebezpiecznie

Inwestycje będą polegały na modernizacji torów wraz z budowąi odnowieniem wybranych elementów infrastruktury towarzyszącej (przystanki,wiaty, kładki dla pieszych). Komfort podróży podniosą wyremontowane perony inowoczesne systemy obsługi pasażerów dostosowane do potrzeb osóbniepełnosprawnych.

Zmodernizowane zostaną także wybrane dworce: Białystok,Olsztyn Główny, Olsztynek, Nidzica, Bielsk Podlaski, Siemiatycze, Czeremcha,Skarżysko Kamienna. W sąsiedztwie niektórych dworców powstaną parkingi typuP&R (m.in. Białystok, Skarżysko Kamienna, Siemiatycze), a w Białymstoku iOlsztynie, we współpracy z władzami samorządowymi, zostaną oddane do użytkunowoczesne, zintegrowane z komunikacją miejską węzły przesiadkowe.

Wyremontowanymi torami pociągi pojadą szybciej. Możliwebędzie podróżowanie z maksymalną prędkością do 120 km/h i 80 km/h dla pociągówtowarowych, przy zachowaniu standardów bezpieczeństwa ruchu. Skróci się równieżczas przejazdu pociągów pasażerskich, między innymi z Warszawy do Olsztyna – ookoło 25 minut, a na odcinku Białystok – Czeremcha – Siemiatycze o ok. 20minut. Zwiększy się także przepustowość linii. Przewoźnicy będą mogli uruchomićwiększą liczbę połączeń, a na pewnych odcinkach przywrócić regularne połączenia(m.in. Skarżysko-Kamienna – Sandomierz).

Efektem inwestycji będzie również zwiększenie bezpieczeństwapodróży. Prace inwestycyjne obejmą instalację nowoczesnych systemów SterowaniaRuchem Kolejowym (SRK), budowę nowych i modernizację istniejących przejazdówkolejowych, a także wymianę rozjazdów. Zrewitalizowane lub przebudowane zostanąobiekty inżynieryjne (przepusty i mosty, wiadukty) oraz urządzeniatelekomunikacyjne i elektroenergetyczne.

„W perspektywie najbliższych lat zamierzamy stworzyćzupełnie nowe możliwości dla transportu kolejowego w Polsce Wschodniej.Korzyści jakich się spodziewamy odczują nie tylko mieszkańcy, ale takżeprzedsiębiorcy. Wierzymy, że Ci, którzy do tej pory obawiali się przewozówtowarowych koleją, teraz będą wykorzystywali je częściej” – wskazujewiceminister Hamryszczak.

Zwiększenie udziału przewozów towarowych koleją spowodujeodciążenie dróg, a więc ułatwi ich utrzymanie w dobrym stanie a także ograniczyemisję zanieczyszczeń powietrza. Możemy więc mówić również o wymiernychkorzyściach w wymiarze finansowym i ochrony środowiska – podsumowałwiceminister rozwoju.

Wschodnia MagistralaKolejowa

Wszystkie pięć odcinków połączeń jest częścią WschodniejMagistrali Kolejowej – projektu powiązania kolejowego stolic województw PolskiWschodniej. Magistralę tworzy ciąg linii kolejowych: Olsztyn – Korsze – Kętrzyn– Giżycko – Ełk – Białystok – Czeremcha – Siedlce – Łuków – Dęblin – Lublin –Kraśnik – Tarnobrzeg – Kolbuszowa – Rzeszów wraz z odgałęzieniem do Kielc:Tarnobrzeg – Ostrowiec Świętokrzyski – Skarżysko – Kielce. Inwestycjafinansowana jest z kilku źródeł. Są to: instrument „Łącząc Europę” (CEF),środki krajowe oraz 3 programy operacyjne współfinansowane ze środków UE:Polska Wschodnia (8 projektów), Infrastruktura i Środowisko (4 projekty,Regionalne Programy Operacyjne (2 projekty). Łączna wartość wszystkichprojektów przekroczy 6,5 mld zł.


Komentarze