Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP PLK udostępniają tory do Helu, Marszałek nie korzysta w pełni

inforail
18.12.2018 09:57
0 Komentarzy

Wodpowiedzi na interpelację Posłanki Małgorzaty Zwiercan w sprawie połączeniakolejowego na półwysep Helski stanowisko przedstawił wiceminister AndrzejBittel.

W swoim wystąpieniu Posłanka zwróciła uwagę na fakt, iż liniakolejowa na Półwysep Helski została gruntownie zmodernizowana. Remont trwałtrzy lata, a już po roku od jego zakończenia ograniczono na tej trasie ruch.Pociągi uruchomiono na trasie Gdynia Główna-Władysławowo (ok. 40 km), zaśdalsze 35 km na Hel jest obsługiwane tylko przez wybrane pociągi lub Regiobusy.Jak stwierdziła posłanka pojawiły się głosy o małej rentowności tej trasy.Trzeba jednak zauważyć, że wielu mieszkańców półwyspu pracuje poza nim i musządojeżdżać do pracy. Również część uczniów wybrało szkoły poza miejscem swojegozamieszkania i dojeżdża nawet do Gdyni. Przejazd z przesiadką z pociągu naautobus znacznie wydłuża czas dotarcia mieszkańców półwyspu do celu – napisała MałgorzataZwiercan w interpelacji.

Niewielka liczba pociągów obsługująca całą trasę poza sezonem niesprzyja także ożywianiu ruchu turystycznego na Półwyspie Helskim, z któregożyje część jego mieszkańców – dodała.

Co na to resort? Jak wyjaśnił wiceminister Andrzej Bittel w zakresierealizacji połączeń kolejowych na trasie Gdynia Główna – Hel, PKP PLK wykonujączynności wymienione w art. 5 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporciekolejowym, w tym m.in. udostępniają drogi kolejowe i świadczą usługi z tymzwiązane, pobierają opłaty z tego tytułu, prowadzą ruch kolejowy i utrzymująinfrastrukturę kolejową w stanie zapewniającym bezpieczny ruch kolejowy.Natomiast zgodnie z przepisami ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznymtransporcie zbiorowym organizatorem publicznego transportu zbiorowego jestwłaściwy ze względu na zasięg przewozów minister właściwy do spraw transportu,województwo, związek metropolitarny lub organ samorządu terytorialnego, tj.:gmina, związek międzygminny, powiat, związek powiatów, związekpowiatowo-gminny. W przypadku połączeń regionalnych na trasie Gdynia Główna –Hel jest to Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.

Jednocześnie Bittel podał, że ww. Spółka opracowuje rozkład jazdy napodstawie wniosków składanych przez przewoźników kolejowych. Projekt rocznegorozkładu jazdy podlega akceptacji przez zamawiającego przewoźnika. Opracowane wrozkładzie jazdy 2017/18 trasy pociągów na trasie Gdynia Główna – Hel uzyskałyakceptację przewoźników.

Infrastruktura kolejowa linii 213 Reda – Hel jest udostępnionacałodobowo (poza sezonem letnim jedynym operatorem na omawianej linii sąPrzewozy Regionalne sp. z o. o.). Z punktu widzenia zarządcy infrastruktury niema przeszkód dla zwiększenia liczby pociągów kursujących na przedmiotowejtrasie poza sezonem letnim, niemniej inicjatorami zmiany w tej sprawie powinnibyć organizator publicznego transportu zbiorowego oraz przewoźnicy kolejowi.

Niezależnie od powyższego wiceminister poinformował, że w obecnejperspektywie finansowej planowane jest przygotowanie dokumentacjiprzygotowawczej dla projektu pn. „Poprawa przepustowości na linii kolejowej nr213 Reda – Hel”. Ww. projekt uzyskał pozytywną ocenę w konkursie ogłoszonymprzez Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego na dofinansowanie opracowaniadokumentacji przedprojektowej ze środków Regionalnego Programu OperacyjnegoWojewództwa Pomorskiego 2014 – 2020 (dalej: „RPO”). W ramach omawianegoprojektu zostanie wykonane m.in. studium wykonalności. Rozwiązania i koncepcjew nim zawarte będą podstawą do określenia optymalnego wariantu inwestycyjnego wprzypadku podjęcia decyzji o realizacji ww. przedsięwzięcia. Należy jednak miećna uwadze, że ze względu na brak możliwości finansowania ze środków RPO niezakłada się realizacji prac budowlanych w obecnej perspektywie finansowej.

W ramach prowadzonych obecnie w PKP PLK prac planistycznychzwiązanych z nową perspektywą finansową 2021 – 2027 analizowany jest projektpn. „Poprawa przepustowości na linii kolejowej nr 213 Reda – Hel.” Niemniejnależy mieć na uwadze, że ostateczna lista inwestycji będzie równieżuwarunkowana dostępnością środków finansowych oraz decyzjami uprawnionychinteresariuszy, w tym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Komentarze