PKP SA przedstawiły harmonogram prac na dworcu Częstochowa Główna

inforail
05.02.2020 13:45
0 Komentarzy

Zbliża się przebudowadworca Częstochowa Główna. PKP S.A. wręczyły nagrody w rozstrzygniętym wgrudniu konkursie na koncepcję architektoniczną oraz przedstawiły harmonograminwestycji.

Dziś (5 lutego) w Muzeum Częstochowskim wręczono nagrody wkonkursie na opracowanie koncepcji architektonicznej obejmującej dworzecCzęstochowa Główna oraz zabudowę i zagospodarowanie terenu w jego otoczeniu.Tym samym zakończono oficjalnie bardzo ważny etap inwestycji polegający nawyborze pracowni architektonicznej. Na konkurs wpłynęły łącznie 23 prace.Pierwszą nagrodę otrzymały TOPROJEKT (Rybnik), ANDSTUDIO (Paryż) oraz STUDIOANTONINI (Paryż).

Niebawem rozpoczniemynegocjacje ze zwycięzcą konkursu, których efektem mamy nadzieje będziepodpisanie umowy na opracowanie dokumentacji projektowej. Planujemy, że nastąpito do końca pierwszego kwartału tego roku – mówi Małgorzata Zielińska,członek zarządu PKP S.A.

Kolejnym krokiem będzie uzyskanie pozwolenie na budowę,które według harmonogramu inwestycji nastąpi do końca 2020 roku. Planowanytermin rozpoczęcia prac budowlanych to połowa 2021 roku, a oddanie dworcapodróżnym po przebudowie przewidywane jest pod koniec 2022 roku.

Jesteśmy przekonani,że budowa nowego dworca poprawi jakość obsługi wszystkich grup podróżnych, wtym osób z niepełnosprawnościami oraz pozwoli na uzyskanie spójnej, czytelnej iprzyjaznej użytkownikom przestrzeni dworcowej oraz stworzy możliwości powstaniawęzła przesiadkowego w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego – dodajeZielińska.

Zgodnie z koncepcją przedstawioną przez zwycięskie pracownienowy dworzec Częstochowa Główna będzie zrealizowany w formie prostego ieleganckiego pasażu nad torami opartego od stron zachodniej i wschodniej naprzeszklonych prostopadłościanach kryjących nowoczesne funkcje obsługipasażerów. Wybrana koncepcja budynku dworca zakłada powstanie w miejscuobecnych pawilonów wschodniego i zachodniego dwóch nowych, przeszklonychbudynków. W części wschodniej planowane jest umieszczenie na parterze kasbiletowych, informacji, punktu wynajmu samochodów, automatów biletowych, toaletoraz zejścia do przejścia podziemnego. Na poziomie pasażu górnego (piętro) mająpojawić się pozostałe pomieszczenia obsługi podróżnych (poczekalnia,restauracja, miejsce zabaw dla dzieci, księgarnia, kaplica i drugi zespółtoalet). Ostatnia kondygnacja skryje pomieszczenia techniczne iadministracyjne. W części zachodniej znajdą się m.in. mała poczekalnia,biletomaty i toalety. Pasaż nad torami pełnić będzie funkcję handlową.

W sąsiedztwie nowej bryły od strony wschodniejzaprojektowano wieżę zegarową nawiązującą do zlokalizowanego po wschodniejstronie stacji dawnego dworca kolei Warszawsko-Wiedeńskiej, który posiadał tegorodzaju dominantę architektoniczną.

Nową fasadę dworca od części wschodniej będą tworzyłypaskowany, biało-czarny prostopadłościan części górnej oparty na szklanejciemnej części dolnej i nowa wolnostojąca wieża. Projektant zaproponowałzastosowanie mlecznego szkła jako okładziny wieży. Materiał ten daje możliwośćzarówno odbijania światła dziennego, jak i podświetlenia nocą od wewnątrz.Według koncepcji fasada części zachodniej pokryta zostanie w górnej częścimetalowymi refleksyjnymi panelami. Ma to za zadanie umożliwić „grę świateł”,która „odmaterializuje” obiekt i da wrażenie liniowego ruchu, który jestkwintesencją kolei.

Zwycięska koncepcja zakłada również zagospodarowanie terenuw okolicy dworca, które mogłoby zostać zrealizowane w drugiej fazie projektu, aczęść rozwiązań komunikacyjnych nawet w pierwszej. Istotnym założeniemprzedstawionym w koncepcji jest przesunięcie węzła przesiadkowego bliżej częścizachodniej nowego dworca.

Budowa nowego dworca Częstochowa Główna będzie realizowanaze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.Dokładne koszty inwestycji zostaną przedstawione po opracowaniu dokumentacjiprojektowej oraz rozstrzygnięciu przetargu na wybór wykonawcy prac budowlanych.


Komentarze