TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

PKM zmienia Pomorze, ma już 3 lata
UMP InfoRail.pl - Opublikowano: 04.09.2018 08:54:35 1 komentarz
PKM zmienia Pomorze, ma już 3 lata (foto: UMP)

We wrześniu 2015 r. samorząd województwa pomorskiego uruchomił nową linię kolejową łączącą Trójmiasto z Kartuzami i Kościerzyną. Po trzech latach Pomorska Kolej Metropolitalna stała się jednym z filarów komunikacyjnych regionu.

Pomorska Kolej Metropolitalna to nie tylko charakterystyczne czerwone wiaty przystanków oraz wygodne dla pasażerów węzły przesiadkowe, ale przede wszystkim nowoczesne i wygodne pociągi. Dzięki nim codziennie tysiące osób może szybciej i wygodniej dojechać do pracy, szkoły lub na zakupy, a potem równie sprawnie wrócić do domu.

W ramach projektu PKM trójmiejska Szybka Kolej Miejska obsługuje łącznie aż cztery trasy:

jedną aglomeracyjną: Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Osowa – Gdynia Główna,

trzy regionalne: Gdańsk Główny – Kartuzy, Kościerzyna – Gdańsk Osowa – Gdynia Główna oraz Kościerzyna – Gdańsk Wrzeszcz – Gdynia Główna.

Coraz więcej pasażerów

W 2016 r. pociągi na linii PKM przewiozły ponad 2 miliony pasażerów, a rok później było ich ponad 3 miliony. Do połowy 2018 r. z linii PKM skorzystało już blisko 2 miliony osób. Jest więc szansa, że cały rok zamknie się rekordowymi 4 milionami. – Byłby to to najlepszy wynik od momentu uruchomienia linii PKM – mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego nadzorujący transport w regionie. – Cieszy nas, że z każdym rokiem coraz więcej mieszkańców Pomorza przekonuje się do transportu kolejowego. Obecnie pociągi na linii PKM przewożą około 350-380 tysięcy pasażerów miesięcznie.

Kilkunastoprocentowe wzrosty na regionalnym odcinku PKM obserwowane są od grudnia 2016 r., kiedy to większość pociągów z Kościerzyny do Gdyni skierowana została na nową trasę przez Gdańsk Wrzeszcz. Oddanie do użytku w grudniu 2017 r. nowych przystanków w Gdyni oraz wprowadzenie od marca 2018 r. równego taktu pociągów na odcinku aglomeracyjnym zaowocowało natomiast dużym wzrostem liczby pasażerów PKM w samym Trójmieście.

– Oczywiście mamy świadomość, że wprowadzone przez nas zmiany mogą niektórym osobom nie odpowiadać, bo nie da się ułożyć rozkładu jazdy pasującego wszystkim. Jednak statystyki jednoznacznie pokazują, że cały czas wzrasta liczba osób, dla których oferta przewozowa na linii PKM jest atrakcyjna – dodaje wicemarszałek Świlski.

Z powstania PKM najbardziej skorzystali mieszkańcy nowych gdańskich osiedli budowanych w sąsiedztwie jej przystanków. Na przystanki PKM mogą oni podjechać własnym autem, zaparkować je na bezpłatnym parkingu i kontynuować podróż pociągiem, nie martwiąc się o brak wolnych miejsc parkingowych w centrum miasta. Do przystanków PKM można też dojechać rowerami, dla których również wybudowane zostały specjalne miejsca postojowe.

PKM stworzyła także szybkie i wygodne połączenie centrum Gdańska i Gdyni z Portem Lotniczym. Z obu miast do lotniska można dojechać w nieco ponad 20 minut. Najdynamiczniej rozwija się jednak regionalna część projektu PKM. Dzięki dojazdowi koleją z głębi województwa do Trójmiasta pasażerowie mogą zaoszczędzić najwięcej czasu i pieniędzy. Przykładowo, mieszkańcy Kartuz dzięki PKM mogą dojechać do Gdańska Głównego w niecałą godzinę, natomiast dojazd z Żukowa do Gdańska Wrzeszcza zajmuje zaledwie 25 minut. Jest to nieosiągalne dla transportu samochodowego, zwłaszcza w godzinach szczytu.

W planach elektryfikacja i nowy przystanek

Obecnie trwają przygotowania do elektryfikacji linii PKM oraz budowy nowego przystanku Gdańsk Firoga. Wniosek w tej sprawie znalazł się wśród trzech najwyżej ocenionych przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych i zdobyły dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dzięki temu z przewidywanych 89 milionów zł kosztów tej inwestycji aż 61,7 milionów zł dołoży Unia Europejska.

Linia PKM od samego początku planowana była jako linia elektryczna. Problemem jest jednak brak trakcji na linii 201 (Gdynia – Kościerzyna), z którą linia PKM łączy się w Rębiechowie. – Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201 byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się "ślepo" w Rębiechowie – wyjaśnia Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. – Obecnie nasi partnerzy z PKP taki projekt już przygotowują i wspólnie zelektryfikujemy obie nasze linie. Dzięki temu od 2023 r. z Kościerzyny i Kartuz można będzie dojechać pociągiem do Trójmiasta jeszcze szybciej i wygodniej – dodaje.

Wrócił także pomysł budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga. Wykonane w 2010 r. analizy wykazały, że ze względu na powstawanie w pobliżu dużych firm z branży informatycznej, w przyszłości wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu dodatkowego przystanku. Rejon ten rozwija się w ostatnich latach tak dynamicznie, że jego budowa jest już w pełni uzasadniona. Numeracja nowego przystanku Gdańsk Firoga także podkreśli jego związek z branżą IT. Ponieważ powstanie pomiędzy numerami 6 – Matarnia i 7 – Port Lotniczy, będzie miał oznaczenie 6@, dzięki czemu idealnie wkomponuje się w gdańską dolinę krzemową.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Pomorskie
PKM
  • Łukasz Kalociński – 04.09.2018

    Propaganda sukcesu. Niby kolej metropolitalna a rozkład jak dla wsi. Pociągi, które jeździły z Kościerzyny bezpośrednio do Gdyni nie wiedzieć czemu jeżdżą przez Wrzeszcz, czyli dłużej i drożej.

  • Kaszebe – 05.09.2018

    @Łukasz Kalociński.Zgadza się,jadąc z Kościerzyny do Gdyni jest dalej przez Wrzeszcz tylko jaka była kiedyś frekfencja i czas dojazdu choćby do Gdańska. a jest to ośrodek z większym potencjałem. Obecnie w destynacjach dominuje właśnie ten kierunek. Liczba pasażerów którzy przesiedli się z busów na pociągi najlepiej to pokazuje. Co do rozkładu to nie będzie cudów na linii jednotorowej na dodatek nie zelektryfikowanej i przy ograniczonej ilości samorządowego taboru. Co prawda szkoda tego bo nie ma to jak czyste niebo nad torami ale postępu nie da się zatrzymać!

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....