TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Pociągi w Polsce mogą jeździć szybciej niż 200 km/h. Teoretycznie
InfoRail.pl - Opublikowano: 26.04.2019 14:52:37
Pociągi w Polsce mogą jeździć szybciej niż 200 km/h. Teoretycznie

Minister Infrastruktury podpisał nowelizację rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji. Dzięki temu pociągi będą mogły jechać szybciej niż 200 km/h.

Najważniejszym aspektem nowelizacji rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji jest dostosowanie przepisów do planowanego wprowadzenia maksymalnej prędkości pociągów na poziomie 250 km/h.

Nowelizacja rozporządzenia likwiduje ostatnią barierę prawną i umożliwia budowanie bezpiecznej, komfortowej i punktualnej kolei. Jest przykładem, że nowoczesnym rozwiązaniom technicznym powinny odpowiadać zmiany legislacyjne, które umożliwiają ich stosowanie w praktyce z korzyścią dla wszystkich pasażerów i klientów kolei – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Jak podały na swojej stronie internetowej PKP PLK zgodnie z obowiązującymi przepisami, pociągi jadące z prędkością powyżej 160 km/h muszą być prowadzone z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS. To system kontroli oraz sygnalizacji kabinowej, który w przypadku ewentualnego błędu maszynisty automatycznie wymusza jazdę pociągu z dozwoloną prędkością lub uruchamia nagłe hamowanie. Istniała konieczność dostosowania przepisów określających warunki korzystania z systemu ERTMS/ETCS, również dla prędkości wyższych niż obecnie wykorzystywana maksymalna prędkość 200 km/h. W pierwszej kolejności prędkość powyżej 200 km/h będzie wprowadzana na Centralnej Magistrali Kolejowej łączącej Warszawę m.in. z Krakowem i Katowicami.

Nowelizacja rozporządzenia przewiduje także inne rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo ruchu kolejowego. Wśród nich m.in. wprowadzenie bardziej przejrzystego, precyzyjnego i przyjaznego dla maszynisty systemu sygnalizowania na szlaku ograniczeń prędkości. Oprócz tego wszystkie wskaźniki (znaki dla maszynisty przy torach) na nowych, modernizowanych i remontowanych liniach kolejowych będą obowiązkowo wykonane z materiałów odblaskowych, w celu zapewnienia lepszej widoczności.

Przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury muszą dostosować przepisy wewnętrzne w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia. Na koniec 2023 r., po wykonaniu wszystkich prac torowych oraz zabudowie i uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R, na linii CMK planowany jest przejazd z prędkością do 250 km/h. Wówczas najkrótszy czas podróży pociągiem na trasie Warszawa – Katowice / Kraków będzie poniżej 2 h. Obecnie pociągi pokonują tę trasę w czasie ok. 2h 20 min.

Gdzie pojedziemy szybciej?

PKP PLK podają, że obecnie modernizowana jest stacja techniczna w Idzikowicach. Widać już nowe tory, pale do konstrukcji sieci trakcyjnej, prace kablowe. Wymiana obejmuje ponad 18 km torów, 43 rozjazdy. Wybudowana zostanie nowa nastawnia wyposażona w komputerowe urządzenia sterowania. Pociągi docelowo będą mogły jechać 230/250 km/h.

Przygotowujemy Centralną Magistralę Kolejową do przejazdu większej liczby pociągów z wyższą prędkością. Wymieniamy tory, rozjazdy i sieć trakcyjną na stacji w Idzikowicach, która po modernizacji będzie mogła obsłużyć większą liczbę pociągów. Wartość realizowanych obecnie inwestycji na linii łączącej Grodzisk Mazowiecki z Zawierciem to ok. 250 mln zł – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

PKP PLK dodają także, że kończą się prace na stacji Opoczno Południe. Nowy peron i przejście podziemne zapewnia wygodniejszą obsługę podróżnych. Mieszkańcy województwa łódzkiego i świętokrzyskiego wygodnie dojadą koleją m.in. do Warszawy i Krakowa, a także Pragi lub Grodna. Szybsze podróże na szlaku Idzikowice – Opoczno Południe zapewni przebudowa 4 wiaduktów. Na jednym torze usunięto już stare konstrukcje. Wykonawca przygotowuje się do budowy nowych obiektów.

Nowe systemy na Centralnej Magistrali Kolejowej

PKP PLK podają, że zwiększenie prędkości przejazdu pociągów na Centralnej Magistrali Kolejowej zapewni budowa systemu ERTMS/ETCS poziom 2 i GSM-R. To nowe systemy sterowania ruchem kolejowym i łączności. Dzięki nim zarządzanie ruchem będzie sprawniejsze, zwiększy się przepustowość - możliwość przejazdu większej liczby pociągów.

GSM-R (Global System for Mobile Communications-Railways) jest dedykowanym kolei systemem łączności bezprzewodowej. Został dostosowany do specyfiki pracy związanej z eksploatacją i utrzymaniem infrastruktury kolejowej oraz zarządzaniem ruchem pociągów. Umożliwia szybszą i dokładniejszą wymianę informacji pomiędzy personelem kolejowym, a także zapewni niezbędną transmisję danych dla potrzeb innych systemów. Do 2023 roku PLK planują wdrożyć system GSM-R na prawie 14 tys. linii kolejowych.

GSM-R posiada funkcje, które umożliwiają wdrożenie systemu ERTMS/ETCS poziomu 2, jako podstawowego systemu bezpiecznej kontroli jazdy pociągów. ETCS poziomu 2 opiera się na tzw. "sygnalizacji tor – pojazd", która pozwala na zobrazowanie sytuacji panującej na linii kolejowej. Zezwolenie na jazdę oraz bieżąca sytuacja na trasie przejazdu, jest przesyłana za pomocą systemu GSM-R do wyposażonej w komputer pokładowy lokomotywy. System nie tylko przekazuje dane maszyniście, ale także "kontroluje" jego pracę i w przypadku zignorowania komunikatu oraz ostrzeżeń, automatycznie dostosowuje prędkość pociągu do panujących warunków.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKP PLK
Andrzej Adamczyk
CMK
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....