TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Pierwsze pociągi niezależnej spółki RegioJet
Ryszard Piech - Opublikowano: 25.05.2010 21:54:20 11 komentarzy
Pierwsze pociągi niezależnej spółki RegioJet

Właściciel Student Agency –spółki zajmującej się przewozami autobusowymi - od lat walczy o wejście na rynek kolejowych przewozów pasażerskich. Niestety większość działań kończy się odwrotnym efektem. Jednak mimo tego właściciel spółki się nie poddaje i dalej walczy o rynek. Tym razem promocja prywatnych kolei odbywa się za pomocą dwóch spalinowych SZT typu Desiro Classic.

Student Agency już w 2007 roku oficjalnie ogłaszało projekt wejścia na rynek pasażerskich przewozów kolejowych. Według pierwotnego harmonogramu pociągi dalekobieżne pod nazwą HighJet obsługiwane składami Flirt miały już od 2010 roku kursować między Pragą a Ostrawą, gdzie czas jazdy pociągiem uniemożliwia konkurowanie przewoźnikom autobusowym. Jednocześnie są to dwa największe miasta w Czechach, które generują odpowiednio duże potoki pasażerskie. Niestety w efekcie decyzji władz czeskich wszystkie pociągi dalekobieżne zostały objęte dopłatą, co stawia przewoźnika niezależnego na przegranej pozycji. Dodatkowo w ramach wykupu infrastruktury koleje czeskie ČD zyskały znaczną sumę pieniędzy, która według założeń ma zostać przeznaczona na zakup nowego taboru pasażerskiego. Pomimo licznych protestów Student Agency musiało się ostatecznie wycofać z tych planów.

Wobec fiaska pierwszego planu postanowiono pójść w stronę walki o zlecenia na obsługi pociągów regionalnych. Z myślą o tym została zawiązana spółka RegioJet a.s., która wspólnie z firmą Keolis wystartowała w postępowaniu ogłoszonym przez Kraj Liberecki. Jednak złożona oferta byłą droższa, niż ta zaoferowana przez ČD, dlatego konsorcjum wycofało swoją nie chcąc uchodzić za drogiego operatora. Niestety ten jak i kilka podobnych przetargów zostały zatrzymane bez rozstrzygnięcia, ponieważ ČD porozumiało się z władzami krajskimi (wojewódzkimi) i tuż przed zmianą przepisów (wejściem III pakietu kolejowego) została zawarta 10 letnia umowa utrzymująca monopol ČD w przewozach regionalnych. Decyzja ta wywołała ponownie sprzeciw właściciela Student Agency. Tym razem udało się zyskać poparcie Parlamentu Europejskiego, który tą decyzję uznał za błędną, choć nie przedsięwzięto żadnych środków zaradczych czy też sankcji.

Pomimo niepowodzeń w czwartek 22 kwietnia 2010 roku spółka RegioJet zaprezentowała swoje dwa pierwsze pociągi. Składy Siemens Desiro Classic zostały wynajęte od spółki leasingującej tabor kolejowy Alpha Trains (dawna europejska część Angel Trains). Składy w kolorze żółtym służą do akcji promocyjnej „Żółte lato na kolei”, która ma za zadanie promowanie niezależnych przewoźników. Promocja pociągów odbywa się w różnych miastach na terenie Czech i ma za zadanie zwrócić uwagę na konieczność liberalizacji transportu kolejowego. Bowiem nawet w Czechach składy spalinowe Desiro Classic mogą uchodzić za niesamowicie nowoczesne i jednocześnie pokazują jak przestarzały tabor jest w posiadaniu kolei narodowych. Tą ostatnią cechę pasażerowie mogą ocenić sami, ponieważ żółte pociągi RegioJet w każdym mieście odbywają jazdy promocyjne. Według komunikatu prasowego spółka ma wstępnie umówiony zakup do 50 pociągów różnego rodzaju, jednak realizacja zamówienia będzie uzależniona od zyskania kontraktu przewozowego.

Równie patowa sytuacja zapanowała w zakresie przewozów dalekobieżnych, gdzie kompetentne władze również zawarły 10 letni kontrakt z ČD ogłaszając, iż w przypadku zainteresowania firm zewnętrznych będą wystawiane do przetargów poszczególne połączenia. Na taką deklarację zareagowało RegioJet, co najwyraźniej zaskoczyło władze, które ponownie zwlekają z ogłoszeniem przetargów. Mimo tego RegioJet dalej planuje wejście na ten rynek i przystępuje do działań poprzez zakup używanych lokomotyw z Włoch. Mowa tutaj o 9 lokomotywach Škoda serii 163, które zostały pierwotnie wyprodukowane dla ČSD, jednak w wyniku podziału na ČD i ŽSR nigdy nie odebrane maszyny zostały ostatecznie sprzedane do włoskiej spółki Ferrovie Nord Milano (FNM). Tam po dostosowaniu do włoskich warunków rozpoczęły kursowanie z pociągami pasażerskimi i towarowymi jako seria E630. Jednak w efekcie restrukturyzacji zdecydowano się eksploatować wyłącznie zespoły trakcyjne, co uwolniło znaczną część lokomotyw. Zbędne maszyny zostały zakupione za około pół miliarda koron czeskich przez RegioJet. Teraz trafią do zakładów ŽOS Vrútky w celu dokonania ich przebudowy do celów obsługi pociągów w Czechach. Częścią zmian będzie zwiększenie prędkości maksymalnej z 120 do 140 km/h, lokomotywy mają również zyskać charakterystyczny żółty kolor. Zasadniczą zmianą będzie również przebudowa jednosystemowych maszyn (3 kV DC) na wariant dwusystemowy (dodanie urządzeń na 25 kV 50 Hz), po czym maszyny zyskają oznaczenie serii 361. Dzięki temu będzie istniała możliwość ich eksploatacji na terenie całych Czech. Obecnie RegioJet poszukuje odpowiednich wagonów dla pociągów dalekobieżnych, przy czym decyzja o wyborze dostawcy będzie zależeć od terminu dostawy tak aby pociągi mogły wyjechać zgodnie z planem w lecie przyszłego roku. Spółka wystąpiła do czeskiego zarządu infrastruktury SŽDC o przyznanie tras na nowy rozkład jazdy 2010-11 i planuje rozpoczęcie eksploatacji komercyjnych pociągów dalekobieżnych. Mowa tutaj o siedmiu parach pociągów pasażerskich na trasie Praga –Ostrawa. Nieoficjalnie słuchać również głosy, iż rozważana jest również jedna linia regionalna.

