TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Polskie i czeskie lokomotywy elektryczne (3/3)
Jacek Pudło - Opublikowano: 21.03.2013 09:51:02 5 komentarzy
Polskie i czeskie lokomotywy elektryczne (3/3)

Już w latach 60. wystąpiło zapotrzebowanie na lokomotywy towarowe dużej mocy, silniejsze niż dotychczas eksploatowane ET21. Na bazie EU07 skonstruowano mocniejszą lokomotywę ET22 o mocy 3 MW, osadzoną na 2 trzyosiowych wózkach, przeznaczoną do prowadzenia pociągów towarowych. W 1969 r. powstały pierwsze prototypy, zaś produkcja seryjna w PaFaWagu trwała w latach 1971-1989. W latach 1972-1976 produkowano natomiast modyfikację lokomotywy EU07 –wersję EP08 z prędkością maksymalną zwiększoną do 140 km/h.

W latach 1971-1973 wyprodukowano w Czechach 52 elektryczne lokomotywy manewrowe serii 110 o mocy 0,8 MW z niskim przedziałem silnikowym i centralnie umieszczoną kabiną maszynisty. Pojazd przeznaczony był na napięcie 3 kV. Od 1972 do 1988 r. produkowano natomiast wywodzącą się z serii 110 lokomotywę serii 210 z tyrystorowym sterowaniem i mocą blisko 0,9 MW. Pojazd ten jest o tyle istotny, iż stanowił pierwsze wejście napędu tyrystorowego na czechosłowackie tory. Lokomotywę serii 210 wykonano na napięcie 25 kV 50 Hz. W latach 1981-1982 powstawały podobne lokomotywy serii 111.

Z racji zapotrzebowania na lokomotywy dużej mocy do przewozów towarowych, mocniejsze niż ET22, w 1977 r. ruszyła w HCP w Poznaniu produkcja dwuczłonowych lokomotyw ET41 o mocy 4 MW i prędkości maksymalnej w ruchu towarowym równej 70 km/h. Z konstrukcyjnego punktu widzenia pojazd ten stanowił połączenie dwóch lokomotyw EU07. Do 1983 r. wykonano 200 takich maszyn. Następnie zakłady HCP przestawiły się na produkcję lokomotyw EU07, prowadzoną aż do 1992 r.


Wraz z uruchamianiem we Francji i w Niemczech linii szybkiej kolei stałosię jasne, że konieczne jest wprowadzenie do eksploatacji pojazdów oprędkości maksymalnej większej niż 125 km/h osiąganej przez wciążprodukowane dla PKP EU07 i 120 km/h czeskiej serii 140. Pod koniec lat 60. podjęto w Czechach decyzję o opracowaniu wielosystemowej lokomotywy o prędkości maksymalnej 160-200 km/h, w wyniku czego w 1973 r. powstał pierwszy prototyp lokomotywy serii 350 (na 300 zaczynały się numery serii lokomotyw dwusystemowych). Te pojazdy o mocy 4 MW i prędkości maksymalnej 160 km/h wyprzedziły o wiele lat stan i możliwości infrastruktury kolei na terenie Czechosłowacji. Wyposażono je w oporowe sterowanie i hamulec elektrodynamiczny. Lokomotywy serii 350 wyróżniała też nowa stylizacja pudła. W latach 1975-1979 wykonano natomiast dla ZSRR 12 dwuczłonowych lokomotyw CS200 o prędkości konstrukcyjnej 200 km/h.

W Czechach w 1977 r. uruchomiono produkcję przejściowych maszyn serii 130. Były to lokomotywy z oporową regulacją rozruchu, o mocy 2 MW i prędkości maksymalnej 100 km/h, wykonane na napięcie 3 kV. Zastosowano w nich fechralowe oporniki, umożliwiające długą jazdę pod obciążeniem. Pojazdy były uniwersalne, przy czym często łączono je w pary.

W kolejnym roku wdrożono do produkcji jednosystemową lokomotywę serii 150, bazującą na wielosystemowym pojeździe 350. Pojazd ten posiadał moc 4 MW, ale prędkość maksymalna obniżono do 140 km/h. W trakcie eksploatacji lokomotywy zmodernizowano, zwiększając prędkość do 160 km/h i przemianowano na serię 151.


W latach 70. zmodernizowano eksploatowane w Polsce czeskie lokomotywy EU05 do prędkości 160 km/h i rozpoczęto budowę CMK. Stąd też kolejnym krokiem było uruchomienie produkcji krajowej szybkich lokomotyw. W wyniku kryzysu gospodarczego przełomu lat 70. i 80. oraz stagnacji w latach 80., odpowiedni pojazd wdrożono do produkcji dopiero w 1986 r. Wtedy to wprowadzono na CMK prędkość szlakową 160 km/h i po raz pierwszy wykorzystano walory zmodernizowanych EP05. Opracowana w Polsce lokomotywa EP09 ze względów oszczędnościowych posiadała przestarzały rozruch oporowy i moc ciągłą 2,9 MW. Pojazd posiadał za to hamulec elektrodynamiczny, którego brak było w EU07, ET22 czy ET41.

