Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe zasady utrzymania pojazdów kolejowych. Obejmą wszystkich

inforail
30.04.2020 07:15
0 Komentarzy

16 czerwca 2020 r.wejdzie w życie rozporządzenie Komisji (UE) 2019/779 regulujące zasadyfunkcjonowania podmiotów odpowiedzialnych za utrzymanie (ECM).

Regulacje to element IV pakietu kolejowego. Nowe przepisydotyczyć będą utrzymania wszystkich pojazdów kolejowych – nie tylko towarowychjak do tej pory. Aby umożliwić przygotowanie się do nowych wymagań UrządTransportu Kolejowego przygotował rekomendacje i praktyczne podsumowanie nowychregulacji.

Zasady funkcjonowania ECM określa obecnie rozporządzenieKomisji 2011/445. Dokument ten dotyczy jednak wyłącznie podmiotówodpowiedzialnych za utrzymanie  wagonówtowarowych, wprowadzając ich obowiązkową certyfikację. Podmioty odpowiedzialneza utrzymanie pozostałych rodzajów pojazdów (np. wagonów pasażerskich czylokomotyw) nie podlegają obecnie obowiązkowi certyfikacji.

Sytuacja ta zmieni się wraz z wejściem w życierozporządzenia 2019/779, które zastąpi dotychczasowe przepisy. Od czasu wejściaw życie IV pakietu kolejowego, certyfikacja dotyczyć będzie wszystkich ECM, niezależnie od rodzajuutrzymywanych pojazdów. Każdy podmiot odpowiedzialny za utrzymanie będziemusiał spełnić wymagania załącznika II do rozporządzenia 2019/779 (art. 3 ust.1). W praktyce oznacza to obowiązek ustanowienia i stosowania systemuzarządzania utrzymaniem (MMS).

Możliwe będą dwa sposoby certyfikacji – wykazania przez ECMzgodności z załącznikiem II (art. 3 ust. 4 rozporządzenia 2019/779):

uzyskanie certyfikatu podmiotu odpowiedzialnego zautrzymanie;

wykazanie zgodności w ramach procesu uzyskania certyfikatulub autoryzacji bezpieczeństwa.

Wybór ścieżki certyfikacji nie jest dowolny (art. 3 ust. 2rozporządzenia 2019/779) i zależy od trzech czynników:

rodzaju pojazdów, za których utrzymanie podmiot jestodpowiedzialny – inne będą zasady dla podmiotów utrzymujących wagony towarowe,a inne dla podmiotów utrzymujących pozostałe rodzaje pojazdów;

rodzaju podmiotu – istotne jest, czy ECM jest równocześnieprzewoźnikiem posiadającym certyfikat bezpieczeństwa lub zarządcą posiadającymautoryzację bezpieczeństwa;

sposobu użytkowania pojazdów – dla przewoźników lubzarządców istotne jest, czy utrzymują oni pojazdy wyłącznie na potrzeby własnejdziałalności. 

Na tej podstawie można wyróżnić cztery możliwe przypadki,dla których obowiązują także odrębne okresy przejściowe. Warto przy tymzauważyć, że o ile dwa pierwsze czynniki są obiektywne, o tyle czynnik związanyze sposobem użytkowania pojazdów zależy od decyzji biznesowej przewoźnika lubzarządcy. Podmioty te mają zatem wpływ na to, jakie okresy przejściowe będą dlanich obowiązujące.

Z możliwości wykazania zgodności z wymaganiami dotyczącymiECM w ramach procesu uzyskania certyfikatu lub autoryzacji bezpieczeństwa mogąskorzystać wyłącznie przewoźnicy i zarządcy infrastruktury utrzymujący pojazdyinne niż wagony towarowe, które wykorzystywane są tylko na potrzeby własnejdziałalności.

1. ECM WYŁĄCZNIE DLA WAGONÓW TOWAROWYCH

Z perspektywy podmiotów odpowiedzialnych za utrzymaniewyłącznie wagonów towarowych nie zachodzą istotne zmiany. Zgodnie zdotychczasowym, jak i nowym rozporządzeniem taki podmiot musi posiadaćcertyfikat ECM. W tym przypadku nie odgrywają również roli dwa pozostałeczynniki: czy ECM jest jednocześnie przewoźnikiem lub zarządcą oraz w jaki sposóbużytkowane są jego pojazdy. Dla omawianego przypadku nie przewidziano okresuprzejściowego, a certyfikaty ECM wydane dotychczas podmiotom odpowiedzialnym zautrzymanie wagonów towarowych zachowują ważność (art. 16 rozporządzenia2019/779). Podmioty mogą zatem kontynuować działalność na podstawie dotychczasowychuprawnień.

Przypadek ten znajdzie zastosowanie tylko, jeżeli ECMutrzymuje wyłącznie wagony towarowe. Jeżeli oprócz tego w krajowym rejestrzepojazdów podmiot ten jest przypisany również do innych rodzajów pojazdów,konieczna będzie aktualizacja posiadanego certyfikatu w terminie do 16 czerwca2022 r.

2. ECM DLA INNYCH POJAZDÓW NIŻ WAGONY TOWAROWE, KTÓRY NIEJEST JEDNOCZEŚNIE PRZEWOŹNIKIEM LUB ZARZĄDCĄ

Omawiany przypadek będzie dotyczyć np. przedsiębiorstwwynajmujących tabor kolejowy (tzw. pooli taborowych) czy producentów taboru. Wtym przypadku nie jest istotne, w jaki sposób utrzymywane pojazdy sąużytkowane. Podmioty te będą musiały uzyskać certyfikat ECM, na co mają czas do16 czerwca 2022 r. (art. 15 ust. 5 rozporządzenia 2019/779).

