Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pociągi dojeżdżają do krakowskiego lotniska

inforail
28.09.2015 20:00
0 Komentarzy

Tylko 18 minut zajmie podróż nowoczesnym pociągiem ze stacjiKraków Główny do nowego terminalu Kraków Airport. Stolica Małopolski dołączyłado europejskich miast, które szczycą się bezpośrednim połączeniem kolejowym zcentrum miasta na lotnisko. Trzy nowe przystanki: Kraków Młynówka, KrakówZakliki i Kraków Olszanica dodatkowo ułatwią mieszkańcom komunikację waglomeracji Szybką Koleją Aglomeracyjną.

Nowym torem ? komfortowo,bezpiecznie i szybko

Dziś ruszyły regularne kursy pociągów na zmodernizowanejtrasie z Krakowa Głównego do Krakowa Lotniska. Pociągi elektryczne zastąpiłydotychczas wykorzystywane szynobusy spalinowe. Dzięki inwestycji PKP PolskichLinii Kolejowych S.A. pociągi jadą dwa razy szybciej z prędkością do 80 km/hModernizacja objęła budowę oraz przebudowę blisko 12 km linii kolejowej odKrakowa Głównego do Krakowa Lotniska oraz jej elektryfikację i modernizacjęurządzeń sterowania ruchem kolejowym.

? Drugie co do wielkości lotnisko w Polsce zyskało szybki,niezawodny i wygodny dojazd do centrum Krakowa. To konsekwentny etap budowykolei aglomeracyjnej w Krakowie i dogodnego łączenia jej z coraznowocześniejszą siecią kolei dalekobieżnych. Rozpoczęta już przez PKP PolskieLinie Kolejowe S.A. budowa łącznicy Kraków Zabłocie ? Kraków Krzemionki orazplanowana rozbudowa odcinka Kraków Główny ? Kraków Płaszów zapewnią możliwośćdalszego wzbogacenia oferty kolei aglomeracyjnej w Krakowie i Małopolsce ? mówiMarcin Mochocki, Członek Zarządu ds. realizacji inwestycji w PLK.

PLK wybudowała także trzy nowe przystanki ? Kraków Młynówka,Kraków Zakliki oraz Kraków Olszanica. Tym samym mieszkańcy aglomeracjikrakowskiej mają ułatwiony dostęp do transportu kolejowego. Dodatkowoprzebudowany został przystanek Kraków Łobzów. Wszystkie perony zostaływyposażone w nowe wiaty, ławki, oświetlenie, system informacji pasażerskiejoraz dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się irodziców z dziećmi w wózkach.

W ramach inwestycji wybudowane zostały również wiaduktykolejowe nad ul. Balicką i ul. Armii Krajowej, które zapewnią bezkolizyjny i sprawnyruch drogowy i kolejowy.

Suchą stopą z pociągudo samolotu

Budowa przystanku kolejowego przy lotnisku jest wspólnąinwestycją PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. i Kraków Airport. PrzystanekKraków Lotnisko został przeniesiony o 500 m bliżej terminalu, a zmiana jegolokalizacji była kluczowym elementem inwestycji. Lotnisko odpowiadało za budowęczęści kubaturowej: zadaszenie nad peronem i torami, klatkę schodową i windęoraz ruchome pochylnie prowadzące do kładki łączącej przystanek z terminalem,system informacji wizualnej i elementy małej architektury. Dzięki temupasażerowie po opuszczeniu pociągu dostaną się na lotnisko poprzez zadaszonąkładkę.

Oddanie do użytku przystanku kolejowego wraz z nową częściąterminalu pasażerskiego kończy pierwszy, kluczowy etap inwestycji Landside,obejmującej rozbudowę i modernizację terminalu pasażerskiego, przebudowęwewnętrznego układu komunikacyjnego oraz budowę przystanku wraz z kładkąłącząca go z terminalem.

? Dzięki połączeniu przystanku z terminalem pasażer, którywsiądzie do pociągu na stacji Kraków Główny będzie mógł przejść suchą stopą dosamolotu ? podkreśla Jan Pamuła, Prezes Kraków Airport. ? Ta inwestycja tojeden z elementów wielkiego programu inwestycyjnego, który całkowicie zmienianasze lotnisko.

