Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Notoryczne opóźnienia na trasie Poznań – Wrocław, interweniuje UTK

inforail
24.01.2018 13:11
0 Komentarzy

Prezes UrządTransportu Kolejowego zwrócił się do PKP Polskich Linii Kolejowych o pilnepodjęcie działań w celu poprawy punktualności pociągów na trasie Poznań -Wrocław. Urząd potwierdził, że na tej trasie powtarzają się kilkudziesięciominutoweopóźnienia pociągów.

UTK zbadał sprawę po skargach od pasażerów podróżujących natrasie Poznań Główny – Leszno – Wrocław Główny. W opinii urzędu, powtarzającesię notorycznie opóźnienia pociągów „są nie do zaakceptowania”. Liniakolejowa nr 271 łącząca Poznań z Wrocławiem jest obecnie modernizowana.

„Prezes UTK zwrócił się o podjęcie działań w celuograniczenia skali niedogodności dla pasażerów podróżujących na trasie PoznańGłówny – Leszno – Wrocław Główny. Mogą one dotyczyć sposobu prowadzenia prac, atakże – o ile przewoźnicy wyraża na to zgodę – korekty rozkładu jazdy czy nawetskierowania części pociągów zmienioną trasą przez Ostrów Wielkopolski iJarocin” – poinformował w środę Urząd Transportu Kolejowego.

Jak podano, podczas działań kontrolnych pracownicy UTKpotwierdzili, że sposób prowadzenia robót spowodował poważne ograniczenieprzepustowości linii kolejowej.

„Z powodu remontu, na stacji Leszno nie ma obecniemożliwości mijania się pociągów, a na 20-kilometrowym szlaku Leszno – Bojanoworuch prowadzony jest po jednym torze. Na torach wzdłuż miejsca robótwprowadzono ograniczenie prędkości, jednak dane o ograniczeniu nie zostałyuwzględnione podczas planowania rozkładu jazdy. Opóźniony przejazd jednegopociągu przekłada się na niedotrzymywanie rozkładu jazdy przez kolejnepołączenia i opóźnienia narastają” – podał UTK.

Tomasz Frankowski z wydziału prasowego UTK powiedział wśrodę PAP, że spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ma teraz siedem dni naodpowiedź. „Zobaczymy, czy rozwiązania, które oni zaproponują mogąpoprawić sytuację. Jeśli uznamy że nie, wtedy możliwe będą kolejne kroki. Niechodzi nam o to, by nakładać kary, tylko by poprawić los pasażerów, by pociągisię nie opóźniały” – powiedział.

Rzecznik prasowy PKP Polskich Linii Kolejowych MirosławSiemieniec powiedział w środę PAP, że spółka przygotuje odpowiedź dla UTK.

„Kursowanie pociągów i prowadzenie prac inwestycyjnychna odcinku Leszno-Poznań jest tematem bardzo szczegółowej analizy. Byłyspotkania z wykonawcą prac, który dostał polecenie przestrzegania wszystkichprocedur. Działania, które obecnie podejmujemy, mają przede wszystkim na celuzapewnienie jak najsprawniejszych przewozów dla pasażerów w ruchu regionalnym idalekobieżnym” – powiedział PAP Siemieniec.

Spółka PKP PLK poinformowała PAP, że prace inwestycyjne nalinii 271 na wielkopolskim odcinku prowadzone są na trzech szlakach: Żmigród –Rawicz (granica z woj. dolnośląskim), Bojanowo – Leszno i Stare Bojanowo –Kościan. Ruch pociągów na tych szlakach w obu kierunkach odbywa się po jednymtorze. Jak podkreślono, w takiej sytuacji każda nawet niewielka zmiana możepowodować opóźnienia pociągów w ruchu regionalnym i dalekobieżnym.

Jak podano, poza spotkaniem z wykonawcą inwestycjiszczegółowo przeanalizowano układ i liczbę kursujących pociągów oraz możliwościsprawnego prowadzenia ruchu – tak, aby maksymalnie ograniczyć opóźnieniapociągów oraz wyeliminować postoje składów przed stacjami.

PKP PLK podała też, że na opóźnienia pociągów mają też wpływzdarzenia losowe i usterki taboru, oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Wostatnim czasie dodatkowe problemy sprawiło uszkodzenie kabla sterowania ruchemkolejowym między Rydzyną a Bojanowem. Na zmiany wpływa ponadto wprowadzonedodatkowo ograniczenie prędkości pociągów na odcinku Stare Bojanowo – Kościanobok prowadzonych robót. Nieplanowane ograniczenie związane jest zzabezpieczeniem czynnego toru obok prowadzonych prac. Spółka podkreśliła, żeodcinek linii, na którym wprowadzono ograniczenie prędkości jest sukcesywnieskracany.

Jak podkreślono w komunikacie UTK, linia kolejowa nr 271stanowi jeden z najważniejszych ciągów komunikacyjnych w zachodniej Polsce,prowadzący przez gęsto zurbanizowany obszar i łączący ważne ośrodki miejskie.Trasą tą kursują pociągi pasażerskie w bardzo długich relacjach tj. Przemyśl –Szczecin, przez co opóźnienia powstałe pomiędzy Poznaniem a Wrocławiem dotykająpodróżnych na całej sieci kolejowej.

Komentarze