PKP CARGO będą
świadczyć usługę trakcyjną, związaną z zabezpieczeniem lokomotyw wraz z
drużynami trakcyjnymi dla celów utrzymaniowo-naprawczych i awaryjnych w latach
2020–2021 na rzecz PKP PLK.
Przewoźnik został wybrany w drodze procedury negocjacyjnej
bez uprzedniego zaproszenia do ubiegania się o zamówienie.
W uzasadnieniu czytamy, iż PKP Polskie Linie Kolejowe jako
zarządca infrastruktury kolejowej jest odpowiedzialny między innymi za
utrzymanie przejezdności zarządzanych linii kolejowych, które obejmuje:
1) prowadzenie pociągów utrzymaniowo-naprawczych i próbnych;
2) wykonywanie pracy manewrowej;
3) pozostawanie w pogotowiu do wykonywania ww. czynności;
4) przejazdy lokomotyw luzem do i z obsługi pociągów
objętych przedmiotem umowy;
5) prowadzenie pługów odśnieżnych, zespołów odśnieżnych, wagonów
do wywózki śniegu;
6) usuwanie oblodzeń (przecieranie) przewodów jezdnych sieci
trakcyjnej, przeprowadzanie jazd patrolowych przejezdności linii kolejowych w
ekstremalnych warunkach pogodowych (atmosferycznych), np. obfitych opadów
śniegu;
7) prowadzenie pociągów pomiarowych;
8) prowadzenie składów zespołów (pociągów) kolejowego
ratownictwa technicznego;
9) prowadzenie pociągów zastępczą trakcją spalinową
(przeciąganie);
10) usuwanie nagłych utrudnień eksploatacyjnych będących
przyczyną zablokowania linii kolejowych, wynikających z nieprzewidzianych
uszkodzeń infrastruktury kolejowej, spowodowanych zjawiskami atmosferycznymi,
złośliwymi chuligańskimi i lekkomyślnymi działaniami osób postronnych.
Do wykonywania powyższych zadań niezbędne są pojazdy
trakcyjne w postaci lokomotyw spalinowych i elektrycznych. PKP Polskie Linie
Kolejowe nie posiadają lokomotyw oraz drużyn trakcyjnych (maszynistów)
niezbędnych do realizacji przedmiotowego zamówienia, brak tych pojazdów
skutkuje potrzebą ich wynajmu wraz z obsługą.
Z informacji opublikowanej na stronie Urzędu Transportu
Kolejowego (UTK) (stan na 26.6.2019 r.) wynika, że 77 podmiotów gospodarczych
posiada aktywne licencje na świadczenie usług trakcyjnych, w tym 19 podmiotów
gospodarczych posiada aktywne licencje na wykonywanie przewozów kolejowych osób
i przewozów kolejowych rzeczy. Jednak tylko PKP Cargo posiada wszystkie
niezbędne licencje na świadczenie usługi będącej przedmiotem zamówienia.
Zakłady PKP Cargo rozmieszczone są na terenie całej Polski, a lokomotywy tego
przewoźnika poruszają się po liniach kolejowych zarządzanych przez naszą Spółkę
i w związku z tym są w stanie zapewnić usługi trakcyjne na wszystkich liniach
kolejowych, co szczególnie ważne jest w przypadku świadczenia usług dla Zakładu
Maszyn Torowych w Krakowie oraz Centrum Diagnostyki w Warszawie (zakłady te
działają na terenie całego kraju).
Wykonawca posiada lokomotywy spalinowe i elektryczne o mocy
zapewniającej poprawne świadczenie wymaganych usług. Oprócz tego posiada
lokomotywy spalinowe ze sprzęgami typu SA-3 przystosowane do współpracy z
pługami odśnieżnym typu SDP-M posiadającymi również sprzęgi typu SA-3. PKP
Cargo S.A. świadczy usługi trakcyjne dla PKP Polskie Linie Kolejowe od czasu
powstania Spółki. Zamówienia udzielane były w trybie z wolnej ręki zgodnie z
przepisami ustawy.
Podane wyżej przesłanki zastosowania trybu zamówienia z
wolnej ręki wyczerpują przesłanki formalne i potwierdzają, że z przyczyn
technicznych o obiektywnym charakterze jedynym wykonawcą mogącym zrealizować
zamówienie, przedmiotem którego są usługi trakcyjne związane z zabezpieczeniem
lokomotyw wraz z drużynami trakcyjnymi dla celów utrzymania infrastruktury kolejowej,
nadzoru, przeprowadzenia badań i usuwania awarii w okresie od godziny 00:00
dnia 1.1.2020 r. do godziny 24:00 dnia 31.12.2021 r., na potrzeby jednostek
organizacyjnych Zamawiającego, jest PKP Cargo i nie istnieje rozsądne
rozwiązanie alternatywne lub rozwiązanie zastępcze, a brak konkurencji nie jest
wynikiem celowego zawężenia parametrów zamówienia.
Umowa zostanie zawarta na okres od 1.1.2020 r. do 31.12.2021
r.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.