Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowa homologacja pojazdów kolejowych później

inforail
22.11.2018 17:11
0 Komentarzy

MinisterstwoInfrastruktury poinformowało Komisję Europejską o skorzystaniu przez Polskę zdłuższego terminu na implementację przepisów filaru technicznego IV pakietukolejowego.

Nowe zasady homologacji pojazdów kolejowych oraz wydawaniacertyfikatów bezpieczeństwa obowiązywać będą polskich przedsiębiorców od 17czerwca 2020 r. Filar techniczny IVpakietu kolejowego to dyrektywa 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawieinteroperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej oraz dyrektywa 2016/798 zdnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei. Zasady z nich wynikającepowinny zostać wdrożone do krajowych porządków prawnych do 16 czerwca 2019 r.Wyjątkowo jednak dyrektywy pozwalają na przedłużenie tego terminu o rok.

Polska postanowiła skorzystać z tej możliwości, aby polskirynek kolejowy miał więcej czasu na przygotowanie się do nowych regulacji.Niezwykle ważne jest przy tym, żeby dyrektywy implementowane były jaknajwcześniej, nawet jeżeli ich postanowienia miałyby być stosowane od czerwca2020 r. Pewność prawna jest niezbędna dla pomyślnego zrealizowania wieluprojektów, tych będących w toku oraz dopiero planowanych.

IV pakiet kolejowy, podzielony na filar techniczny i filarrynkowy, to zestaw aktów prawnych, którego celem jest urzeczywistnieniejednolitego obszaru kolejowego Unii Europejskiej. W efekcie ma on podnieść konkurencyjnośćunijnej kolei względem innych środków transportu. Promocja kolei wynika m.in. zpotrzeby zapewnienia rozwoju europejskiej gospodarki i poprawy poziomu ochronyśrodowiska.

Filar techniczny IV pakietu kolejowego ma przede wszystkimuprościć i zmniejszyć koszty przedsiębiorców działających w wielu państwachczłonkowskich Unii Europejskiej. Przewiduje, że producenci taboru będą moglihomologować pojazdy do ruchu międzynarodowego w Agencji Kolejowej UniiEuropejskiej zamiast w szeregu krajowych władz bezpieczeństwa. Przewoźnicy zaśnie będą musieli uzyskiwać wielu certyfikatów bezpieczeństwa, ale tylko jeden.


Komentarze