Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pięć pięcioczłonowych ezt-ów dla PKM

inforail
17.04.2018 06:49
0 Komentarzy

Województwowielkopolskie dostało 48,8 mln zł z Unii Europejskiej na zakup nowych pociągów;w piątek podpisano umowę w tej sprawie. Pięć pięcioczłonowych elektrycznychzespołów trakcyjnych kursować będzie na trasach Poznańskiej KoleiMetropolitalnej (PKM).

PKM to system regularnych kolejowych połączeń regionalnych,współfinansowany przez wielkopolski samorząd oraz samorządy położone wzdłużdziewięciu linii kolejowych. System ma ruszyć w czerwcu; w godzinach szczytuprzewozowego składy będą jeździć co ok. 30 minut.

Umowę ws. dofinansowania zakupu taboru podpisano w piątek wWielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim w Poznaniu. Wsparcie pochodzi z ProgramuInfrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość całej inwestycji to 120 mln zł.W II kwartale wielkopolski samorząd ogłosi przetarg na producenta pięciupięcioczłonowych składów. Na wykonanie zadania przewidziano maksymalnie 18 miesięcyod daty podpisania umowy.

Składy będą się poruszać z prędkością do 160 km/h i zostanąprzystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. W każdym pojeździe znajdziesię minimum 240 miejsc siedzących, klimatyzacja, Wi-Fi i system dynamicznejinformacji pasażerskiej. Będzie też monitoring, miejsca dla niepełnosprawnych ido przewozu rowerów.

Uruchamiany w czerwcu system PKM obejmie swoim zasięgiemobszar w promieniu ok. 50 km od Poznania. Wdrażanie PKM następować będzie etapami.W poniedziałek wielkopolski samorząd podpisze umowy ws. uruchomienia PKM zgminami i powiatami leżącymi wzdłuż pierwszych czterech linii kolejowych.

Docelowo składy będą dojeżdżać do stacji: Nowy Tomyśl,Grodzisk Wielkopolski, Kościan, Jarocin, Września, Gniezno, Wągrowiec, Obornikii Szamotuły. Zakończenie wdrażania tego projektu przewidziane jest na 2021 roki uzależnione od zakończenia remontów poszczególnych linii kolejowych przez PKPPLK. Zadanie będzie realizowane przez samorządowego przewoźnika kolejowego –spółkę Koleje Wielkopolskie.

„Tabor, którego dotyczy podpisana dziś umowa, będziedostępny nie szybciej niż w przyszłym roku. Od 10 czerwca ruszymy z PKM napierwszych czterech liniach tym taborem, tymi zasobami, którymi obecniedysponujemy. Już mamy zamówionych 10 nowych składów, wraz z kolejnymi pięciomabędziemy dysponowali łącznie 80 jednostkami. Żeby w pełni uruchomić PKMpotrzebnych będzie jeszcze ok. 30 pociągów” – powiedział w piątek wicemarszałekwojewództwa Wojciech Jankowiak.

Jak podkreślono na konferencji prasowej towarzyszącejpodpisaniu umowy, do tej pory z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020do województwa wielkopolskiego na 147 inwestycji, głównie transportowych,trafiło w sumie 5,4 mld zł. Były to m.in. budowa drogi ekspresowej S5 z Mielnado Gniezna oraz z Poznania do Kaczkowa, czy budowa obwodnic OstrowaWielkopolskiego i Jarocina. Stolica regionu na siedem inwestycji tramwajowychpozyskała z tego samego źródła 375 mln zł.

„W maju dofinansowaliśmy też kwotą ponad 120 mln złprace usprawniające ruch na drodze krajowej 92 w obrębie miasta. Łączna kwotadofinansowania, licząc dzisiejszą umowę kolejową, to 545 mln zł” –powiedział wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.

Jak dodał, w tym roku planowane jest podpisanie umów nakolejne inwestycje w województwie. Jeśli ocena wypadnie pozytywnie, pieniądze zprogramu trafią na kilka ważnych przedsięwzięć związanych z gospodarkąwodno-ściekową, między innymi w Turku, Wągrowcu, Złotowie, Kępnie, a także namodernizację niektórych dworców w regionie.


Komentarze