Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pociągi w UE mają być cichsze, ale w Polsce na razie nie

inforail
31.01.2019 12:05
0 Komentarzy

Pociągi towarowe w UEmają być cichsze. Eksperci z państw UE i KE uzgodnili zmiany w rozporządzeniudotyczącym wymogów technicznych taboru kolejowego. PKP są zadowolone, bouwzględniono ich postulaty, dzięki czemu Polska będzie wyłączona z wymogów do2036 roku.

UE od lat zajmuje się problemem generowanego przez pociągitowarowe hałasu. W 2015 roku przygotowywana była specjalna strategia, któraprzewidywała nałożenie na kraje unijne obowiązku modernizacji wagonówtowarowych do końca 2021 roku.

Sprawa wywoływała spory wśród państw członkowskich, boobowiązkowe wyciszenie wagonów towarowych to ogromne wydatki. Hałas ograniczasię przez wymianę klocków hamulcowych ze starych, żeliwnych na nowocześniejszei cichsze – kompozytowe.

Przewidywane koszty modernizacji, łącznie szacowane na ponad2 mld euro w latach 2015-2035, a także sprzeciw części państw członkowskich ikolejarzy skłoniły Komisję Europejską do wycofania się z ambitnych założeń.Rozmowy jednak trwały.

W czwartek przedstawicieli państw członkowskich i KE naposiedzeniu komitetu do spraw interoperacyjności i bezpieczeństwa kolejowego(Railway Interoperability and Safety Committee – RISC) wypracowali nowerozporządzenie w tej sprawie.

Regulacja dotycząca technicznych specyfikacjiinteroperacyjności podsystemu „Tabor kolejowy – hałas” przewidujeobowiązkowe wyposażenie wagonów towarowych w kompozytowe wstawki hamulcowe.

Nowe przepisy przewidują, że od grudnia 2024 roku składy niespełniające wymogów nie będą mogły poruszać się na tzw. cichych liniach. Liniataka ma mieć długość co najmniej 20 km. Ustalono również liczbę przejeżdżającychprzez nią pociągów towarowych.

Polskie Koleje Państwowe (PKP), które dominują na polskimrynku kolejowych przewozów towarowych od samego początku był zaangażowane wlobbing w tej sprawie, bo dla spółki zmiany klocków to ogromne wydatki.

„Z dużą satysfakcją przyjmuję fakt, iż w przyjętymrozporządzeniu udało się zagwarantować zgłaszane przez PKP postulaty, którepodkreślają specyfikę naszego taboru. Pozwala to polskiemu PKP Cargozaoszczędzić ok. 1,2 mld złotych, a wszystkim przewoźnikom w Polsce 2 mld zł naprzezbrojeniu wagonów” – ocenił w czwartek dyrektor PrzedstawicielstwaGrupy PKP w Brukseli Tomasz Lachowicz.

Ze względu na przestarzałą konstrukcję niektóre wagony będąwymagać nie tylko wymiany klocków hamulcowych, której koszt szacuje się na ok.1600-1700 euro na wagon, ale i całych kół, co znacznie zwiększy wydatkiprzewoźników.

PKP podkreśla, że montaż kompozytowych wstawek hamulcowychwymaga zastosowania kół monoblokowych, a konieczność ich zakupu bardzo istotniepodwyższałaby koszty dostosowania. „Dlatego na wniosek strony polskiej dozapisów rozporządzenia wprowadzano przypadek szczególny w formie wyłączeniapozwalającego na wykorzystywanie w Polsce nieprzezbrojonych wagonów na cichychliniach aż do 31 grudnia 2036 roku” – podkreślono w komunikacie PKP.


Komentarze