TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

NIK: Zakup Pendolino nieuzasadniony ekonomicznie
NIK InfoRail - Opublikowano: 24.11.2015 10:14:10 9 komentarzy
NIK: Zakup Pendolino nieuzasadniony ekonomicznie

NIK negatywnie oceniła zarówno organizację, jak i funkcjonowanie Grupy PKP w latach 2010-2012 i pierwszym półroczu 2013. Jednym z zarzutów jest brak skoordynowanych działań przy zakupie Pendolino.

W ocenie NIK brak dostatecznego nadzoru nad działalnością holdingu ze strony PKP S.A, doprowadził do wdrażania przez spółki Grupy PKP niespójnych przedsięwzięć gospodarczych związanych z zakupem składów zespolonych Pendolino. Pomimo przeprowadzenia przez PKP Intercity S.A. przetargu na dostawę pociągów dużych prędkości w 2008 r. i dokonania ich zakupu w 2011 r., PKP PLK S.A. i PKP Energetyka S.A. do połowy 2012 r. nie przeprowadzały modernizacji linii kolejowych, umożliwiających wykorzystanie prędkości tych pociągów i nie realizowały zadań związanych z prowadzeniem stosownych modernizacji linii kolejowych, na wyznaczonych dla nich trasach. Ustalono również, że zarządca infrastruktury nie przewiduje dostosowania do takich parametrów większości linii kolejowych. Stan ten uniemożliwia, w najbliższych latach, poruszanie się składów zespolonych ?Pendolino? ze wskazaną wyżej prędkością, na większości odcinków linii kolejowych, po których mają kursować te pociągi.

Zakup Pendolino nieuzasadniony ekonomicznie

Ponadto sposób finansowania tej inwestycji wyklucza wykorzystywanie pozyskanego taboru wyłącznie do celów biznesowych, umożliwiających pasażerom znaczne skrócenie czasu podróży. W tej sytuacji zakup składów zespolonych Pendolino, których cena jest znacznie wyższa, od ceny pociągów poruszających się z prędkością do 200 km/godz., w ocenie Najwyższej Izby Kontroli był nieuzasadniony ekonomicznie. Negatywnie na możliwość efektywnego wykorzystywania pociągów Pendolino wpływa również wstrzymanie przez PKP PLK S.A. prac związanych z realizacją założeń rządowego ?Programu budowy i uruchomienia przewozów Kolejami Dużych Prędkości w Polsce? w tym budowy nowych linii kolejowych, po których pociągi mogłyby kursować z prędkością przekraczającą 200 km/godz.

Więcej szczegółów

Dokonany przez PKP Intercity S.A. zakup pociągów Pendolino, dla których maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosi od 220 do 250 km/godz., był w ocenie NIK działaniem niecelowym i niegospodarnym. Ocena ta wynika z dokonania zakupu pociągów o ww. parametrach, pomimo nieprzystosowania infrastruktury kolejowej - w przeważającej mierze - do uzyskiwania prędkości powyżej 200 km/godz. Działania Zarządu Spółki, podejmowane w latach 2010 ? 2013 r., w zakresie wdrożenia do eksploatacji nowoczesnego taboru kolejowego, zdeterminowane były jednak przyjętymi w 2008 r. założeniami i wypracowaną na tej podstawie Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia oraz wynikami postępowania o udzielenie zamówienia publicznego120, co jednak doprowadziło do sytuacji, w której dokonano zakupu nieuzasadnionego ekonomicznie.

