Nowy most kolejowy nad Kanałem Kędzierzyńskim [FILM]

inforail
04.11.2019 08:15
0 Komentarzy

Nowy most kolejowynad Kanałem Kędzierzyńskim między Sławięcicami a Kędzierzynem Koźlem zapewniszybszy i sprawniejszy przejazd pociągów – podały PKP PLK.

Oznacza to jeszcze lepsze warunki transportu towarów zeŚląska. Inwestycja na liniach Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźlerealizowana jest za 192 mln zł z udziałem środków UE z POIiŚ.

Waży ponad 300 ton i ma 67 metrów długości, nowy mostkolejowy nad Kanałem Kędzierzyńskim. Stalowa konstrukcja powstała międzySławięcicami a Nową Wsią koło Kędzierzyna Koźla (linia nr 199). To jeden zefektów projektu „Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682 oraz 872 naodcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle” realizowanegoprzez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Tak budowano nowy most

Stary most został rozebrany. Na przygotowanym obok przeprawyterenie zmontowano przywiezione w częściach nowe przęsło. Ustawiono tymczasowepodpory, do podtrzymania nowej konstrukcji podczas nasuwania w miejsce starej.Nowe przęsło, centymetr po centymetrze, przesuwano z miejsca montażu w stronędrugiego brzegu. Prace trwały tydzień i konstrukcja została ustawiona nałożyskach. Na nowym moście zostanie ułożony tor i wywieszona sieć trakcyjna. Potak przygotowanej trasie, pociągi pojadą szybciej i sprawnej w stronęKędzierzyna Koźla i Węglówki, ich prędkość zwiększy się do 80 km/h.

Obecnie transport towarów zapewniony jest linią łączącąKatowice z Kędzierzynem-Koźlem (nr 137), równoległą do przebudowywanej,jednotorowej linii nr 199. Po zakończeniu prac, składy towarowe wrócą na swojątrasę.

Lepszy transport towarów umożliwi nie tylko przebudowa mostuna Kanale Gliwickim, ale także  51obiektów inżynieryjnych, 27-metrowego wiaduktu kolejowego nad dwutorowąlinią  w Pisarzowicach koło Toszka.

Pociągi pojadąszybciej po nowych torach

Na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Sławięcice -Stare Koźle wymieniono już większość torów i rozjazdów. Przebudowano nastawniem.in. w Toszku i Rudzińcu Gliwickim. Modernizacja urządzeń sterowania ruchemkolejowym i wymiana urządzeń mechanicznych na elektryczne zwiększą poziombezpieczeństwa ruchu kolejowego. Będzie też bezpieczniej na torach i drogachdzięki pracom na 10 przejazdach kolejowo-drogowych.

Na ukończeniu jest odcinek modernizowanej linii dwutorowejod Toszka Północ do Rudzińca Gliwickiego ( nr 153). W trakcie prac, ruchpociągów jest utrzymany i odbywa się jednym torem. Prace sieciowe prowadzone sąna stacji w Sławięcicach oraz na odcinku Nowa Wieś – Stare Koźle. Do końca rokuzostanie zamontowanych ok. 35 km tzw. ciężkiej sieci trakcyjnej. Zapewni todobre warunki przejazdu pociągom towarowym.

Linia od Toszka Północ do Starego Koźla to jedna znajważniejszych tras towarowych na Górnym Śląsku. Zapewnia transport węgla zkopalń Rybnickiego Okręgu Węglowego m.in. do portów w Szczecinie, Świnoujściu iGdyni. Efektem prac będzie zwiększenie konkurencyjności kolei w stosunku dotransportu drogowego. Dzięki odnowieniu infrastruktury pociągi towarowe pojadąszybciej, a więc skróci się czas przejazdu towarów, możliwy też będzie przejazdwiększej liczby składów.

Wartość projektu pn. „Prace na liniach kolejowych nr 153,199, 681, 682 oraz 872 na odcinku Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – StareKoźle” to ponad 190 mln złotych. Projekt jest współfinansowany przez UnięEuropejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko. Zakończenie prac zaplanowano na II kwartał 2020roku.

{https://www.youtube.com/watch?v=GfHD6pM9f5g}

 


Komentarze