3. ECM UTRZYMUJĄCY POJAZDY INNE NIŻ WAGONY TOWAROWE, BĘDĄCYJEDNOCZEŚNIE PRZEWOŹNIKIEM LUB ZARZĄDCĄ INFRASTRUKTURY, KTÓRY UTRZYMUJE POJAZDYWYKORZYSTYWANE NIE TYLKO NA POTRZEBY WŁASNEJ DZIAŁALNOŚCI

Dla odróżnienia przypadków 3 i 4 kluczowy jest czynnikdotyczący sposobu użytkowania pojazdów, a konkretnie tego, czy utrzymywanepojazdy są użytkowane wyłącznie na potrzeby własnej działalności. Przesłanka tazostała sformułowana z uwagi na różny poziom ryzyka i skomplikowaniadziałalności podmiotu, który samodzielnie użytkuje swoje pojazdy, od takiego,który je wynajmuje innym podmiotom. Przewoźnik użytkujący pojazdy tylko napotrzeby własnej działalności ma bowiem pełną kontrolę nad ich przebiegiem,usterkami, a także sposobem wykorzystania.

Do tego przypadku zaliczany będzie podmiot wynajmującypojazdy, niezależnie od tego, czy mowa jest o najmie krótko- czydługoterminowym. Do tej kategorii trafi zatem zarówno ECM, który wynajął innemuprzewoźnikowi swój pojazd np. na okres roku w ramach wymiany taboru, jak i nadzień lub dwa dla potrzeb realizacji przewozu okazjonalnego. Innym przykłademsytuacji kwalifikującej do opisywanego przypadku będzie również realizacjaprzewozu międzynarodowego w porozumieniu z przewoźnikiem zagranicznym, który odgranicy prowadzić będzie pojazd danego ECM. W powyższych sytuacjach nie możnabowiem stwierdzić, że pojazdy są użytkowane wyłącznie na własne potrzeby danegoprzewoźnika lub zarządcy, będącego ECM, a tym samym należy je kwalifikować doopisywanego przypadku.

Podmioty zaliczane do tego przypadku muszą uzyskaćcertyfikat ECM do 16 czerwca 2022 r. (art. 15 ust. 5 rozporządzenia 2019/779).

4. ECM UTRZYMUJĄCY POJAZDY INNE NIŻ WAGONY TOWAROWE, BĘDĄCYJEDNOCZEŚNIE PRZEWOŹNIKIEM LUB ZARZĄDCĄ INFRASTRUKTURY, KTÓRY UTRZYMUJE POJAZDYWYKORZYSTYWANE WYŁĄCZNIE NA POTRZEBY WŁASNEJ DZIAŁALNOŚCI

Autorzy rozporządzenia chcieli uprościć sytuację częściprzewoźników i zarządców, którzy utrzymują pojazdy użytkowane wyłącznie napotrzeby swojej działalności (art. 3 ust. 2 i 4 rozporządzenia 2019/779).Podmioty takie zostały zwolnione z obowiązku uzyskania certyfikatu ECM, jednakw zamian zobowiązano je do wykazania zgodności z wymaganiami załącznika II przyuzyskiwaniu certyfikatów lub autoryzacji bezpieczeństwa. W praktyce zatem nieulega zmianie zestaw wymagań, które muszą być zrealizowane, a jedynie procedurawykazania ich spełnienia.

Opisywanego przypadku nie uwzględniono przy formułowaniuokresów przejściowych. W efekcie dla ECM, który chciałby skorzystać zopisywanego przypadku nowe przepisy wejdą w życie 16 czerwca 2020 r. Oznaczato, że do tego czasu podmioty powinny ustanowić lub uzupełnić procedury systemuzarządzania bezpieczeństwem w taki sposób, aby spełnić kryteria wynikające zzałącznika II do rozporządzenia. Powinny także dokonać analizy wpływuwprowadzonych zmian w celu sprawdzenia, czy wprowadzana zmiana nie wymagawystąpienia o aktualizację certyfikatu lub autoryzacji bezpieczeństwa.

Dodatkowa komplikacja pojawia się w sytuacji, gdy przewoźniklub zarządca objęty opisywanym przypadkiem wystąpi o przedłużenie certyfikatulub autoryzacji bezpieczeństwa. Musi on już od 16 czerwca 2020 r. wykazać wpostępowaniu o przedłużenie certyfikatu lub autoryzacji bezpieczeństwaspełnienie wymagań załącznika II do rozporządzenia.

Przewoźnicy i zarządcy infrastruktury mogą wybrać, doktórego przypadku (3 czy 4) się kwalifikują. Zależne jest to od decyzjibiznesowej podmiotu, czy będzie on chciał wynajmować utrzymywane przez siebiepojazdy.

Mając na uwadze tworzenie warunków do niezakłóconego rozwojuprzedsiębiorstw w oparciu o różne modele biznesowe, Prezes UTK rekomendujeskorzystanie z trzeciej ścieżki realizacji wymagań rozporządzenia 2019/779. DlaECM będących jednocześnie przewoźnikiem kolejowym lub zarządcą znaczniekorzystniejsze będzie uzyskanie certyfikatu ECM. Wśród uzyskiwanych w ten sposóbkorzyści należy wymienić:

swobodę w dysponowaniu utrzymywanym taborem – możliwośćwynajmu innym podmiotom;

dwuletni okres przejściowy, trwający do 16 czerwca 2022 r.;

brak ryzyka aktualizacji posiadanego certyfikatu lubautoryzacji bezpieczeństwa po 16 czerwca 2020 r.  


Komentarze