Zakupione przez PKP Intercity S.A. pociągi Pendolino, nie będą mogły w najbliższych latach wykorzystywać tych parametrów, z uwagi na stan techniczny linii kolejowych i możliwości ich modernizacji. Na powyższe ograniczenie ma również wpływ wstrzymanie prac związanych z realizacją założeń rządowego ?Programu budowy i uruchomienia przewozów Kolejami Dużych Prędkości w Polsce? w tym budowy nowych linii kolejowych, po których pociągi mogłyby kursować z prędkością przekraczającą 200 km/godz. Należy przy tym zaznaczyć, że zgodnie z założeniami, na większości tras kolejowych planowanych do modernizacji w ramach tego Programu, zakładana prędkość maksymalna, jaką mogły uzyskiwać pociągi, nie przekraczała 200 km/godz. Program przewidywał prędkość maksymalną 250 km/godz. (a w dalszym etapie do 300 km/godz.) na CMK (Grodzisk Mazowiecki?Zawiercie), a na pozostałych trasach (Psary?Kraków, Warszaw?Gdynia, Poznań ?Szczecin, Warszawa?Białystok) do 200 km/godz. Ustalony w ramach niniejszej kontroli stan zaawansowania modernizacji linii kolejowych wskazuje przy tym, że w latach 2014?2015 kursowanie pociągów Pendolino z prędkością do 200 km/godz. możliwe będzie jedynie na odcinkach Centralnej Magistrali Kolejowej. Projekt inwestycyjny polegający na zakupie pociągów Pendolino, jest realizowany tym samym bez uzyskania gwarancji, że zakupiony tabor umożliwi znaczne skrócenie czasu podróży na planowanych trasach.

Na uwagę zasługuje, ponadto że ww. pociągi wytwarzane są we Włoszech, a udział strony polskiej w tym procesie ogranicza się do wykonywania uzupełniających elementów122. Podkreślić również należy, że cena składów zespolonych Pendolino, z uwagi na posiadane parametry123, jest znacznie wyższa od ceny pociągów, dla których maksymalna prędkość wynosi do 200 km/godz. Znacznie wyższe są również koszty ich serwisowania, które ponad 2 razy przekraczają koszty serwisowania pociągów produkowanych w Polsce uzyskujących prędkości do 190 km/godz.

Wg danych przyjętych przez PKP PLK S.A. w rozkładzie jazdy 2014/1015, pociągi Pendolino miały kursować na 1403 km linii kolejowych, a prędkość 200 km/godz. uzyskiwać jedynie na ok. 7% planowanych tras przejazdu124. Główną przyczyną braku możliwości uzyskiwania obecnie przez pociągi Pendolino prędkości przekraczającej 160 km/godz., jest niedostateczne wyposażenie sieci kolejowej w system zabezpieczenia ruchu pociągów ERTMS/ETCS, wymagany na liniach o takich prędkościach.

Wg danych przyjętych przez PKP PLK S.A. w rozkładzie jazdy 2014/1015, pociągi Pendolino będą mogły uzyskiwać następujące maksymalne prędkości:

? na linii Warszawa?Kraków, o długości 297 km:

- do 200 km/godz. na 45 km, tj. na 15% długości trasy,

- do 160 km/godz. na 125 km, tj. 41,4% długości trasy,

- od 60 do 150 km/godz. na pozostałych odcinkach,

? na linii Warszawa?Katowice o długości 301 km:

- do 200 km/godz. na 99 km, tj. 33% długości trasy,

- do 160 km/godz. na 125 km, tj. 42% długości trasy,

- od 60 do 120 km/godz. na pozostałych odcinkach,

? na linii Warszawa?Gdynia prędkość 200 km/godz. nie będzie możliwa do osiągnięcia na żadnym odcinku (z powodu braku systemu zabezpieczenia ruchu pociągów ERTMS/ETCS).

Jedyną linią kolejową w Polsce, na której będzie istniała możliwość jazdy pociągów z prędkością 200 km/godz., powinna być od 2018 r. linia CMK (Grodzisk Mazowiecki ? Zawiercie). W 2014 r. jedynie 90 km tej linii było jednak dostosowane do uzyskiwania prędkości 200 km/godz. Na pozostałych liniach kolejowych pociągi będą mogły kursować z prędkością maksymalną do 160 km/godz., przy czym długość linii, na których Pendolino mogły uzyskiwać takie prędkości wynosiła ok. 460 km, co stanowiło ok. 52% tras wykorzystywanych faktycznie przez te pociągi.

Przeprowadzona w ramach kontroli (przez udziale PKP PLK S.A.) symulacja czasów przejazdów pociągów pasażerskich na poniższych trasach125 wykazała, że czas podróży:

? na linii Warszawa-Kraków, przy prędkości 160 km/godz. wynosiłby 147 min i byłby dłuższy o 12 min niż czas przejazdu z prędkością 200 km/godz.,

? na linii Warszawa?Gliwice, przy prędkości 160 km/godz. wynosiłby 182 min i byłby dłuższy o 27 min niż czas przejazdu z prędkością 200 km/godz.,

? na linii Warszawa?Wrocław, przy prędkości 160 km/godz. wynosiłby 218 min i byłby dłuższy o 12 min niż czas przejazdu z prędkością 200 km/godz,

? na linii Warszawa?Gdynia, przy prędkości 160 km/godz. wynosiłby 205 min i byłby dłuższy o 45 min niż czas przejazdu z prędkością 200 km/godz.




