Mimo koronawirusa i kryzysu kolej do CPK będzie budowana
Wpływ epidemiikoronawirusa na gospodarkę i bezprecedensowe załamanie się rynku będą miałypoważne konsekwencje, jednak budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego toinwestycja długoterminowa, której uruchomienie zaplanowano na drugą połowędekady – mówi PAP prezes CPK Mikołaj Wild.
„Potężne załamanie rynku, któremu musi obecnie stawićczoła branża lotnicza z powodu epidemii koronawirusa, ma jednak charaktertymczasowy. CPK ma powstać w drugiej połowie obecnej dekady, a już teraz tainwestycja może korzystnie wpłynąć na gospodarkę. Dlatego przygotowania dobudowy trwają, zarówno w części lotniskowej, jak też kolejowej” – mówiprezes spółki Centralny Port Komunikacyjny Mikołaj Wild.
Jak dodaje, związane z nowym portem inwestycje drogowe ikolejowe, „będą pozytywnym impulsem dla gospodarki, rynku pracy i PKB wdobie ewentualnego spowolnienia”.
„Spółka CPK funkcjonuje na 100 proc., mimo epidemiikoronawirusa i wprowadzonych w związku z nią ograniczeń. Wszystkie zaplanowanedziałania w części lotniskowej i kolejowej odbywają się zgodnie zharmonogramem” – powiedział.
Dodał, że „z powodu walki z koronawirusem i w trosce ozdrowie ludzi, zostały odwołane zaplanowane spotkania w terenie”.”Ale nie zmienia to faktu, że jesteśmy w stałym kontakcie z samorządami,firmami, instytucjami i partnerami inwestycji” – powiedział.
Wild przekazał, że w części kolejowej związanej z CPK, doudziału w trwającym w postępowaniu na koncepcję zasilania nowych traskolejowych zgłosiło się pięć podmiotów. Do drugiego etapu postępowania zostałyzaproszone trzy. „Wykonawcy otrzymali od nas zapytanie ofertowe wraz zopisem przedmiotu zamówienia i istotnymi postanowieniami umowy. Czekamy naoferty. Umowę zawrzemy z tym, kto złoży najkorzystniejszą” – powiedział.
Szef spółki podkreślił, że opracowanie koncepcji zasilaniadla nowych linii kolejowych ma kluczowe znaczenie podczas przygotowań doprojektowania i budowy CPK. „Dzięki temu opracowaniu poznamy, po pierwsze,planowany przebieg linii najwyższych i wysokich napięć, które będą niezbędne dozasilania kolejowych „szprych”. Po drugie, zostanie wskazanalokalizacja i parametry nowych stacji najwyższych i wysokich napięć,ewentualnie zakres modernizacji istniejących. Po trzecie, poznamy proponowanąlokalizację i parametry podstacji trakcyjnych” – wyjaśnił.
Wild przekazał, że trwa analiza uwag i wniosków, którewpłynęły do spółki w ramach konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego(SSL), w którym znalazły się korytarze dla planowanych inwestycji kolejowych idrogowych CPK. Ogólnopolskie konsultacje trwały od 10 lutego do 10 marca. Odmieszkańców i samorządów wpłynęło ponad 80 tys. wniosków drogą elektroniczną itradycyjną. „Raport podsumowujący SSL powinien być gotowy do końca czerwcabr.” – zapowiada prezes CPK.
Wyjaśnił, że plany kolejowe zakładają przygotowanie studiumwykonalności dla poszczególnych planowanych linii, a także wykonanie ocenyoddziaływania na środowisko, która zostanie poprzedzona inwentaryzacjamiprzyrodniczymi. Celem spółki CPK w kolejnych miesiącach będzie teżprzedstawienie bardziej szczegółowych rozwiązań technicznych, np. przejścianowych linii kolejowych przez wytypowane obszary na estakadach lub w tunelach.(PAP)
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze