PKP SA budują dworce systemowe w Wielkopolsce

inforail
30.04.2020 08:45
0 Komentarzy

Są niewielkichrozmiarów, nowoczesne, komfortowe i proekologiczne. Budowane obecnieInnowacyjne Dworce Systemowe w Pobiedziskach Letnisku oraz BiskupicachWielkopolskich jeszcze w tym roku przyjmą pierwszych podróżnych – podały PKPSA.

Prace, które rozpoczęły się na początku tego roku, naobydwóch budowach są już bardzo zaawansowane. Wykonano fundamenty budynków wrazz ich izolacją termiczną oraz przeciwwilgociową, prace konstrukcyjne związaneze wzniesieniem konstrukcji dworców oraz stalowej wiaty. Zakończono prace przypokryciu dachowym oraz budowę ścianek działowych. Zaawansowane są równieżroboty związane z wykonaniem przyłączy do budynków. W najbliższym czasierozpoczną się prace związane z montażem urządzeń oraz roboty wykończeniowe.Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pierwsi podróżni skorzystają z tychnowoczesnych dworców na przełomie lata i jesieni tego roku.

Na inwestycjach wramach Programu Inwestycji Dworcowych zyskują nie tylko duże miasta, ale takżemniejsze miejscowości. Mamy obowiązek dbać o komfort i bezpieczeństwopodróżnych w każdym zakątku kraju – mówi Andrzej Adamczyk, ministerinfrastruktury.

Dworce PobiedziskaLetnisko oraz Biskupice Wielkopolskie to kolejne dworce w województwiewielkopolskim realizowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata2016-2023. Te dwa obiekty to tzw. Innowacyjne Dworce Systemowe, budowane wedługautorskiego pomysłu PKP S.A. W założeniu mają być one dworcami dostępnymi dlawszystkich pasażerów, nowoczesnymi, komfortowymi i przyjaznymi środowisku –podkreśla Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.

Dworce w Pobiedzisku Letniskach i Biskupicach Wielkopolskichsą realizowane w trybie „Projektuj i buduj” w formule Innowacyjnych DworcówSystemowych. Powstają one w rejonie węzłów przesiadkowych. Budynki posiadająprostą formę architektoniczną. Zasadniczo składają się z wiaty, pod którązlokalizowano dwa minipawilony mieszczące części pasażerską oraz komercyjną.Dominantą nowych budynków dworcowych jest wieża zegarowa. W części pasażerskiejbędą mieściły się niewielka poczekalnia oraz ogólnodostępne toalety. Pod wiatą,na obu jej końcach, zlokalizowano stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawyrowerów.

Oprócz nowoczesnej i prostej formy architektonicznej dworcebędą posiadały wiele usprawnień. Z racji tego, że są budynkami parterowymi jużprzy ich projektowaniu wyeliminowano potencjalne bariery architektoniczne,które mogłyby stanowić przeszkodę dla osób z niepełnosprawnościami. Oprócz tegokażdy z nich będzie posiadał oznakowania w alfabecie Braille'a, ścieżkiprowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, mapy dotykowe oraz toaletędostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Ciekawym rozwiązaniemułatwiającym orientację w przestrzeni osobom niedowidzącym jest zastosowaniekontrastowej kolorystyki wykończenia wnętrz. Oprócz waloru szerokiejdostępności Innowacyjne Dworce Systemowe to również budynki bezpieczne. Zostanąna nich zamontowane systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacjiwłamania i napadu, a także detekcji pożaru. Ułatwieniem dla podróżnych będąelektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacjigłosowej.

Dworce realizowane w formule IDS to również dworceproekologiczne. Na dachu budynków zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne ołącznej mocy 3 KWp, która wytworzy około 2700 kWh energii, co przyczyni się doredukcji emisji dwutlenku węgla o 2500 kg/rok (na każdym z dworców).To mniejwięcej tyle dwutlenku węgla, ile przez cały rok pochłania około 500 drzewsporych rozmiarów  Kolejnym rozwiązaniemjest wprowadzenie na dworcach pomp ciepła do ogrzewania budynków, a takżesystemu BMS (Building Management System). System ten będzie na bieżącomonitorował zużycie mediów oraz pozwoli maksymalnie ograniczać ich zużycie.Proekologiczne będzie również oświetlenie dworca, które po pierwsze jestenergooszczędne (LED), a po drugie będzie załączać się tylko przy pomocyczujników obecności współpracujących z czujnikami natężenia światła. Napodobnej zasadzie będą funkcjonowały klimatyzacja i ogrzewanie budynków. Tegotypu rozwiązania wpłyną korzystnie nie tylko na koszty utrzymania obiektów, alerównież ograniczą ich negatywny wpływ na środowisko do minimum.

W otoczeniu budynków uporządkowane zostaną tereny zieloneoraz ułożona zostanie nowa nawierzchnia z płyt betonowych i kostek brukowych zwkomponowanymi w nią ścieżkami prowadzącymi dla osób niedowidzących i niewidomych.

Budowa nowych dworców Pobiedziska Letnisko oraz wBiskupicach Wielkopolskich to odpowiednio koszt prawie 4,5 mln złotych oraz 4,4mln złotych. Obydwie inwestycje są finansowe ze środków unijnych w ramachProgramu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wykonawcą inwestycji jestkonsorcjum firm Heli Factor sp. z o.o. i Merx sp. z o.o.

W województwie wielkopolskim PKP S.A. w ramach ProgramuInwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 wybuduje i zmodernizuje łącznie 13dworców kolejowych. Dwa z nich, czyli Poznań Garbary i Poznań Zachodni zostałyjuż udostępnione po przebudowie. W kwietniu PKP S.A. ogłosiły przetargi nawybór wykonawcy prac budowlanych dworców: Kobylnica, Palędzie oraz Trzemeszno. (PKP SA)

Komentarze