Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Na dworcu Toruń Główny powstaje Sala Tradycji Kolejnictwa

inforail
22.01.2017 13:44
0 Komentarzy

Sala TradycjiKolejnictwa powstaje na dworcu Toruń Główny. Oficjalne otwarcie nastąpi wiosną,ale już teraz można zwiedzić izbę po wcześniejszym umówieniu z kustoszem. Namiejscu nie brakuje zabytkowych zegarów kolejowych, semaforów, lamp, czy starychbiletów.

„Tworzymy to bezinteresownie, sami z siebie. Na raziewystawa nie jest dokończona czy ujęta w jakiekolwiek ramy administracyjne.Będziemy chcieli wiosną umówić się na dyżury, żeby sala była otwarta wokreślonych godzinach raz lub dwa razy w tygodniu” – powiedział PAP BogdanNiewczas, który obecnie pełni funkcję kustosza.

Muzeum zlokalizowane jest na dworcu Toruń Główny, który wostatnich latach zmienił się diametralnie. Po remoncie z peronów zniknęło wielecharakterystycznych elementów. Teraz można je znaleźć w sali tradycji,zlokalizowanej w byłym budynku dworcowej poczty.

Po raz pierwszy chętni mogli zwiedzić – cały czasrozbudowywaną i przygotowywaną ekspozycję – podczas tegorocznego finału WielkiejOrkiestry Świątecznej Pomocy.

„Mieliśmy przez ok. rok podobną wystawę na stacji Toruń- Kluczyki. Teraz przenieśliśmy się na dworzec główny. Wiele eksponatów samimieliśmy w domach. Każdy dał to, co zgromadził przez lata. Część przedmiotówpodarowali znajomi i przyjaciele.(…) Można w tym miejscu prześledzić zmiany,które zachodziły na polskiej kolei przez dziesięciolecia. Za całym pomysłemstoją tak naprawdę cztery osoby ? trzech byłych maszynistów i jeden nadalwykonujący ten zawód” – dodał Niewczas.

Zwiedzający będą mogli m.in. obejrzeć oryginalne akcesoriapracy konduktorów i maszynistów, archiwalne zdjęcia i dokumenty, semafory,dalekopis, lampy, czapki, tabliczki, zegary kolejowe, a nawet szlabany. Są tamrównież specjalnie zaaranżowane przedziały kolejowe pierwszej i drugiej klasy,jak również stanowisko maszynisty znajdujące się zazwyczaj w lokomotywie.

„Wszyscy pracowaliśmy jako maszyniści ? na różnychrodzajach trakcji ? poczynając od parowej, a skończywszy na do dziśfunkcjonującej lokomotywie spalinowej i najczęściej wykorzystywanym obecnieelektrowozie. Dla nas największą wartość emocjonalną – co zrozumiałe – mająprzedmioty związane z naszym zawodem i lokomotywą, ale znajdziemy tu pełenprzekrój kolejowych zabytków. Mamy chociażby kasę biletową z lat 50. XXwieku” – mówił jeden z twórców sali tradycji Andrzej Orłowski.

Miejsce pozwala ocalić od zapomnienia eksponaty, które wprzeciwnym razie trafiałyby na śmietnik bądź niszczały.

„Chcieliśmy pokazać kolej w pigułce. W tym miejscukażdy może się poczuć jak pasażer pociągu pospiesznego, ale i lokalnego ?Przewozów Regionalnych. Można się wcielić w rolę maszynisty, dyżurnego ruchu,konduktora, dróżnika przejazdowego czy nastawniczego. Obecnie przejazdyobsługuje znacznie mniej osób niż kiedyś. Technika poszła do przodu i wielemożna załatwić poprzez obsługę komputera. W samej lokomotywie kiedyś musiały byćzawsze dwie osoby, a teraz tylko jedna” – podkreślił były maszynista JanZakrzewski.

W przyszłości może się tu znaleźć również miniaturowakolejka.

„Wcale nie jest tak, że odwiedzający musieli jużjeździć pociągami. Przy różnego rodzaju spotkaniach z mieszkańcami jak np. wDniu Kolejarza widać frajdę maluchów, którym tatusiowie pierwszy raz pokazująlokomotywę. Kolej jest najbardziej ekologicznym środkiem transportu. Maabsolutnie przyszłość, ale musi być na odpowiednim poziomie. Wymagania obecniesą znacznie wyższe niż kiedyś, a mieliśmy przez kilka dekad zastój chociażby wrozwoju taboru. W ostatnich latach zmienia się to na korzyść. Proszę wsiąść dopociągu relacji Warszawa-Kraków. To już inna era w polskim kolejnictwie” -dodał nadal pracujący na kolei Zdzisław Mazik.

Twórcy Sali Tradycji Kolejnictwa podkreślają, że ekspozycjama wymiar subiektywny i nie pomagał w jej urządzeniu żaden profesjonalista.


Komentarze