Pendolino do Poznania? Raczej nie, bo trasa tylko na 160 km/h

inforail
27.01.2020 06:45
0 Komentarzy

TeoretyczniePendolino mogłoby zacząć kursować na trasie Warszawa – Poznań już w 2025 roku.Ale wydaje się to mało prawdopodobne, bo pociągi mogą tam kursować tylko 160km/h.

Kwestie te wyjaśnia w odpowiedzi na interpelację posła AdamaSzłapki wiceminister Andrzej Bittel. Stwierdza mianowicie, że zakup składówzespolonych ED250 Pendolino został zrealizowany zgodnie z umową zawartą zCentrum Unijnych Projektów Transportowych o dofinansowanie projektu (dalej jako”UoD”) pn. „Zakup kolejowego taboru pasażerskiego do obsługi połączeńdalekobieżnych”. Jego przedmiotem był zakup 20 składów do realizacjidalekobieżnych przewozów pasażerskich na ściśle określonych trasach. Obecnietrwa tzw. okres trwałości projektu, który zakończy się 6 lipca 2025 r. Oznaczato, że do tej daty spółka PKP Intercity zobowiązana jest do zachowania założeńprojektowych określonych w UoD, w tym w szczególności dotyczących trasowaniataboru projektowego ED250 Pendolino, a wszelkie odstępstwa od tras projektowychokreślonych w UoD wymagają zgody Centrum Unijnych Projektów Transportowych.Dlatego obecnie trasa Warszawa – Poznań nie może być obsługiwana przez pociągikategorii Express InterCity Premium, bowiem nie została ona określona w UoD.

Co po 2025 roku?

Po zakończeniu wyżej wskazanego okresu Spółka – jako podmiotprowadzący działalność gospodarczą – może podjąć decyzję opartą na rachunkuekonomicznym w sprawie rozszerzenia siatki połączeń pociągów Pendolino.

W aktualnej perspektywie UE, trasa Suwałki –Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/ZielonaGóra została wpisana do realizacji w ramach projektu współfinansowanego ześrodków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura iŚrodowisko 2014 – 2020 pn. „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnianie wagon wi zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”.

Wiceminister wyjaśnił, że składy ED250 przewidziane są dokursowania na trasach, gdzie pociągi mogą kursować z prędkością 200 km/h.Dotyczy to Centralnej Magistrali Kolejowej, którą kursują pociągi do Krakowa,Katowic i Wrocławia, oraz od tego roku planowana jest przez zarządcęinfrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe trasa z Warszawy do Gdańska.

Na zmodernizowanej trasie Warszawa – Poznań maksymalnaprędkość z jaką będą kursowały pociągi wynosi 160 km/h. Z tą prędkością mogąkursować składy wagonowe pociągów ekspresowych, które już teraz obsługują ww.trasę. Wprowadzenie składów ED250 nie skróciłoby więc czasu przejazdu w relacjiWarszawa – Poznań.

Dodatkowo Bittel podał, że pociągi Pendolino realizująpołączenia komercyjne i nie są objęte, łączącą Ministra Infrastruktury i spółkęPKP Intercity, umową o świadczenie usług o charakterze użyteczności publicznejw zakresie wykonywania międzywojewódzkich kolejowych przewozów pasażerskich.Planowane jest natomiast systematyczne zwiększanie liczby pociągów międzyWarszawą a Poznaniem, w ramach umowy, w najbliższych latach. Jednak szczegółytych połączeń będą znane dopiero w toku prac nad przygotowaniem poszczególnychrocznych rozkładów jazdy – poinformował wiceminister.

Komentarze