PESA planuje dywersyfikację swoich rynków eksportowych

inforail
24.02.2020 07:45
0 Komentarzy

W 2021 roku ma byćgotowa lokomotywa wodorowa, nad którą wspólnie pracują bydgoska PESA i PKNOrlen.

Pojazd ma być wyposażony w autonomiczne sterowanie, a obiespółki są już na zaawansowanym etapie przygotowywania pełnej specyfikacji, poktórej ruszy faza projektu i budowy. Docelowo nowa technologia ma zostaćwdrożona komercyjnie na dużą skalę, również w pojazdach do przewozu osób.

Konfigurujemy pojazdwodorowy – konkretnie lokomotywę manewrową – i jesteśmy już na zaawansowanymetapie prac. Poznajemy wymagania, zarówno techniczne, jak i organizacyjne, istaramy się od razu wpleść do tego projektu prace nad autonomicznymsterowaniem. Mogę więc powiedzieć, że idziemy do przodu. Kiedy domkniemy jużkwestie specyfikacji, zaczniemy projektowanie i budowę. Chcemy widziećlokomotywę wodorową przy pracy w 2021 roku – zapowiada w rozmowie z agencjąNewseria Biznes Krzysztof Zdziarski, prezes zarządu PESA Bydgoszcz SA.

W ocenie Orlenu i bydgoskiej Pesy ogniwa wodorowe są jedną znajbardziej obiecujących technologii w transporcie kolejowym. Stąd w grudniuub.r. obie spółki podpisały list intencyjny dotyczący współpracy przystworzeniu pojazdu szynowego zasilanego wodorem. Na początek ma to byćlokomotywa towarowa, a następnie całkowicie bezemisyjny zespół trakcyjnyprzeznaczony do obsługi ruchu pasażerskiego. Jego zaletą będzie m.in.stosunkowo duży zasięg, jak i krótki czas tankowania, dlatego wodór ma byćidealnym paliwem dla ciężkich pojazdów szynowych. Nowa technologia ma pojawićsię na rynku w przyszłym roku i docelowo zostać wdrożona komercyjnie na dużąskalę.

Wodór to jedno z kluczowych źródeł czystej energii,wspieranych na poziomie UE jako element gospodarki zeroemisyjnej. Tatechnologia staje się coraz popularniejsza – m.in. właśnie w sektorze transportuszynowego. Pojazdy tego typu zamówili niedawno niemieccy przewoźnicy, atamtejszy rząd zobowiązał się pokryć 40 proc. kosztów paliwa wodorowego.Technologia wodorowych ogniw paliwowych jest też coraz bardziejrozpowszechniona m.in. w Japonii i Kalifornii.

Polska to z kolei jeden z największych producentów wodoru naświecie, m.in. właśnie za sprawą PKN Orlen, który w ramach grupy kapitałowej wprocesie produkcyjnym wytwarza blisko 45 ton wysokiej jakości wodoru nagodzinę.

Orlen pracuje zwodorem na co dzień. Ropa naftowa to węglowodory, więc spółka jest doświadczonaprzede wszystkim w produkcji i magazynowaniu wodoru, co do tej pory byłoogromnym wyzwaniem dla napędów wodorowych. Orlen zapewnia tę część, w której mysię nie specjalizujemy. My natomiast jesteśmy w stanie ten pojazd zbudować– mówi Krzysztof Zdziarski.

Jak zapowiada, PESA planuje dywersyfikację swoich rynkóweksportowych. W tej chwili ok. 35 proc. zamówień realizuje w eksporcie, główniedo krajów Europy Środkowej i Zachodniej, w tym przede wszystkim Niemiec iWłoch. Na nich przede wszystkim skupia się bydgoski producent, pracując nadzakończeniem dotychczas rozpoczętych zamówień, ale w nowej strategii przedstawiplany rozszerzenia działalności o kolejne rynki. Z tym – jak podkreśla prezesspółki – będą wiązać się kolejne wyzwania.

Mowa o różnego rodzajuspecyfikacjach, wymaganiach lokalnych, chociaż nowa unifikacja prawa kolejowegoprzewiduje, że więcej elementów powinno być do siebie podobnych. Są to wyzwaniaprzede wszystkim certyfikacyjne, homologacyjne, techniczne, ale trzeba jepokonać. Oczekiwania pasażerów są natomiast wszędzie  podobne – mówi prezes zarządu PESABydgoszcz.

Komentarze