Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Na jakim etapie procedowania jest dziś Program Koleje Dużych Prędkości?

inforail
03.02.2020 07:45
0 Komentarzy

Z punktu widzenia skutecznościsystemów transportowych niezbędne jest odpowiednie powiązanieprzedsięwzięć dotyczących Kolei Dużych Prędkości z innymiinwestycjami w zakresie transportu – poinformował Marcin Horała,wiceminister infrastruktury. Co z tego wynika?

7 listopada 2017 r. Rada Ministrówprzyjęła Koncepcję przygotowania i realizacji inwestycji PortSolidarność́ – Centralny Port Komunikacyjny dla RzeczypospolitejPolskiej. Koncepcja CPK, w oparciu o analizę̨ istniejących iprognozowanych uwarunkowań strategicznych w obszarze transportu igospodarki, jak również w świetle dotychczas opracowywanych analizeksperckich, wskazała na zasadność wybudowania i eksploatacjiinnowacyjnego węzła transportowego. Zapewni on z jednej stronydynamiczny rozwój transportu lotniczego, w tym włączenie Polski doglobalnej sieci połączeń́ lotniczych, z drugiej doprowadzi doprzebudowy krajowego systemu kolejowego jako atrakcyjnej alternatywydla transportu drogowego i obejmującego wszystkie obszary Polski.Szeroko zakrojone inwestycje transportowe planowane w powiązaniu zbudową Centralnego Portu Komunikacyjnego wykraczają̨ daleko pozazapewnienie dostępności do tego portu. Są̨ wyjątkowo ambitnymprogramem stworzenia silnie skonsolidowanego, wysoko sprawnego,wielofunkcyjnego systemu podróżowania w Polsce. Jego celem, wistocie rzeczy, jest zdecydowane wzmocnienie integracji kraju idokonanie kroku w jego rozwoju cywilizacyjnym.

Ramowy przebieg linii kolejowychobjętych inwestycjami w ramach CPK opisany został w Koncepcji CPK.Przewiduje się̨, że w początkowym okresie inwestycje obejmą portlotniczy wraz z węzłem komunikacyjnym oraz inwestycje bezpośredniozwiązane z CPK, na które składają̨ się̨ m.in. nowe odcinkilinii kolejowych, które powinny być́gotowe przed uzyskaniem przezPort Lotniczy Solidarność́ zdolności operacyjnej. W ramach tegoetapu powstanie nowa linia kolejowa Warszawa-CPK-Łódź Fabryczna,czyli pierwszy odcinek dotychczas przygotowywanego przez PKP PolskieLinie Kolejowe S.A. projektu Kolei Dużych Prędkości (tzw.”igrek”). W rejonie Baranowa natomiast powstanie węzeł, któregoczęścią̨ będą̨ łączniki między CPK a istniejącymi liniami:nr 1 i 4 (Warszawa – Grodzisk Maz. – Łódź z odbiciem CMK wstronę̨ Katowic) oraz nr 3 (Warszawa – Kutno – Poznań).

Zważywszy na to, że na obecnym etapiedziałania związane z Centralnym Portem Komunikacyjnym koncentrują̨się̨ na intensywnych pracach analitycznych ukierunkowanych naodpowiednie przygotowanie projektów do ich późniejszej realizacji,szczegóły przedsięwzięć, w tym dokładny przebieg liniikolejowych, będą̨ komunikowane w miarę̨ postępu prac.Przykładowo, planowanie tras linii kolejowych znajduje się̨obecnie na etapie analizy wariantów ich przebiegu i będzie w tokudalszych prac uszczegóławiane z uwagi na konieczność́przeprowadzenia dokładnych analiz technicznych, ekonomicznych,geologicznych i środowiskowych. W tym kontekście warto podkreślić́,że w pracach przeanalizowany zostanie również̇ dotychczasowydorobek dotyczący KDP, w tym m.in. opracowana przez PKP PolskieLinie Kolejowe S.A. dokumentacja tj.: „Studium Wykonalności dlabudowy linii kolejowej dużych prędkości „Warszawa – Łódź́–Poznań / Wrocław”. Niemniej prace analityczne mają charakterciągły, a efekty sukcesywnie wykonywanych wstępnych analizprezentowano m.in. w ramach Regionalnych Konsultacji Strategicznych zprzedstawicielami władz samorządowych.

W przypadku województwawielkopolskiego takie konsultacje odbyły się̨ 8 lipca 2019 r.”Prowadzone są̨ również inne działania, komplementarne doopisanych powyżej, obejmujące unowocześnienie istniejącejinfrastruktury i dostosowanie jej do parametrów umożliwiającychosiąganie wysokich prędkości.

Rola PKP PLK

Z wyjaśnień MinisterstwaInfrastruktury wynika, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podjęłyprojekt modernizacji liczącej 224 km długości CentralnejMagistrali Kolejowej (CMK). Na koniec 2023 r., po wykonaniuwszystkich prac torowych oraz zabudowie i uruchomieniu systemuERTMS/GSM-R, na tej linii planowany jest przejazd z prędkością do250 km/h. Warto w tym miejscu wskazać, że Komisja Europejskapodjęła w styczniu br. decyzję w sprawie przyznania dla Polskiunijnego grantu w ramach Programu Wspierania Reform Strukturalnych, wzakresie wsparcia przy przygotowaniach do planowania, projektowania ibudowy Kolei Dużych Prędkości. Koleje Francuskie SNCF będą̨doradzać́ w sprawie standardów technicznych budowy KDP w Polsce.Umowa zostanie zawarta na półtora roku, a wartość dofinansowanaze strony Brukseli wyniesie od 2,1 do 3 mln zł. Partnerem Polskizostaną̨ Koleje Francuskie SNCF, którym za usługę̨konsultacyjną na rzecz naszego kraju zapłaci KE. Bezpośrednimbeneficjentem tej współpracy zostanie spółka CPK, ale pośrednioskorzystają̨ też PKP Intercity, PKP Polskie Linie Kolejowe,Instytut Kolejnictwa, Urząd Transportu Kolejowego i MinisterstwoInfrastruktury.

Jak wyjaśnił Horała Program KolejowyCPK wpisuje się̨ w europejskie strategie ekologiczne, takie jakEuropejski Zielony Ład (The European Green Deal) oraz założeniaeuropejskiej polityki transportowej, np. promowanie transportuniskoemisyjnego i optymalizację zużycia energii oraz inne unijneinicjatywy KDP, jak np. linia V4 Warszawa-Budapeszt.


Komentarze