Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

O wchłonięciu spółek samorządowych wiemy, że nic nie wiemy

inforail
17.01.2019 14:08
0 Komentarzy

Odpowiadając nainterpelację poseł Aldony Młyńczak w sprawie planów wcielenia regionalnychsamorządowych przewoźników w struktury spółki Przewozy Regionalne wiceministerAndrzej Bittel przedstawił mocno ogólnikowe stanowisko, z którego w zasadzienic nie wynika.

Podał mianowicie, że aktualny kształt rynku kolejowego jest konsekwencją przeobrażeń, jakierozpoczęły się w końcu lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Wwyniku wdrożenia przepisów ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacjii prywatyzacji przedsiębiorstwapaństwowego „Polskie Koleje Państwowe” w 2001 roku rozpoczęła działalnośćspółka PKP SA, która wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki byłegoprzedsiębiorstwa państwowego PKP. W tym samym roku z PKP SA wydzielono spółkizależne, w tym PKP Przewozy Regionalne sp. z o.o. (obecnie Przewozy Regionalne),tworząc Grupę PKP. To fakty powszechnie znane, historyczne, nic w sumie niewnoszące do sprawy.

Idąc dalej dowiadujemy się, że samorządowe spółki kolejowe,świadczące przewozy osób o zasięgu regionalnym, zostały zawiązane przez poszczególnewojewództwa w celu świadczenia usług użyteczności publicznej. Możliwość takądaje bowiem ustawa o samorządzie województwa. I znowu fakty powszechnie znane,nie posuwające nas do przodu w poszukiwaniu odpowiedzi na pytanie co dalej?

Wiceminister stwierdza następnie, że zgodnie z zasadąsubsydiarności organizowanie transportu na szczeblu lokalnym i regionalnymnależy do kompetencji organów samorządowych. Decyzje o kształcie połączeńdrogowych i kolejowych w regionach jednostki samorządu terytorialnego podejmująsamodzielnie, z uwzględnieniem potrzeb przewozowych społeczności lokalnej orazpoziomu dostępnych środków finansowych.Samorządy mają decydujący wpływ na kształt przewozów lokalnych, ponieważ sąorganizatorami i finansującymi kolejowe przewozy regionalne. Co jednak zespółkami, bo tego dotyczyło pytanie?

Jak podaje na sam koniec Bittel obecnie MinisterstwoInfrastruktury nie prowadzi prac związanych z łączeniem podmiotów,realizujących kolejowe przewozy osób o zasięgu regionalnym. Ze względu nastrukturę własnościową podmiotów realizujących powyższe przewozy, ewentualnedecyzje w tym zakresie pozostają w gestii ich właścicieli, którymi na chwilęobecną pozostają samorządy województw oraz ARP, będąca większościowymudziałowcem Przewozów Regionalnych.

Komentarze