TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Parowozy wrócą na szlak!
PAP - Opublikowano: 21.07.2015 15:11:43 2 komentarze
Parowozy ponownie będą prowadzić pociągi (foto: InfoRail)

Na przełomie grudnia i stycznia do rozkładów jazdy pociągów w Wielkopolsce mają wrócić pociągi pasażerskie obsługiwane przez parowozy. Będzie to możliwe dzięki nowej instytucji kultury Parowozownia Wolsztyn, której powołanie spodziewane jest we wrześniu. Pociągi z parowozami mają jeździć na różnych trasach i o różnych porach m.in. między Poznaniem a Wolsztynem. Ich rozkład ma się zmieniać, by wprowadzenie atrakcji dla miłośników parowozów nie utrudniło życia zwykłym pasażerom. Składy osobowe prowadzone przez parowozy zniknęły z rozkładów jazdy w kwietniu 2014 roku. Ostatnie w Europie regularne połączenie kolejowe wykonywane z użyciem trakcji parowej funkcjonowało na trasie Wolsztyn-Leszno. Do jego likwidacji doszło wskutek braku porozumienia samorządów z właścicielem Parowozowni Wolsztyn, spółką PKP Cargo.

Samorządy zabiegały o stworzenie spółki, która umożliwiłaby istniejącej ponad 100 lat parowozowni w Wolsztynie komercyjne działanie. PKP Cargo zaproponowało, by zamiast spółki stworzyć muzeum lub instytucję kultury.

- Myśmy zżymali się na pomysł powołania instytucji kultury, ale musieliśmy zrozumieć realia biznesowe, w których funkcjonuje PKP Cargo. Instytucja kultury rozpocznie działalność zapewne we wrześniu, gdy zostanie podpisana stosowna umowa. Działalność operacyjną, czyli wprowadzenie pociągów z parowozami na tory, rozpocznie od momentu wprowadzenia nowego rozkładu jazdy, czyli od przełomu grudnia i stycznia - powiedział wicemarszałek województwa wielkopolskiego Wojciech Jankowiak.

Organizatorami nowej instytucji kultury będą: województwo wielkopolskie, powiat wolsztyński, gmina Wolsztyn i PKP Cargo. Każdy z podmiotów wniesie po 375 tys. zł na uruchomienie działalności, PKP Cargo przekaże instytucji parowozownię i tabor.

Jak powiedział Jankowiak, Parowozownia Wolsztyn w nowej formule nie mogłaby rozpocząć działalności bez planowych połączeń zamawianych przez samorząd województwa. Województwo będzie więc przez trzy lata, z roku na rok w mniejszym zakresie, zamawiać rozkładowe pociągi pasażerskie obsługiwane przez parowozy.

- W biznesplanie założyliśmy, że na 2016 rok zamówimy regularne połączenia za kwotę ok. 2 mln. Zł. W następnym roku będzie to zamówienie na poziomie 1,5 mln zł, zaś w 2018 roku ? za ok. 1,2 mln zł. Zakładamy, że w czwartym roku działania instytucja osiągnie finansową samodzielność ? wyjaśnił.

Docelowo głównym źródłem utrzymania parowozowni ma być działalność turystyczno-rekreacyjna: przychody z przewozów turystycznych i z działalności skansenu.

Marszałek Jankowiak powiedział, że gdy pociągi prowadzone przez parowozy kursowały na stałych liniach po Wielkopolsce, takie składy były nierzadko krytykowane przez mieszkańców regionu, dojeżdżających nimi do pracy czy szkoły. - Nie chcemy, by pociągi te obsługiwały stałe trasy w porach, w których ludzie jeżdżą do pracy i są +skazani+ na składy z parowozami. W nowym rozkładzie jazdy chcemy umieścić je na różnych liniach i o różnych porach ? powiedział.

Pociągi prowadzone przez parowozy miałyby jeździć na trasach między Wolsztynem a Poznaniem, między Wolsztynem a Lesznem, oraz między Lesznem a Krotoszynem. Niewykluczone są też inne trasy w regionie.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Wolsztyn
parowóz
  • obserwator parowozowy – 21.07.2015

    Powrócą, albo i nie. Czy czasem nie jest tak, że sprawne są tylko dwie maszyny (w tym Ol'ka) podczas gdy pozostałe (w tym Piękna Helena) gnuśnieją w szopie albo uszkodzone, albo bez dopuszczenia do ruchu?

  • zdzisław kołek – 21.07.2015

    Polityka pkp cargo skutecznie zabiła większość parowozów. Był tu tekst o tym przy okazji pseudo parady w wolsztynie.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....