PKP Intercity o inwestycjach taborowych

inforail
15.05.2019 07:11
0 Komentarzy

Spółka PKP Intercitypodpisała już, bądź rozszerzyła umowy na łączną kwotę ponad 2 mld zł – w ramachwartego 7 mld zł programu inwestycyjnego do 2023 r.

Dotyczą one m.in. zakupu 20 nowych lokomotyw elektrycznych imodernizacji wagonów. Spółka chce niedługo rozstrzygnąć przetarg na 12elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Występując na wtorkowej debacie nt. kolei przyszłości naEuropejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach członek zarządu PKP IntercityArtur Resmer akcentował, że wobec stałego wzrostu liczby przewożonychpasażerów, a także perspektyw związanych z realizacją Centralnego PortuKomunalicyjnego, spółka planuje swoje inwestycje długoterminowo.

Resmer przypomniał, że PKP Intercity realizują rozpisaną do2023 r. strategię inwestycyjną, oszacowaną na 7 mld zł. Inwestycje te obejmujązakupy i modernizacje taboru oraz innego majątku, a także budowę stacjipostojowych. „Dobra informacja jest taka, że to nie są tylko plany, ale już nadziś mamy podpisane lub rozszerzone umowy na kwotę ponad 2 mld zł” –podkreślił.

„Budujemy przy tym naszą rodzinę kolejową – opieramy tennasz pomysł na biznes na sprawdzonych biznesowych partnerach. Współpracujemynp. z takimi podmiotami jak Newag, z którym podpisaliśmy umowę na 20najnowszych w Polsce lokomotyw elektrycznych Griffin, z opcją dodatkowych 10.Pierwsza z tych lokomotyw będzie jeździła już w tym roku” – wskazał Resmer.

„Współpracujemy z Cegielskim – tu mamy umowy na 90zmodernizowanych wagonów drugiej klasy przedziałowych, z których jużodebraliśmy 44. Będziemy realizowali jeszcze 80 nowych wagonów z Cegielskim i10 wagonów restauracyjnych” – przypomniał członek zarządu PKP Intercity.

„Współpracujemy z Pesą, z którą mamy podpisaną umowę na 255wagonów, które już są w trakcie realizacji. Będzie też wyprodukowanych 60nowych wagonów typu combo: wielofunkcyjnych z przestrzenią dla rodziny oraz zprzestrzenią dla osób niepełnosprawnych, z uwzględnieniem potrzeb osóbporuszających się na wózkach. Będą w nich zainstalowane niestosowane jeszcze wPolsce urządzenia vendingowe m.in. z ciepłymi napojami” – zasygnalizowałResmer.

Zaznaczył, że spółka jest też w trakcie przetargów, którepowinny zostać wkrótce rozstrzygnięte: m.in. na 12 nowych elektrycznychzespołów trakcyjnych. „Co ciekawe, choć nasz rynek nie jest tu zbyt bogaty,była walka konkurencyjna; widzimy, że to zmienia się pozytywnie” – oceniłczłonek zarządu PKP Intercity.

Wyjaśnił, że realizacja strategii taborowej odpowiada napotrzeby związane z rosnącą liczbą pasażerów. W 2018 r. było ich ponad 46 mln –o 8 proc. więcej, niż w 2017 r.; rok wcześniej wzrost wyniósł 25 proc.

„Na to nakładamy pomysł dotyczący Centralnego PortuKomunikacyjnego. My to już przygotowujemy: są prace, grupy robocze,opracowujemy już rozkłady jazdy na kolejne 10 lat, żeby zaprognozować ilośćtaboru, który musimy mieć. Proces inwestycyjny w tym przypadku jest bardzodługoterminowy” – zaznaczył Resmer.

Członek zarządu PKP Intercity deklarował, że spółka maświadomość pozytywnego odbioru kolei dużych prędkości i jej wpływu nagospodarkę. W tym kontekście prezes PKP Polskich Linii Kolejowych IreneuszMerchel przypomniał m.in., że już teraz w Polsce pociągi tego przewoźnikaosiągają 200 km/h na liczącym ok. 140 km odcinku Centralnej MagistraliKolejowej.

Do końca br. pociągi powinny też osiągać tę prędkość międzyWarszawą oraz Gdańskiem. Na 200 km/h przewidziana jest modernizacja połączeniaWarszawy z Białymstokiem (w ramach projektu Rail Baltica); podobne parametry sązakładane m.in. dla modernizacji linii z Gdyni w stronę Słupska, Koszalina iSzczecina.

Prezes PKP PLK zadeklarował, że niezależnie od obecnieprowadzonych modernizacji linii kolejowych już teraz przygotowywane są dokumentacjepod kątem przyszłej unijnej perspektywy finansowej. Umożliwią one płynnąkontynuację inwestycji infrastrukturalnych. „Nie będzie już lat zastoju dlabranży kolejowej” – zapewnił w Katowicach prezes Merchel.

Spółka PKP Intercity zakłada, że po zakończeniu programuinwestycyjnego w 2023 r. jej tabor będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany; w94 proc. pociągów pasażerowie skorzystają z klimatyzacji, a w co najmniej 77proc. z nich też z bezprzewodowego internetu. W każdym pociągu będzieprzestrzeń przystosowana dla niepełnosprawnych oraz miejsce na rowery.


Komentarze