O wchłonięciu spółek samorządowych wiemy, że nic nie wiemy
Odpowiadając nainterpelację poseł Aldony Młyńczak w sprawie planów wcielenia regionalnychsamorządowych przewoźników w struktury spółki Przewozy Regionalne wiceministerAndrzej Bittel przedstawił mocno ogólnikowe stanowisko, z którego w zasadzienic nie wynika.
Podał mianowicie, że aktualny kształt rynku kolejowego jest konsekwencją przeobrażeń, jakierozpoczęły się w końcu lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Wwyniku wdrożenia przepisów ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacjii prywatyzacji przedsiębiorstwapaństwowego „Polskie Koleje Państwowe” w 2001 roku rozpoczęła działalnośćspółka PKP SA, która wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki byłegoprzedsiębiorstwa państwowego PKP. W tym samym roku z PKP SA wydzielono spółkizależne, w tym PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. (obecnie Przewozy Regionalne),tworząc Grupę PKP. To fakty powszechnie znane, historyczne, nic w sumie niewnoszące do sprawy.
Idąc dalej dowiadujemy się, że samorządowe spółki kolejowe,świadczące przewozy osób o zasięgu regionalnym, zostały zawiązane przez poszczególnewojewództwa w celu świadczenia usług użyteczności publicznej. Możliwość takądaje bowiem ustawa o samorządzie województwa. I znowu fakty powszechnie znane,nie posuwające nas do przodu w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie co dalej?
Wiceminister stwierdza następnie, że zgodnie z zasadąsubsydiarności organizowanie transportu na szczeblu lokalnym i regionalnymnależy do kompetencji organów samorządowych. Decyzje o kształcie połączeńdrogowych i kolejowych w regionach jednostki samorządu terytorialnego podejmująsamodzielnie, z uwzględnieniem potrzeb przewozowych społeczności lokalnej orazpoziomu dostępnych środków finansowych.Samorządy mają decydujący wpływ na kształt przewozów lokalnych, ponieważ sąorganizatorami i finansującymi kolejowe przewozy regionalne. Co jednak zespółkami, bo tego dotyczyło pytanie?
Jak podaje na sam koniec Bittel obecnie MinisterstwoInfrastruktury nie prowadzi prac związanych z łączeniem podmiotów,realizujących kolejowe przewozy osób o zasięgu regionalnym. Ze względu nastrukturę własnościową podmiotów realizujących powyższe przewozy, ewentualnedecyzje w tym zakresie pozostają w gestii ich właścicieli, którymi na chwilęobecną pozostają samorządy województw oraz ARP, będąca większościowymudziałowcem Przewozów Regionalnych.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze