Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pociągi pojadą z Gorzowa do Berlina?

inforail
25.03.2015 14:10
0 Komentarzy

Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego informuje o serii spotkań w sprawie przyszłości lubuskich połączeń kolejowych. Dotyczyły one umów samorządu województwa ze spółką Przewozy Regionalne oraz uruchomienia bezpośredniego połączenia kolejowego Gorzów-Berlin.

Podczas spotkania członka zarządu Alicji Makarskiej z przedstawicielami Oddziału Lubuskiego Spółki Przewozy Regionalne omówiono bieżącą realizację umów o świadczenie usług publicznych na terenie województwa lubuskiego. Jedna z trzech umów, zawartych przez województwo ze spółką Przewozy Regionalne umożliwiła temu przewoźnikowi pozyskanie dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na wykonanie modernizacji 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Po modernizacji każdy z pojazdów zostanie wyposażony w toalety, z których będą mogły wygodnie korzystać osoby niepełnosprawne na wózkach, a także rodzice z niemowlętami (miejsce do przewijania). W pociągach zamontowane zostanie nowoczesne oświetlenie, pojawią się nowe półki bagażowe oraz stoliki, klimatyzacja i ogrzewanie w przedziałach. Zmodernizowane pociągi wyposażone zostaną także w nowy system informacji wizualnej, w skład którego wejdą elektroniczne diodowe tablice LED na czołach i bokach pojazdów oraz monitory LCD. Przedział pasażerski zyska nowe okna oraz ergonomiczne fotele. W pociągach zainstalowane zostaną także specjale uchwyty pozwalające na przewóz rowerów. Pierwsze zmodernizowane jednostki mają pojawić się na lubuskich torach w drugiej połowie 2015 roku, a docelowo obsłużą wszystkie kursy w relacjach Zielona Góra ?Rzepin ?Kostrzyn  ?Szczecin Główny oraz Zielona Góra ?Nowa Sól ?Głogów ?Wrocław Główny.

Przedyskutowano również kwestię promocji regionalnych połączeń kolejowych, których organizatorem jest nasze województwo. W wyniku postępujących modernizacji linii kolejowych oraz wdrażania nowych ofert przewozowych, transport kolejowy staje się na wielu trasach bardziej atrakcyjny i konkurencyjny pod względem czasu i kosztu przejazdu. Sztandarowym przykładem jest linia Zielona Góra ?Zbąszynek ?Międzyrzecz ?Gorzów Wlkp., na której rok po wprowadzeniu nowej oferty zanotowano znaczący wzrost ilości podróżnych. Podobnego efektu oczekujemy przy połączeniu Poznań ?Zielona Góra ?Nowa Sól obsługiwanym od grudnia 2014 roku najnowszym pojazdem elektrycznym typu ?Impuls?. Drugi pojazd tego typu zostanie zakupiony przez Województwo Lubuskie za kwotę 21,4 mln zł w połowie kwietnia br. co zapewni obsługę tego połączenia wyłącznie ?Impulsami?. Cena biletu jednorazowego na przejazd z Zielonej Góry do Poznania wynosi obecnie 23,60 zł. Na części tras ceny biletów zostały obniżone, co stanowi dodatkową zachętę do podróży koleją.

Atrakcyjną ofertę taryfową wprowadzono również w strefie transgranicznej, w ramach której mieszkańcy Zielonej Góry, Gorzowa Wlkp. i Kostrzyna w wybranych relacjach do niemieckich stacji, w tym również Berlina, mogą skorzystać z taryfy Związku Transportowego Berlin ?Brandenburgia (VBB). Taryfa ta obejmuje szeroką gamę ofert dostosowanych do różnorodnych wariantów podróży: bilety jednorazowe i jednodniowe.Bilety w taryfie VBBPołączenia w dobrej cenieWażnym tematem spotkania były również perspektywy dalszej współpracy w kontekście realizacji porozumienia ze stroną rządową z dnia 17.10.2014 r. w sprawie restrukturyzacji spółki Przewozy Regionalne. Jednym z założeń tego porozumienia jest oddłużenie Spółki oraz zawarcie przez samorządy województw umów wieloletnich.

Alicja Makarska spotkała się także z przedstawicielami Związku Transportowego Berlin ?Brandenburgia (VBB) oraz przewoźnika kolejowego Niederbarnimer Eisenbahn (NEB), który jest operatorem na linii Kostrzyn ?Berlin Lichtenberg.Związek Komunikacyjny Berlin-Brandenburgia jest spółką zrzeszająca przewoźników transportu publicznego z Berlina i Brandenburgii. Jest to spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, której właścicielami są landy Berlin i Brandenburgia oraz 18 miast Brandenburgii. VBB jest partnerem Województwa Lubuskiego w roboczych kontaktach dotyczących publicznego trasportu zbiorowego w strefie transgranicznej.Rozmowy dotyczyły perspektywy uruchomienia pilotażowego połączenia bezpośredniego relacji Gorzów Wlkp. ?Berlin. Mogłoby się to odbywać w ramach przyszłej kooperacji przewoźników po obu stronach granicy.?Takim połączeniem jest zainteresowana strona niemiecka i polska, ale wiele zależy jeszcze od homologacji pojazdów oraz od rachunku ekonomicznego ?mówi Alicja Makarska.

Drugim tematem była możliwość wspólnej realizacji projektu, w ramach Programu Współpracy INTERREG dotyczącego wdrożenia transgranicznego systemu informacji pasażerskiej. Z uwagi na fakt, że taki system istnieje już w zaawansowanej formie na terenie Brandenburgii, projekt obejmowałby m.in. rozszerzenie bazy danych o rozkład jazdy polskich przewoźników oraz doposażenie polskich pojazdów w elementy tego systemu. Ponadto strona niemiecka zaproponowała Województwu Lubuskiemu udział, jako jednego z partnerów, w projekcie europejskim dotyczącym transgranicznych przewozów kolejowych. Celem tego projektu w ramach programu INTERREG CENTRAL EUROPE jest wymiana doświadczeń w dziedzinie kolejowego transportu publicznego, oraz opracowanie długofalowej strategii dla rozwoju połączeń transgranicznych.

Komentarze