PKP PLK przebudują sieć trakcyjną na linii Racibórz – Chałupki

inforail
12.12.2018 08:36
0 Komentarzy

Wartą szacunkowo ok.30 mln zł przebudowę sieci trakcji elektrycznej nad ponad 20 km torów liniikolejowej Racibórz – Chałupki (Śląskie) zamawia spółka PKP Polskie LinieKolejowe.

Inwestycja będzie realizowana w ramach finansowanego zbudżetu państwa projektu „Prace na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle –Chałupki (Granica Państwa)” o wartości 296,5 mln zł. Projekt jest częściąprzedsięwzięcia PLK pod nazwą „Udrożnienie podstawowych ciągów wywozowych zGórnego Śląska”.

Magistralna linia kolejowa nr 151 Kędzierzyn Koźle-Chałupkijest częścią międzynarodowego ciągu transportowego E59. To linia ważna dlaruchu pasażerskiego, a szczególnie towarowego – biegnie do granicy państwa ikolejowego przejścia granicznego z Czechami w Chałupkach.

W ramach „Prac na linii kolejowej E59 Kędzierzyn Koźle –Chałupki” m.in. zakończono już prace torowe na odcinku Krzyżanowice – Chałupki(na południe od Raciborza, w pobliżu granicy z Czechami). W ostatnichtygodniach praktycznie dobiegły też końca roboty na odcinkach Racibórz –Krzyżanowice (na południe od Raciborza) oraz Bierawa – Nędza (na północ odRaciborza).

Teraz zarządca kolejowej infrastruktury ogłosił przetarg naprzebudowę sieci trakcyjnej nad poszczególnymi odcinkami torów odcinkówKrzyżanowice – Chałupki, Racibórz – Krzyżanowice i samej stacji Krzyżanowice.To łącznie ponad 22 km sieci nad torami szlakowymi i dodatkowo nad stacjąKrzyżanowice. Roboty, które mają zostać wykonane do końca listopada 2019 r.,wstępnie oszacowano na ok. 30 mln zł netto.

Jak wynika z opisu stanu istniejącego linii w dokumentacjiprzetargowej, na rewitalizowanym jej odcinku Racibórz – Chałupki średnio wciągu doby kursuje w każdą stronę po 5 pociągów osobowych i 17/18 pociągówtowarowych.

Największym dotąd przedsięwzięciem w ramach „Prac na liniikolejowej E59 Kędzierzyn Koźle – Chałupki” są praktycznie zakończone już robotyna odcinku Bierawa – Nędza oraz Racibórz – Krzyżanowice. Objęły one ok. 35 kmtorów, przebudowę sieci trakcyjnej i odnowienie 28 obiektów inżynieryjnych.Wymieniono 14 rozjazdów i wyremontowano 15 przejazdów kolejowo–drogowych.Zamontowano nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Inwestycja kosztowała69,9 mln zł netto; wykonawcą była firma Skanska.

Wśród innych odcinków tego projektu PLK, w połowie październikabr. unieważniony z powodu zbyt wysokich cen został przetarg na przebudowęodcinka Kędzierzyn Koźle – Stare Koźle. Z końcem października spółka PKPPolskie Linie Kolejowe informowała natomiast o wyborze wykonawcy dokumentacjiprzebudowy dużej stacji kolejowej Racibórz.

Niezależnie od planów spółki PKP PLK, spółka PKP SA w ramachswojego Programu Inwestycji Dworcowych zamierza – do początku 2023 r. -przebudować budynek dworca w Raciborzu.

Przedsięwzięcie PLK pod nazwą „Udrożnienie podstawowychciągów wywozowych z Górnego Śląska” obejmuje kilka projektów. Oszacowany łącznykoszt „Prac na linii kolejowej E-59 na odcinku Kędzierzyn Koźle – Chałupki(granica państwa)” to 296,5 mln zł (w tym 281,7 mln zł w woj. śląskim).

Zakładany koszt „Rewitalizacji linii kolejowej nr 138 naodcinku Katowice – Szabelnia – Mysłowice” – to 258,9 mln zł, a „Prac na liniachkolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd.” – 294,1 mlnzł (w tym 103 mln zł w woj. śląskim). Na kwoty po ok. 200 mln zł szacowane sąprojekty: „Prace na południowo-wschodniej obwodnicy GOP wraz z przyległymiodcinkami” oraz „Prace na linii kolejowej nr 139 na odcinku CzechowiceDziedzice – Bielsko Biała – Zwardoń (granica państwa)”.


Komentarze