Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM zmienia Pomorze, ma już 3 lata

inforail
04.09.2018 06:54
0 Komentarzy

We wrześniu 2015 r.samorząd województwa pomorskiego uruchomił nową linię kolejową łączącąTrójmiasto z Kartuzami i Kościerzyną. Po trzech latach Pomorska KolejMetropolitalna stała się jednym z filarów komunikacyjnych regionu.

Pomorska Kolej Metropolitalnato nie tylko charakterystyczne czerwone wiaty przystanków oraz wygodne dlapasażerów węzły przesiadkowe, ale przede wszystkim nowoczesne i wygodnepociągi. Dzięki nim codziennie tysiące osób może szybciej i wygodniej dojechaćdo pracy, szkoły lub na zakupy, a potem równie sprawnie wrócić do domu.

W ramach projektu PKM trójmiejska Szybka Kolej Miejskaobsługuje łącznie aż cztery trasy:

jedną aglomeracyjną: Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa – GdyniaGłówna,

trzy regionalne: Gdańsk Główny – Kartuzy, Kościerzyna –Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Gdańsk Wrzeszcz – GdyniaGłówna.

Coraz więcejpasażerów

W 2016 r. pociągi na linii PKM przewiozły ponad 2 milionypasażerów, a rok później było ich ponad 3 miliony. Do połowy 2018 r. z liniiPKM skorzystało już blisko 2 miliony osób. Jest więc szansa, że cały rokzamknie się rekordowymi 4 milionami. – Byłby to to najlepszy wynik od momentuuruchomienia linii PKM – mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu WojewództwaPomorskiego nadzorujący transport w regionie. – Cieszy nas, że z każdym rokiemcoraz więcej mieszkańców Pomorza przekonuje się do transportu kolejowego.Obecnie pociągi na linii PKM przewożą około 350-380 tysięcy pasażerówmiesięcznie.

Kilkunastoprocentowe wzrosty na regionalnym odcinku PKMobserwowane są od grudnia 2016 r., kiedy to większość pociągów z Kościerzyny doGdyni skierowana została na nową trasę przez Gdańsk Wrzeszcz. Oddanie do użytkuw grudniu 2017 r. nowych przystanków w Gdyni oraz wprowadzenie od marca 2018 r.równego taktu pociągów na odcinku aglomeracyjnym zaowocowało natomiast dużymwzrostem liczby pasażerów PKM w samym Trójmieście.

– Oczywiście mamy świadomość, że wprowadzone przez naszmiany mogą niektórym osobom nie odpowiadać, bo nie da się ułożyć rozkładujazdy pasującego wszystkim. Jednak statystyki jednoznacznie pokazują, że całyczas wzrasta liczba osób, dla których oferta przewozowa na linii PKM jestatrakcyjna – dodaje wicemarszałek Świlski.

Z powstania PKM najbardziej skorzystali mieszkańcy nowychgdańskich osiedli budowanych w sąsiedztwie jej przystanków. Na przystanki PKMmogą oni podjechać własnym autem, zaparkować je na bezpłatnym parkingu ikontynuować podróż pociągiem, nie martwiąc się o brak wolnych miejscparkingowych w centrum miasta. Do przystanków PKM można też dojechać rowerami,dla których również wybudowane zostały specjalne miejsca postojowe.

PKM stworzyła także szybkie i wygodne połączenie centrumGdańska i Gdyni z Portem Lotniczym. Z obu miast do lotniska można dojechać wnieco ponad 20 minut. Najdynamiczniej rozwija się jednak regionalna częśćprojektu PKM. Dzięki dojazdowi koleją z głębi województwa do Trójmiastapasażerowie mogą zaoszczędzić najwięcej czasu i pieniędzy. Przykładowo,mieszkańcy Kartuz dzięki PKM mogą dojechać do Gdańska Głównego w niecałągodzinę, natomiast dojazd z Żukowa do Gdańska Wrzeszcza zajmuje zaledwie 25minut. Jest to nieosiągalne dla transportu samochodowego, zwłaszcza w godzinachszczytu.

W planachelektryfikacja i nowy przystanek

Obecnie trwają przygotowania do elektryfikacji linii PKMoraz budowy nowego przystanku Gdańsk Firoga. Wniosek w tej sprawie znalazł sięwśród trzech najwyżej ocenionych przez Centrum Unijnych ProjektówTransportowych i zdobyły dofinansowanie w ramach Programu OperacyjnegoInfrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dzięki temu z przewidywanych 89 milionówzł kosztów tej inwestycji aż 61,7 milionów zł dołoży Unia Europejska.

Linia PKM od samego początku planowana była jako liniaelektryczna. Problemem jest jednak brak trakcji na linii 201 (Gdynia –Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie. – Elektryfikacja samejlinii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, botrakcja elektryczna kończyłaby się „ślepo” w Rębiechowie – wyjaśniaGrzegorz Mocarski, prezes PKM SA. – Obecnie nasi partnerzy z PKP taki projektjuż przygotowują i wspólnie zelektryfikujemy obie nasze linie. Dzięki temu od2023 r. z Kościerzyny i Kartuz można będzie dojechać pociągiem do Trójmiastajeszcze szybciej i wygodniej – dodaje.

Wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM GdańskFiroga. Wykonane w 2010 r. analizy wykazały, że ze względu na powstawanie wpobliżu dużych firm z branży informatycznej, w przyszłości wskazane będziewybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku. Rejon ten rozwija się wostatnich latach tak dynamicznie, że jego budowa jest już w pełni uzasadniona.Numeracja nowego przystanku Gdańsk Firoga także podkreśli jego związek z branżąIT. Ponieważ powstanie pomiędzy numerami 6 – Matarnia i 7 – Port Lotniczy,będzie miał oznaczenie 6@, dzięki czemu idealnie wkomponuje się w gdańskądolinę krzemową.


Komentarze