Jak widać zainteresowanie realizacją niezależnych pociągów dalekobieżnych występuje praktycznie w każdym kraju. W Polsce mieliśmy epizod z pociągami interREGIO, które ostatecznie jedną administracyjną decyzją zostały zatrzymane. W Czechach sytuacja jest nieco inna i Student Agency stara się prowadzić nierówną walkę. Praktycznie na każdą inicjatywę pojawiała się silniejsza kontr inicjatywa. Jednak obecnie sprawy nabrały bardziej formalnego charakteru i już pierwsze pociągi wyjechały, zakupiono również lokomotywy. Wszystko wskazuje więc na realną możliwość uruchomienia pierwszych niezależnych pociągów dalekobieżnych w Czechach.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Czechy
CD
Student Agency
RegioJet
HighJet
Alpha Trains
Desiro Classic
STZ
163
E630
Włochy
FNM
  • Mati – 26.05.2010

    Nikt przy zdrowych zmysłach nie pozwoli wyjechać niezależnemu operatorowi na czeskie tory

  • lukasz1202 – 27.05.2010

    Jesli w Czechach im nie wyjdzie niech starają się wjechac do Polski. Nie miałbym nic przeciwko za jeszcze jednym konkurentem dla IC

  • bt – 27.05.2010

    Drobny niuans- drugim miastem Czech jest Brno, a nie Ostrava i to różnica wynosi prawie 100 tys. mieszkańców...

  • R. Piech – 27.05.2010

    @bt, aczkolwiek Ostrawa to centrum aglomeracji, natomiast Brno jest pojedynczym miastem... .

  • Adam Z – 28.05.2010

    I czasowo Praga-Brno to jest mało konkurencyjne wobec autostrady. Zmienić to może tylko HSL-ka Praga-Brno. Brno jest za to po drodze do Budapesztu i Wiednia i Bratysławy.

  • Mati – 29.05.2010

    Nie ma w planach budowy nowej linii Z Pragi do Brna. Pierwszą linią z prędkością przekraczająca 200km/h będzie Praga-Pilzno z dwudziestodwukilometrowym tunelem między Pragą a Berounem

  • R. Piech – 30.05.2010

    @Mati, dalekosiężne plany budowy KDP z Pragi do Brna i dalej do Ostrawy są. Niestety obecnie ich realizacja nie ma zapewnionego finansowania. Oprócz tego pierwszą linią na 200 km/h w Czechach będzie trasa Brno - Prerov (Ostrawa), natomiast tunel Praga - Beroun to jeszcze daleka przyszłość.

  • kl – 31.05.2010

    CD trzyma się nieźle i bazuje głównie na taborze krajowej produkcji, wpuszczanie prywaciarza z zagranicznymi pojazdami byłoby głupotą, godną jedynie macherów od neoliberalnych bzdur.

  • R. Piech – 31.05.2010

    @kl, jesteś tego pewny? To pewnie dlatego Stadler Pankow (Niemcy) dostarczy CD (Czechy) 33 wagony spalinowe RegioShuttle RS-1... .

  • kl – 01.06.2010

    Jak napisałem bazujący głównie - nie całkowicie. Wiadomo, że w CR państwowe firmy są naprawdę panstwowe, że oni cenią własną myśl techniczną i kiedy trzeba pomagają sobie. Takich gwarancji przewoźnik prywatny nie daje. Poza tym, tam jest inna mentalność. Tam import może być uzupełnieniem (i to bardzo zdrowe), u nas za to na każdym kroku lansuje się kult wszystkiego co zagraniczne i pogardę dla wszystkiego co polskie. CD w porównaiu z PKP radzi sobie świetnie, więc nie widzę potrzeby żeby osłabiania tego przewoźnika a co za tym idzie osłabiania państwa, tylko i wyłącznie ze względów ideologicznych - "prywatyzacja dla prywatyzacji", "konkurencja bo tak ma być i już".

  • R. Piech – 01.06.2010

    Akuratnie 33 nowe SZT to jest jeden z poważnych zakupów, nawet jak na rynek czeski. Poza tym co jest lepsze - przepłacać za krajowe (jak to robią Czesi), czy kupować krajowe, bo jest najlepszą ofertą (stosunek ceny do jakości, tak jak w Polsce)?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....