TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Nowa japońska seria E6
Jacek Pudło - Opublikowano: 02.04.2013 09:10:25 2 komentarze
Nowa japońska seria E6

Prędkość maksymalna szybkich kolei japońskich zrównała się z prędkością TGV. 16 marca pociąg serii E5 na linii Shinkansen Tohoku osiągnął prędkość 320 km/h. Pociąg kursuje na trasie pomiędzy Tokio i rejonem Aomori, a maksymalna prędkość jest osiągana na 387-kilometrowym odcinku linii pomiędzy miastami Utsunomiya a Morioka. Ogólny dystans 714 km jest pokonywany w prawie 3 godziny. Zwiększenie prędkości skróciło czas podróży o 11 minut. Zdarzenie to ma duże znaczenie symboliczne dla regionu Tohoku dotkniętego klęską tsunami.

W tym samym okresie ruszył na tory nowy pociąg serii E6,  który pojawił się na linii Shinkansen Akita, a obsługiwać ma też linię Tohoku. Pojazd posiada jednak tymczasowo mniejszą prędkość maksymalną –300 km/h, która docelowo w 2014 r. ma zostać zwiększona do pożądanych 320 km/h.  Seria E6 zastąpi w obsłudze szybkich linii pojazdy serii E3 o prędkości maksymalnej 275 km/h. Łącznie dostarczone będą 24 zespoły. Pierwszy przedprodukcyjny E6 powstał w 2010 r., zaś wszystkie zamówione pojazdy mają być dostarczone do wiosny 2014 r.

Zespół serii E6 został wykonany przez firmę Hitachi. Pojazd jest 7-członowy, przy czym  5 członów jest napędzanych. Pojemność pasażerska wynosi 338 miejsc. Nadwozie zaprojektowano ze szczególnym naciskiem na zmniejszenie oporu aerodynamicznego. Właśnie z tego wynika oryginalny, wydłużony kształt czoła pojazdu, z 13-metrowym nosem. Poprzez większe zaokrąglenie górnych narożników pudeł wagonów zmniejszono też przekrój poprzeczny pojazdu. Opór powietrza ma duże znaczenie z punktu widzenia zużycia energii, jak i hałasu powstającego podczas ruchu szybkich pociągów. Według zamysłu projektanta, pociąg ma przywodzić na myśl tradycyjne japońskie demony Namahage.  

W pojeździe zastosowano wielosegmentowy ślizgacz pantografu ze sprężynami, umożliwiającymi zapewnienie stałego kontaktu odbieraka z drgającym przewodem jezdnym. Sam pantograf jest jednoramienny, a jego mocowanie zostało osłonięte celem zmniejszenia hałasu. Na dachu zabudowano 2 odbieraki prądu, a w trakcie jazdy jest wykorzystywany tylko jeden z nich. Obwód główny jest chłodzony powietrzem, podobnie jak transformator trakcyjny. Silniki synchroniczne z magnesami trwałymi są zaś chłodzone wodą. Hamulce do zespołu wykonała firma Knorr Bremse.

Wózki wraz z osłonami wykonano tak, by uniemożliwić gromadzenie się śniegu. Zastosowano system monitoringu stanu technicznego, wychwytujący odstępujące od normy wibracje ramy wózka, łożysk zestawów kołowych i układu napędowego. Celem zwiększenia bezpieczeństwa w razie trzęsienia ziemi, skrócono drogę hamowania, a także zastosowano specjalne L-kształtne prowadnice utrzymujące pudło w obrębie toru nawet w wypadku wykolejenia. Pojazd posiada hamulec powietrzny - urządzenia zwiększające opór powietrza podczas wytracania prędkości. Panele nadwozia poniżej linii podłogi oraz w obrębie dachu wykonano tak, by zminimalizować hałas akustyczny.

Dla poprawy komfortu jazdy szczególną uwagę zwrócono na tłumienie drgań pudła. Istotny udział w pociągach poruszających się z dużą prędkością mają drgania poprzeczne względem osi toru. Aby im skuteczniej przeciwdziałać, dotychczas stosowane siłowniki pneumatyczne zastąpiono elektromagnetycznymi. Aktywne zawieszenie pneumatyczne wózków zwiększa natomiast maksymalną prędkość w łukach R=4000 m do 330 km/h.

Wnętrze w porównaniu z serią E5 usprawniono m. in. przez montaż monitoringu. Odstęp między rzędami siedzeń to 980 mm w klasie drugiej i 1160 mm w klasie pierwszej (zielonej). W połączeniach międzyczłonowych zamontowano specjalne poduszki napełniane powietrzem, umożliwiające usunięcie zalegającego śniegu.

Wprowadzenie do eksploatacji serii E6 to efekt prowadzonego od 2002 r. projektu zwiększenia prędkości na japońskich kolejach dużej prędkości.

W 2014 r. na tory ma wkroczyć kolejny nowy pociąg –seria E7, przeznaczona na trasy górzyste. Dalszy cel na drodze zwiększania prędkości to 360 km/h. Pomimo iż pojazdy osiągały w trakcie jazd testowych jeszcze większą szybkość, to barierą pozostaje w chwili obecnej komfort jazdy oraz wymagające zmian w konstrukcji pojazdu wysokie przyspieszenie odśrodkowe na łukach (proporcjonalne do kwadratu prędkości).

Szczegóły techniczne
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Japonia
Shinkansen
seria E6
KDP
  • Ogór – 02.04.2013

    No, jedną z głównych barier są "strzały" przy końcach tuneli - o tym nie napisaliście, a to one są przyczyną wprowadzania tak dziwacznych "nosów". W Japonii tunele są niemal wszędzie, na dodatek budynki mieszkalne czasem stoją kilka(naście) metrów od ch portali.

  • Jacek Pudło – 02.04.2013

    Pisaliśmy już o tym tu http://inforail.pl/text.php?id=54566&from=tag

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....