Łączna powierzchnia użytkowa przystanku wynosi 1 955 m2, zaśkubatura 23 000 m3. Szklana elewacja przystanku oraz zielony dach nawiązują dogłównych elementów nowego terminalu. Autorami obu projektów są architekci zfirmy ?Apa Czech Duliński Wróbel Agencja Projektowa Architektura?. Budowaprzystanku rozpoczęła się latem 2014 r. Generalnym wykonawcą inwestycji byłZakład Techniczno-Budowlany POLBAU Sp. z o. o.

78 połączeń na dobę

Codziennie do stacji Kraków Lotnisko będzie docierać 39pociągów obsługiwanych przez spółkę Koleje Małopolskie: 31 w relacji WieliczkaRynek-Kopalnia ? Kraków Lotnisko, 8 w relacji Kraków Główny ? Kraków Lotnisko.Tyle samo będzie pociągów powrotnych.

? Koleje Małopolskie wyznaczają nowe standardy obsługipasażera ? mówi marszałek Małopolski Marek Sowa. ? Nasze pociągi są nowoczesne,punktualne, dopasowane do potrzeb pasażerów. W ciągu zaledwie 9 miesięcyfunkcjonowania spółki, na trasie z Wieliczki do Krakowa odnieśliśmy ogromnysukces: 22 września Koleje Małopolskie przewiozły swojego milionowego pasażera.A z nowym połączeniem do Balic w przyszłym roku spodziewamy się trzech milionów? dodaje marszałek Sowa.

Pociągi Kolei Małopolskich kursować będą co 30 minut.Odjazdy z Krakowa Głównego będą odbywać się w cyklu 5? i 35? po każdej pełnejgodzinie, natomiast ze stacji Kraków Lotnisko 16? i 46? po każdej pełnejgodzinie (wyjątek stanowić będzie kilka wieczornych kursów po godz. 21:00,które ze względów technicznych odjadą ze stacji Kraków Lotnisko 11? i 41? popełnej godzinie). Pierwszy w dobie pociąg będzie odjeżdżał z Krakowa Głównego ogodz. 4:05. W kierunku przeciwnym ostatni pociąg ze stacji Kraków Lotniskowyruszy o godz. 0:15.

Cena biletu według taryfy normalnej na trasie Kraków Główny? Kraków Lotnisko wynosi 8 zł, od ceny tej stosowane będą ulgi ustawoweprzysługujące przykładowo dzieciom i młodzieży szkolnej (5,04 zł), studentom(3,92 zł), nauczycielom (5,36 zł), osobom posiadającym Kartę Dużej Rodziny(5,04 zł). Ci, którzy zdecydują się na jednoczesny zakup biletu ?tam i powrót?mogą liczyć na tańsze bilety w cenie 14 zł zamiast 16 zł. Bilet miesięczny natej trasie kosztuje 65 zł. Natomiast na trasie Wieliczka Rynek – Kopalnia ?Kraków Lotnisko bilet normalny kosztuje 11 zł, a bilet ?tam i powrót? ? 20 zł.Cena biletu miesięcznego to 130 zł.

Wewnątrz odcinka Kraków Główny ? Kraków Lotnisko (gdzie będąfunkcjonować przystanki kolejowe ? Kraków: Łobzów, Młynówka, Zakliki iOlszanica) obowiązywać będą ceny zbliżone do cen stosowanych w komunikacjimiejskiej: 3 zł za bilet jednorazowy i 65 zł za bilet miesięczny. W oferciecenowej Kolei Małopolskich są także dostępne bilety łączone, ważne na przejazdkomunikacją miejską w Krakowie i pociągami Kolei Małopolskich. Ceny biletów natrasie Kraków Główny ? Wieliczka Rynek – Kopalnia pozostają bez zmian.

Z myślą o pasażerach z kraju i zagranicy Koleje Małopolskieuruchomiły profesjonalną, dwujęzyczną (j. polski, j. angielski) całodobowąinfolinię pod numerem telefonu 703 20 20 25. Klienci Kolei Małopolskich niebędą ponosić opłat za czas oczekiwania na zgłoszenie konsultanta, a opłata zaminutę połączenia wyniesie 1,29 zł brutto. Usługę dla Kolei Małopolskich będzieświadczyć firma Teroplan S.A. ? właściciel serwisu e-podróżnik.pl.


Komentarze