TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Pogranicze polsko-litewskie bez połączeń kolejowych. Dlaczego?
InfoRail.pl - Opublikowano: 13.02.2017 11:02:07 8 komentarzy
Pogranicze polsko-litewskie bez połączeń kolejowych. Dlaczego?

Litwa jest krajem, z którym łączą Polskę szczególne więzy historyczne, geopolityczne i społeczne, również ze względu na mieszkającą tam liczną polską mniejszość ? twierdzi poseł Kazimierz Gwiazdowski.

I dodaje, że z wielu względów powinniśmy zabiegać o to, by kontakty między przygranicznymi regionami naszych krajów były jak najbardziej intensywne. Niestety, aktualnie miedzy Polską a Litwą nie istnieją żadne pasażerskie połączenia kolejowe. Wydawać by się mogło, że podróż pociągiem do Wilna czy Kowna z Białegostoku, a więc ze stolicy graniczącego z Litwą województwa podlaskiego, nie będzie żadnym problemem ? uważa poseł. W końcu region stawia na współpracę międzynarodową ze swym północnym sąsiadem, istnieją tory kolejowe wraz z urządzeniem do automatycznej zmiany rozstawu szyn, przygraniczne powiaty Litwy są zamieszkane przez liczną społeczność polską, a oba nasze kraje już od 13 lat są razem w Unii Europejskiej i od 9 lat w strefie Schengen ? dodaje.

Poseł zwraca uwagę na fakt, że podobna sytuacja jest również w przypadku połączeń autobusowych. Z Polski na Litwę funkcjonuje wiele dalekobieżnych linii autokarowych, łączących Warszawę z Kownem i Wilnem. Autobusy na tych liniach kursują kilka razy na dobę (głównie w nocy). Niestety, te linie zupełnie nie rozwiązują kwestii skomunikowania Podlasia z Litwą, zwłaszcza z jej przygranicznymi, zamieszkanymi w dużej mierze przez Polaków regionami. Tylko część tych autobusów zatrzymuje się w Białymstoku, Suwałkach i Augustowie, przy czym najczęściej w zupełnie niedogodnych porach (np. o 2 w nocy). Zupełnie brakuje lokalnych transgranicznych linii autobusowych na terenach stricte przygranicznych, np. Suwałki - Kalwaria, Puńsk - Szostaków, Sejny - Olita czy Augustów - Druskienniki.

Wobec powyższego poseł pyta Ministra Infrastruktury i Budownictwa dlaczego nie ma bezpośrednich połączeń kolejowych Białystok - Szostaków - Kowno? Pyta również dlaczego na pograniczu polsko-litewskim nie istnieją komercyjne linie autobusowe, czy przyczyną tego nie są zbyt skomplikowane formalności związane z uzyskaniem licencji na przewozy międzynarodowe? Czy byłaby możliwość, aby formalności te uprościć, a sprawę przedyskutować z przedstawicielami strony litewskiej oraz czy jest możliwe uruchomienie lokalnych transgranicznych autobusowych linii użyteczności publicznej na pograniczu polsko-litewskim? Jeśli tak, kto miałby je otwierać (administracja rządowa, samorządy, państwowi przewoźnicy kolejowi) i w jakim trybie? Czy można takie linie finansować ze środków unijnych przewidzianych na współpracę transgraniczną?



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Litwa
  • GURU – 13.02.2017

    Toż jest w każdy weekend pociąg Białystok - Kowno, od grudnia jeżdżący we wszystkie weekendy, a nie od czerwca, jak było w roku poprzednim. Aż taka ignorancja? Ale to nihil novi u posłów. Wiadomo, że jak by oferta była większa, to może pasażerów byłoby więcej, ale to też niekoniecznie. Jechałem tym pociągiem do Kowna, świetna oferta, ale samą granicę przekroczyło kilkanaście osób, reszta wysiadła w Augustowie i Suwałkach.

  • reporter1945 – 13.02.2017

    ...bo do tańca trzeba dwojga...Władze litewskie obawiają się zdominowania gospodarczego i politycznego przez większego sąsiada (Polskę). Poza tym, wolą zachować (na wszelki wypadek?) szerokie tory.

  • mediafun – 13.02.2017

    nie od dziś wiadomo, że Litwini mają swoją wizje, i Polska to ich konkurent, więc jedno się mówi a inne robi. Zamiast oba kraje współpracować to konkurujemy. Pogranicze zwłaszcza w sezonie turystycznym powinno tętnić życiem, a jak jest? Pytanie czy my i oni mamy aż tak słabą oferte turystyczną po obu stronach ? Ale luxem można dojechać tylko szkoda że nie z kilku miast Białegostoku czy Augustowa. Z Suwałk 2 razy dziennie jedzie autokar i to za dnia!

  • gutek – 13.02.2017

    pogranicze polsko-słowackie też bez połączeń-a kogo to boli

  • kolejFAN – 13.02.2017

    co on gada. Przecież jest osobowy PR jeżdzący w weekendy do Kowna. Jechałem nim w lipcu - przez granicę jechało kilkanaście osób, godziny nędzne bo czasu w Kownie za mało na spokojne zwiedzanie i zakupy. Sestokai zostało zorane - została tylko jedna krawędź więc żaden pociąg tam biegu kończyć nie będzie.

  • www – 13.02.2017

    A co chcecie? Szefową promocji wywalili, bo udawali, że są innym krajem.A zasadniczo co mamy się dziwić, że jest mało pociągów na Litwę. A ile pociągów jedzie z Białegostoku do Suwałk? 6, w tym raptem 4 typowo lokalne? I to z przerwami wielogodzinnymi.

  • Żeligowski – 14.02.2017

    Po ch...j jechać na Żmudź?

  • kolejFAN – 14.02.2017

    @Żeligowski: jakby nie było ,Kowno i Wilno to miasta piękne, zabytkowe godne zwiedzania. A litewski Bałtyk piękny - Palanga to super miejsce na wypoczynek. Tak więc nie pisz jak nie wiesz.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....