W 1980 r. zakończono eksploatację trakcji parowej w Czechach, natomiast w Polsce –dopiero pod koniec lat 80.

W Czechosłowacji trwał dalszy rozwój krajowych konstrukcji lokomotyw. Od 1980 r. do 1990 r. produkowana była dwusystemowa (3 kV DC, 25 kV 50 Hz AC), tyrystorowa lokomotywa serii 363 o mocy prawie 3,5 MW i prędkości maksymalnej 120 km/h, wyposażone w hamulec elektrodynamiczny. Tym samym, napęd tyrystorowy spopularyzował się na czeskich torach. Opracowana została lokomotywa serii 263, z rozruchem bazującym na tyrystorach GTO, która powstawała w okresie 1984-1988. W latach 1984-1988 wykonywano jednosystemową wersję lokomotywy 363, oznaczaną serią 163. W okresie 1980-1982 wykonywano też mocną, dwuczłonową lokomotywę towarową serii 131 o mocy 4,5 MW, z rozruchem oporowym. Pod koniec lat 80. powstały zaś 2 oryginalne konstrukcje. Pierwszą z nich była lokomotywa dwusystemowa serii 372 na napięcie 3 kV DC oraz 15 kV 16 2/3 Hz AC, a drugą prototypowa lokomotywa serii 169 z silnikami asynchronicznymi, pozbawiona przekładni.

W 1988 r. wykonano prototyp, a w latach 1990-1991 wyprodukowano w HCP cztery pierwsze elektryczne lokomotywowy manewrowe oznaczone jako EM10. Posiadały one czeską aparaturę tyrystorową, zastąpioną później polską.

W 1991 r. wykonano w Czechach tyrystorowe lokomotywy serii 162 o mocy blisko 3,5 MW i prędkości maksymalnej 140 km/h.

W lata 90. Koleje Czeskie wjechały posiadając na wyposażeniu lokomotywy wielosystemowe, sprawdzone pojazdy ze sterowaniem tyrystorowym i lokomotywy o prędkości maksymalnej 160 km/h.  Już w latach 70. w trakcie prób przekroczono pojazdem krajowej konstrukcji barierę 200 km/h. Tymczasem w Polsce jeszcze w 1992 r. produkowano praktycznie nie zmodernizowane lokomotywy EU07 wywodzące się konstrukcyjnie z początku lat 60. W rezultacie, na początku nowej epoki politycznej i gospodarczej, odmienna historia rozwoju techniki zadecydowała o różnej pozycji wyjściowej polskiego i czeskiego przewoźnika kolejowego.

Polecamy: http://www.atlaslokomotiv.net
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
lokomotywy elektryczne
Skoda
PaFaWag
HCP
EU07
  • Jerzy_CZ – 21.03.2013

    Trzecia (a mam nadzieję że ostatnia) porcja bzdur i niekompletności. Czeskie 130 (dawniej E479.0) były przeznaczone dla Iraku i zostały w Czechosłowacji. Chodzi o bardzo specyfyczną serię lokomotyw. Konstrukcja lokomotyw serii 150 (E499.2) jest oparta na lokomotywach dla ZSRR, zarówno jak na dwusystemowej serii 350 (ES499.0), o której w artykułu ni słowa!!! Seria 151 nie jest kolejną produkcją - chodzi o przebudowaną serię 150. Do kolejnych lokomotyw Skody: Pisano o 363 (ES499.1), natomiast w ogóle nie mówiono o serii ES499.2 (372) na system 3 kV DC oraz niemiecki 15kV, 16 2/3 Hz - pierwszej lokomotywie na świecie dla tych dwóch systemów. Oraz o serii S499.2 (263) też nic, chociąż były to pierwsze lokomotywy z technologią napędu GTO. W ogóle nie mówa o tym, że dwuczłonowe lokomotywy Skody serii ČS200, produkowane dla ZSRR, były dostosowane do prędkości 200 km/h! W ogóle też nie opisano lokomotywę 85E0 (169.001), która posiadała silniki asynchroniczne wraz z napędem bezpośrednim (bez przekładni). Technologia napędu GTO stosowana była póżniej w sześcioosowych lokomotywach serii 184 (93E, pojazd Bo'Bo'Bo'), stanowiących najlepsze elektrowozy produkcji Skody. Podobne lokomotywy miały zostać produkowane dla polskich przewoźników prywatnych, niestety projekt nie dooczekał się realizacji.

  • Meteor – 22.03.2013

    @Jerzy_CZ: Jakj sam widzisz autor tego , że tak go nazwę "tekstu" chyba przepisuje jakieś teksty z wiki... które są jak widać po prostu kiepskie. Dzięki za Twoje erraty, dzięki nim wiemy więcej i bardziej fachowo niż po tych, pożal się Boże artykułach... :)

  • wenus – 22.03.2013

    Co to jest Jakj?

  • Jacek Pudło – 22.03.2013

    Musicie się przygotować na więcej, planuję opisać ezt :)

  • Jacek Pudło – 22.03.2013

    Odnośnie lokomotywy 350 biję się w czoło i właśnie uzupełniłem tekst.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....