Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK szykują miejsce startu tarczy TBM w Łodzi. Pierwsze elementy w grudniu

inforail
18.12.2019 09:45
0 Komentarzy

Pierwsze elementytarczy TBM będą w Łodzi jeszcze w grudniu – podały PKP PLK. Budowana jestkomora startowa maszyny.

Wiosną 2020 r. zaczną się prace w tunelu podziemnej liniiŁódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec. Inwestycja za ponad 1,7 mld zł,współfinansowana z POIiŚ otworzy nowe możliwości kolei w Polsce. Budowa tuneluśrednicowego jest kontynuacją prac PKP Polskich Linii Kolejowych rozpoczętychbudową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja, realizowana z Krajowego Programu Kolejowegostworzy efektywny system krajowych, regionalnych i aglomeracyjnych połączeń.Tunel otworzy Łódź. Skróci się czas przejazdu, bowiem przez centrum Łodzi będąjechać zarówno pociągi regionalne, jak i dalekobieżne w kierunku wschód –zachód i północ – południe.

Zmiana liderakonsorcjum

W związku z problemami finansowymi Energopolu, konsorcjum wpaździerniku 2019 r. zmieniło lidera. Poprawiło się tempo przygotowania placubudowy komory startowej. Nadrabiane zaległości.

Po zmianie liderakonsorcjum prowadzącego budowę łódzkiego tunelu na PBDiM prace są kontynuowanesprawniej. Wykonawca organizuje teraz transport maszyn i w 2020 r. będzierozpoczynał drążenie tuneli – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKPPolskich Linii Kolejowych.

Tarcza TBM

Tarcza TBM to maszyna o długości 95 m i średnicy 8,76 m.Pierwsze elementy maszyny, bębny do zwijanych instalacji kablowych –elektrycznych i hydraulicznych, trafią do Łodzi pod koniec grudnia. Największymwyzwaniem będzie przewóz nierozbieralnego łożyska i gniazda, w którym jestosadzone oraz czterech przylegających silników. Za transport odpowiedzialnabędzie specjalistyczna firma. Wszystkie dostawy zakończą się w styczniu.Następnie elementy będą montowane w komorze startowej.

Tarcza TBM przygotuje 4 tunele jednotorowe w kierunku ŁodziKaliskiej i Łodzi Żabieńca, o łącznej długości 4,5 km. W listopadzie PKPPolskie Linie Kolejowe S.A. potwierdziły u producenta jej przygotowanie dopracy.

Prace rozpoczęte

W grudniu wykonawcy rozpoczęli budowę ścian szczelinowych naterenie byłych ogródków działkowych między ul. Stolarską i Odolanowską.Zakończyły się roboty przygotowawcze związane z rozbiórką zabudowań, wycinkądrzew i krzewów oraz usuwaniem kolizji z podziemną infrastrukturą.

Ściany szczelinowe powstają przy użyciu specjalnej maszyny,tzw. głębiarki. W miejsce wydrążonej szczeliny o szerokości metra wprowadzanazostaje klatka zbrojeniowa, która następnie zalewana jest betonem. W ten sposóbpowstaje konstrukcja zabezpieczająca wykop przed osuwaniem się ziemi. Docelowokomora dla maszyny drążącej podziemny tunel w Łodzi będzie miała maksymalnie26,5 m głębokości oraz 30 m szerokości.

Wykonawca planuje zabudowę tarczy do marca, a następnie stopniowoprace w tunelu. Równocześnie trwają prace projektowe oraz pozyskiwanieniezbędnych decyzji administracyjnych, w tym pozwolenia na drążenie tunelu.

Będziemy prowadzićwszystkie niezbędne badania i pomiary m.in. pomiary drgań. Szczególną uwagę zwrócimyna stan techniczny obiektów w sąsiedztwie prowadzonych prac. Będzie teżprowadzony stały monitoring oddziaływania inwestycji na zabudowę miejską –powiedział Mariusz Serżysko członek Zarządu Przedsiębiorstwo Budowy Dróg iMostów.

Tunel, który łączy Polskę

Dwutorowy tunel, od komory startowej pomiędzy ulicamiOdolanowską i Stolarską, przez podziemne przystanki Łódź Polesie i ŁódźŚródmieście, do stacji Łódź Fabryczna (ok. 3 km), będzie wykonywany tarczą ośrednicy 13,04 m. To największa maszyna jaka pracowała w Polsce. Taką samąmetodą wykonane zostaną 4 jednotorowe tunele w kierunku Łodzi Kaliskiej i ŁodziŻabieńca. Do ich wydrążenia będzie druga maszyna 8,76 m. Początek tunelu, przystacji Łódź Fabryczna będzie na głębokości ok. 14 m. W najniższym punkcie liniaosiągnie głębokość 24 m (w okolicach ul. Ogrodowej).

Tunel otworzy nowemożliwości komunikacji kolejowej w Polsce

Budowa tunelu średnicowego to kontynuacja prac rozpoczętychbudową dworca Łódź Fabryczna. Inwestycja przyczyni się do stworzeniaefektywnego systemu krajowych połączeń międzyregionalnych obejmujących regionśrodkowej Polski. Tunel otworzy dworzec Łódź Fabryczna, który z dworcakońcowego stanie się dworcem przelotowym. Skróci się czas przejazdu, a przezścisłe centrum Łodzi będą mogły jechać zarówno pociągi regionalne, jak idalekobieżne – na osi wschód – zachód (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna iKaliska) i na osi północ – południe (przez stacje Łódź Widzew, Fabryczna,Żabieniec).

W tunelu powstaną dwa przystanki, które zapewnią dogodnydojazd do centrum miasta, co ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codziennydojazd do pracy i szkoły.

Projekt pn. „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T),Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec” jest współfinansowanyw ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość projektuwynosi 1 764 333 383,70 zł, z czego dofinansowanie unijne to 1 434 417 385,13 zł. PLK podpisały wgrudniu 2017 r. umowę z konsorcjum: Energopol Szczecin oraz PrzedsiębiorstwoBudowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego na projekt i budowę tuneluśrednicowego w Łodzi. Zakończenie inwestycji zaplanowano na koniec 2021 r.


Komentarze