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
NIK
PKP Intecity
PKP Energetyka
PKP PLK
Pendolino
  • gutek – 24.11.2015

    Nic dziwnego--w Polsce jest tak że za taki nieuzasadniony zakup nie ma odpowiedzialności

  • Kristo – 24.11.2015

    Nie od dziś wiadomo, że największą zmorą rozwoju kolei w Polsce jest PKP PLK, które nigdy z niczym nie zdążyło na czas. Jeśli zaś zakup Pendolino doprowadził do zwiększenia liczby pasażerów PKP IC i zmiany wizerunku kolei to zakup wcale nie jest nieuzasadniony. Nieuzasadniony za chwilę okaże się zakup Dartów, które będą się psuły na potęgę ujawniając choroby wieku dziecięcego i pośpiech w jakim je składano.

  • Buhaha – 24.11.2015

    Tylko darty od pesy pendolino to zlom

  • ? – 24.11.2015

    Czy newag już się odwołał o tego raportu?

  • Chudy – 24.11.2015

    Skoro tylko w jednym kraju z kilkunastu w których Alstom "sprzedał" te swoje "cudeńka" nie było (jeszcze??) sprawy o korupcję w związku z ich zakupem, to czemu wy się dziwicie??Kto miał zarobić na nich to już zarobił, a że się nie opłacało w żadnej kwestii (poza teoretycznymi słupkami POpularności, co na szczęśćie i tak im nie wyszło) - kogo to obchodzi.

  • T – 24.11.2015

    mnie obchodzi... bo, za przeproszeniem mnie krew zalewa jak widzę zabawki polityków za grube miliardy, które nie wykorzystują w pełni swoich możliwości. Zakup pendolino to jak kupowanie ciągnika siodłowego z naczepą (TIRa) do podwożenia dzieci do szkoły, albo bolidu formuły 1 do jeżdżenia po wiejskiej, dziurawej, żużlowej drodze. Można? Owszem można ale po co. Przetarg został tak napisany, że wygrał podmiot X bo miał wygrać i nikogo to nie powinno dziwić. Tak działa albo miejmy nadzieję działała III RP. Co zaś się tyczy samych składów to jeszcze długie lata, jeżeli w ogóle nie wykorzystają swojego potencjału. Na trasy gdzie obecnie wlecze się pendolino spokojnie wystarczyły by nowoczesne EZT polskich producentów, dostosowane rzecz jasna do ruchu dalekobieżnego. Tyle i aż tyle. Miejmy nadzieję, że coś się w naszym kraju zmienia na lepsze i ktoś beknie za ten zakup.

  • Ja jaś – 24.11.2015

    Jeszcze jak słusznie piszesz. Wszystko przed nami. Pędolino to nietrafiony nieuzasadniony ekonomicznie zakup. NIK ma rację.

  • Sławomir N. – 24.11.2015

    To cała prawda o "racjonalnych" zakupach za czasów PO -PSL !

  • kolejarz – 25.11.2015

    Jestem zwolennikiem zakupu Pendolino, jednak założenia były takie aby jeździły one z prędkościami do 200km/h na trasie Gdańsk - Warszawa i około 220-230km/h na CMK. Obecnie jednak tak nie jest, stąd stwierdzenia takie a nie inne. Wszystko jednak jest do naprawienia i myślę, że wnioski NIK przełożą się na decyzje co do dalszych działań, bo co do obranego kierunku NIK nie wnosi zastrzeżeń, tylko ocenia sytuację w kontekście koordynacji działań w grupie PKP, a tutaj spójności działań między PKP PLK, a PKP Intercity istotnie zabrakło. Przecież jeszcze rok temu mówiło się, że w 2016 r. będzie funkcjonować system zabezpieczeń ruchu pociągów ERTMS/ETCS na całej trasie Gdańsk - W-wa - CMK, a teraz cisza.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....