W okresie międzywojennym planowano elektryfikację linii Praga –Pilzno, jednak kryzys początku lat 30. i potrzeba oszczędności zweryfikowały te plany, które odsunęły się aż do 1945 r.
Stopniowo rozwijające się państwo Polskie potrzebowało taboru kolejowego. Początkowo, dla szybkiego zaspokojenia ogromnych potrzeb zakupione zostały parowozy amerykańskie. Jednakże już w 1919 r. ruszyła fabryka parowozów Fablok w Chrzanowie. Od 1927 r. ruszyła produkcja parowozów w istniejących od połowy XIX wieku zakładach HCP w Poznaniu. Natomiast zakład Fablok w 1934 r. wyprodukował pierwszą elektryczną lokomotywę EP01, przeznaczoną dla zbudowanej w latach 1924-1933 warszawskiej linii średnicowej, zelektryfikowanej w latach 1933-1936. Pojazd na napięcie 3kV posiadał moc ciągłą 1,65 MW i prędkość maksymalna 100 km/h. Lokomotywy eksploatowano od 1936 r., przy czym wyprodukowano je w kooperacji z przemysłem brytyjskim. Lokomotywy przeciągały pociągi dalekobieżne przez tunel średnicowy. Wybuch II wojny światowej zatrzymał dalszą elektryfikację kolei aż do 1945 r.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.