Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK remontują mosty

inforail
09.09.2015 13:14
0 Komentarzy

Wyższa prędkośćpociągów, większa przepustowość linii oraz możliwość przewozu cięższych towarów? to efekty modernizacji i remontów mostów kolejowych prowadzonych przez PKPPolskie Linie Kolejowe S.A. Jak poinformował Rzecznik prasowy PKP PLK MirosławSiemieniec tylko w tym roku prace obejmują 145 mostów kolejowych: 46 przechodzigruntowną modernizację, a 99 remont.

PKP PLK tylko w bieżącym roku obejmuje rewitalizacją imodernizacją 46 mostów. Prace te prowadzone są w ramach modernizacji liniikolejowych i jako inwestycje punktowe. Jednocześnie narodowy zarządcainfrastruktury kolejowej remontuje mosty eksploatowane na pozostałych liniachkolejowych i przywraca wymagane parametry użytkowe. Po zakończeniu tychrobót pociągi pojadą nawet czterokrotnie szybciej, a wymiana i wzmocnieniekonstrukcji zwiększy nośność obiektów, czyli po torach pojadą pociągi owiększym nacisku osi. Prace utrzymaniowe, dzięki którym zapewniany jest corazlepszy stan linii, w tym roku obejmą 99 mostów.
Szybciej dla pasażera i więcej towarów

Celem modernizacji jest podwyższenie parametrów technicznychmostów i dostosowanie ich do coraz wyższych parametrów użytkowych liniikolejowych w zakresie maksymalnej prędkości pociągów, nacisku osi i skrajnibudowli. Wymagane parametry zyskały już w poprzednich latach m.in. mosty nalinii E 30 Zgorzelec ?Wrocław, np. monumentalny most w Bolesławcu na linii E 30i podobny obiekt kolejowy, most graniczny na polsko ? niemieckiej granicypaństwowej na Nysie Łużyckiej w Zgorzelcu. Mosty zachowały swój historycznywygląd i zyskały lepsze parametry techniczne. Pociągi jeżdżą szybciej, skróciłsię czas podróży, a większa nośność mostów umożliwia przewóz większej ilościładunków. Podobne efekty inwestycji uzyskała PLK na dolnośląskim odcinkumodernizowanej linii E59 z Wrocławia do Poznania, gdzie zmienił się standardkilkunastu mostów, w tym półkilometrowej przeprawy nad Odrą w stolicy DolnegoŚląska oraz na linii E65 z Warszawy do Gdańska i linii E30 z Rzeszowa doPrzemyśla.
Utrzymanie, stabilny rozkład i ekonomiczna jazda

Ważnym działaniem zarządcy infrastruktury są bieżące praceutrzymaniowe i remonty mostów. To dzięki nim pociągi jadą płynnie, bezpunktowych ograniczeń prędkości ? co ważne jest szczególnie dla ciężkichskładów towarowych. W bieżącym roku rozpoczął się remont Mostu Gdańskiego nadWisłą w Warszawie. Ta ważna przeprawa dla ruchu pasażerskiego i towarowegoodzyska nie tylko estetyczny wygląd, ale dzięki wymianie torów i naprawie orazzabezpieczeniu konstrukcji, wyższą prędkość pociągów. Podobne efekty przyniosąprace na jedynym w Polsce kolejowym moście zwodzonym na Regalicy w Szczecinie.Jego sprawność jest bardzo ważna szczególnie dla pociągów towarowych jadących zpołudnia Polski do portu w Świnoujściu.

Dobre parametry do przewozu ładunków zapewnią prace namoście w Poznaniu Starołęce. Przejadą nim towary ze Śląska do portów nadBałtykiem. Na Lubelszczyźnie istotne znaczenie dla przewozu ładunków ma remontmostu na linii nr 68 Lublin ? Przeworsk. Poprawią się warunki na linii nr 281między Gnieznem a Krotoszynem dzięki remontowi mostu nad Wartą (szlak Żerków?Orzechowo).

Dla utrzymania efektu sieciowego ważne jest wyeliminowaniewąskich gardeł blokujących transport. Taki efekt, np. na Dolnym Śląsku osiągniePLK dzięki remontowi trzech mostów na regionalnej trasie z Kłodzka doWałbrzycha.
Mosty i ekologia

Modernizacja mostów to także wyzwania, związane zespełnieniem wymogów ochrony środowiska. Prace można wykonywać tylko w kilkuwyznaczonych miesiącach przy dokładnym zabezpieczeniu terenu i nadzorze specjalistów,np. ornitologów. Przy montażu ponad 2000 tonowej konstrukcji przeprawy nadMartwą Wisłą w Gdańsku, ze względu na okres lęgowy mewy siwej, PLK wybudowałapływające podesty ? zastępcze lęgowiska. Stałe miejsca lęgowe w nowejlokalizacji zostaną przygotowane po zakończeniu inwestycji.
Ciekawostki

PKP PLK na ponad 18500 km linii kolejowych PLK utrzymuje 3395 mostów ? o łącznej długości ponad132 km.

Najdłuższym mostemjest most kolejowy nad Wisłą w Grudziądzu.

Jedynym zwodzonymmostem jest most na Regalicy w Szczecinie.


Komentarze