TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Nowa japońska seria E6
Jacek Pudło - Opublikowano: 02.04.2013 09:10:25 2 komentarze
Nowa japońska seria E6

Prędkość maksymalna szybkich kolei japońskich zrównała się z prędkością TGV. 16 marca pociąg serii E5 na linii Shinkansen Tohoku osiągnął prędkość 320 km/h. Pociąg kursuje na trasie pomiędzy Tokio i rejonem Aomori, a maksymalna prędkość jest osiągana na 387-kilometrowym odcinku linii pomiędzy miastami Utsunomiya a Morioka. Ogólny dystans 714 km jest pokonywany w prawie 3 godziny. Zwiększenie prędkości skróciło czas podróży o 11 minut. Zdarzenie to ma duże znaczenie symboliczne dla regionu Tohoku dotkniętego klęską tsunami.

W tym samym okresie ruszył na tory nowy pociąg serii E6,  który pojawił się na linii Shinkansen Akita, a obsługiwać ma też linię Tohoku. Pojazd posiada jednak tymczasowo mniejszą prędkość maksymalną –300 km/h, która docelowo w 2014 r. ma zostać zwiększona do pożądanych 320 km/h.  Seria E6 zastąpi w obsłudze szybkich linii pojazdy serii E3 o prędkości maksymalnej 275 km/h. Łącznie dostarczone będą 24 zespoły. Pierwszy przedprodukcyjny E6 powstał w 2010 r., zaś wszystkie zamówione pojazdy mają być dostarczone do wiosny 2014 r.

Zespół serii E6 został wykonany przez firmę Hitachi. Pojazd jest 7-członowy, przy czym  5 członów jest napędzanych. Pojemność pasażerska wynosi 338 miejsc. Nadwozie zaprojektowano ze szczególnym naciskiem na zmniejszenie oporu aerodynamicznego. Właśnie z tego wynika oryginalny, wydłużony kształt czoła pojazdu, z 13-metrowym nosem. Poprzez większe zaokrąglenie górnych narożników pudeł wagonów zmniejszono też przekrój poprzeczny pojazdu. Opór powietrza ma duże znaczenie z punktu widzenia zużycia energii, jak i hałasu powstającego podczas ruchu szybkich pociągów. Według zamysłu projektanta, pociąg ma przywodzić na myśl tradycyjne japońskie demony Namahage.  

W pojeździe zastosowano wielosegmentowy ślizgacz pantografu ze sprężynami, umożliwiającymi zapewnienie stałego kontaktu odbieraka z drgającym przewodem jezdnym. Sam pantograf jest jednoramienny, a jego mocowanie zostało osłonięte celem zmniejszenia hałasu. Na dachu zabudowano 2 odbieraki prądu, a w trakcie jazdy jest wykorzystywany tylko jeden z nich. Obwód główny jest chłodzony powietrzem, podobnie jak transformator trakcyjny. Silniki synchroniczne z magnesami trwałymi są zaś chłodzone wodą. Hamulce do zespołu wykonała firma Knorr Bremse.

Wózki wraz z osłonami wykonano tak, by uniemożliwić gromadzenie się śniegu. Zastosowano system monitoringu stanu technicznego, wychwytujący odstępujące od normy wibracje ramy wózka, łożysk zestawów kołowych i układu napędowego. Celem zwiększenia bezpieczeństwa w razie trzęsienia ziemi, skrócono drogę hamowania, a także zastosowano specjalne L-kształtne prowadnice utrzymujące pudło w obrębie toru nawet w wypadku wykolejenia. Pojazd posiada hamulec powietrzny - urządzenia zwiększające opór powietrza podczas wytracania prędkości. Panele nadwozia poniżej linii podłogi oraz w obrębie dachu wykonano tak, by zminimalizować hałas akustyczny.

Dla poprawy komfortu jazdy szczególną uwagę zwrócono na tłumienie drgań pudła. Istotny udział w pociągach poruszających się z dużą prędkością mają drgania poprzeczne względem osi toru. Aby im skuteczniej przeciwdziałać, dotychczas stosowane siłowniki pneumatyczne zastąpiono elektromagnetycznymi. Aktywne zawieszenie pneumatyczne wózków zwiększa natomiast maksymalną prędkość w łukach R=4000 m do 330 km/h.

Wnętrze w porównaniu z serią E5 usprawniono m. in. przez montaż monitoringu. Odstęp między rzędami siedzeń to 980 mm w klasie drugiej i 1160 mm w klasie pierwszej (zielonej). W połączeniach międzyczłonowych zamontowano specjalne poduszki napełniane powietrzem, umożliwiające usunięcie zalegającego śniegu.

Wprowadzenie do eksploatacji serii E6 to efekt prowadzonego od 2002 r. projektu zwiększenia prędkości na japońskich kolejach dużej prędkości.

W 2014 r. na tory ma wkroczyć kolejny nowy pociąg –seria E7, przeznaczona na trasy górzyste. Dalszy cel na drodze zwiększania prędkości to 360 km/h. Pomimo iż pojazdy osiągały w trakcie jazd testowych jeszcze większą szybkość, to barierą pozostaje w chwili obecnej komfort jazdy oraz wymagające zmian w konstrukcji pojazdu wysokie przyspieszenie odśrodkowe na łukach (proporcjonalne do kwadratu prędkości).

Szczegóły techniczne
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Japonia
Shinkansen
seria E6
KDP
  • Ogór – 02.04.2013

    No, jedną z głównych barier są "strzały" przy końcach tuneli - o tym nie napisaliście, a to one są przyczyną wprowadzania tak dziwacznych "nosów". W Japonii tunele są niemal wszędzie, na dodatek budynki mieszkalne czasem stoją kilka(naście) metrów od ch portali.

  • Jacek Pudło – 02.04.2013

    Pisaliśmy już o tym tu http://inforail.pl/text.php?id=54566&from=tag

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....