Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pogranicze polsko-litewskie bez połączeń kolejowych. Dlaczego?

inforail
13.02.2017 09:02
0 Komentarzy

Litwa jest krajem, zktórym łączą Polskę szczególne więzy historyczne, geopolityczne i społeczne,również ze względu na mieszkającą tam liczną polską mniejszość ? twierdzi posełKazimierz Gwiazdowski.

I dodaje, że z wielu względów powinniśmy zabiegać o to, bykontakty między przygranicznymi regionami naszych krajów były jak najbardziejintensywne. Niestety, aktualnie miedzy Polską a Litwą nie istnieją żadnepasażerskie połączenia kolejowe. Wydawać by się mogło, że podróż pociągiem doWilna czy Kowna z Białegostoku, a więc ze stolicy graniczącego z Litwąwojewództwa podlaskiego, nie będzie żadnym problemem ? uważa poseł. W końcuregion stawia na współpracę międzynarodową ze swym północnym sąsiadem, istniejątory kolejowe wraz z urządzeniem do automatycznej zmiany rozstawu szyn,przygraniczne powiaty Litwy są zamieszkane przez liczną społeczność polską, aoba nasze kraje już od 13 lat są razem w Unii Europejskiej i od 9 lat w strefieSchengen ? dodaje.

Poseł zwraca uwagę na fakt, że podobna sytuacja jest równieżw przypadku połączeń autobusowych. Z Polski na Litwę funkcjonuje wieledalekobieżnych linii autokarowych, łączących Warszawę z Kownem i Wilnem.Autobusy na tych liniach kursują kilka razy na dobę (głównie w nocy). Niestety,te linie zupełnie nie rozwiązują kwestii skomunikowania Podlasia z Litwą,zwłaszcza z jej przygranicznymi, zamieszkanymi w dużej mierze przez Polakówregionami. Tylko część tych autobusów zatrzymuje się w Białymstoku, Suwałkach iAugustowie, przy czym najczęściej w zupełnie niedogodnych porach (np. o 2 wnocy). Zupełnie brakuje lokalnych transgranicznych linii autobusowych naterenach stricte przygranicznych, np. Suwałki – Kalwaria, Puńsk – Szostaków,Sejny – Olita czy Augustów – Druskienniki.

Wobec powyższego poseł pyta Ministra Infrastruktury iBudownictwa dlaczego nie ma bezpośrednich połączeń kolejowych Białystok -Szostaków – Kowno? Pyta również dlaczego na pograniczu polsko-litewskim nieistnieją komercyjne linie autobusowe, czy przyczyną tego nie są zbytskomplikowane formalności związane z uzyskaniem licencji na przewozymiędzynarodowe? Czy byłaby możliwość, aby formalności te uprościć, a sprawęprzedyskutować z przedstawicielami strony litewskiej oraz czy jest możliweuruchomienie lokalnych transgranicznych autobusowych linii użytecznościpublicznej na pograniczu polsko-litewskim? Jeśli tak, kto miałby je otwierać(administracja rządowa, samorządy, państwowi przewoźnicy kolejowi) i w jakimtrybie? Czy można takie linie finansować ze środków unijnych przewidzianych nawspółpracę transgraniczną?


Komentarze