Pociągiem do lotniska Ławica? Jest taki pomysł

inforail
29.10.2019 12:15
0 Komentarzy

Ma być więcejpociągów, wyższy komfort podróży i przywrócenie połączeń na nieczynnych obecnieliniach – wstępne studium wykonalności określi nowe możliwości PoznańskiegoWęzła Kolejowego.

W tym celu PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg naopracowanie koncepcji rozbudowy infrastruktury w Poznaniu i aglomeracjipoznańskiej. Według Spółki umożliwi to sprawny i efektywny rozwój jednego znajwiększych węzłów kolejowych w Polsce.

Wstępne studium wykonalności ułatwi planowanie inwestycjikolejowych w obrębie aglomeracji poznańskiej w najbliższych latach. Określimożliwości dostosowania Poznańskiego Węzła Kolejowego do rosnącego natężeniaruchu pociągów i zapewnienia najlepszej dostępności kolei w Poznaniu oraz wokolicznych miejscowościach. Analiza wskaże także wstępne rozwiązaniatechniczne, usprawniające połączenia pasażerskie oraz transport po torach.

W ramach studiumrozpatrywana będzie m.in. możliwość zaprojektowania nowej linii kolejowej zestacji Poznań Główny do lotniska Poznań Ławica oraz reaktywacja linii do Śremui Międzychodu. Dokładnie zbadane zostanie zapotrzebowanie na budowę dodatkowejpary torów ze stolicy Wielkopolski w stronę Gniezna, Kościana, Szamotuł i ŚrodyWielkopolskiej. Przy rosnącej liczbie połączeń metropolitalnych pozwoli to naoddzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego – mówi Arnold Bresch,członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wykonawca analizować będzie rozwiązania w zakresielokalizacji stacji i przystanków, które pozwolą na integrację kolei z innymi iśrodkami transportu zbiorowego. Wstępnie planowane jest dostosowanie linii zPoznania do Bydgoszczy do prędkości 200 km/h, co zapewni sprawny ruch większejliczby pociągów. Analizowana będzie przebudowa układów torowych na stacjachPoznań Główny, Poznań Wschód, Poznań Starołęka, Luboń oraz dostosowaniekolejowej obwodnicy towarowej do ruchu pasażerskiego, przy zachowaniu płynnościprzewozów cargo.

Niezawodność przewozu ładunków zwiększy rozważaneprzystosowanie sieci do obsługi pociągów towarowych o długości przekraczającej750 m wraz z budową nowych torów między stacjami Poznań Franowo, Luboń, PoznańGórczyn, wykorzystywanych do transportu towarów.

Opracowane w ramach studium wstępne propozycje zostanąskonsultowane z przewoźnikami, którzy realizują lub zamierzają realizowaćpołączenia kolejowe w Poznaniu oraz na terenie aglomeracji poznańskiej. Pozwolito uwzględnić potrzeby prognozowanego ruchu pasażerskiego i towarowego przyustalaniu koncepcji wariantów inwestycyjnych.

Opracowanie „Wstępnego Studium Wykonalności PoznańskiegoWęzła Kolejowego” zostanie zrealizowane w ramach projektu „Prace przygotowawczedla wybranych projektów”. Prace będą finansowane ze środków własnych PKPPolskich Linii Kolejowych S.A. Otwarcie ofert w ogłoszonym przetargu nastąpi 21listopada br. Wybrany w postępowaniu wykonawca przygotuje 4 scenariuszezawierające minimum 8 wariantów inwestycji, które będą podstawą do dalszychanaliz. Wstępna dokumentacja ma być gotowa do połowy 2023r.

 


Komentarze