Ponownie na torach! GANZ wyjechał po 31 latach
Minęło niemal równo31 lat od kiedy wagon motorowy SN61-183 wyjechał w swoją ostatnią podróż zeSzczecina do Siekierek. Jak się okazało – nie był to pożegnalny kurs.
Jak informuje Zachodniopomorski Urząd Marszałkowski dziękipracy pasjonatów i wsparciu województwa, odremontowany, zabytkowy pojazd wróciłna tory. Popularny „GANZ” zaprezentowany został w Godkowie w niedzielę 14października br.
„Ganz” to prawdziwy unikat, jeden z 250 wagonów serii SN61, które wyprodukowanezostały w latach 1960-1975 przez węgierską firmę Ganz-Mavag z Budapesztu, nazlecenie PKP. Egzemplarz zachowany w Szczecinie to pojazd oznaczony numerem 183i wyprodukowany w 1972 roku. Jest to jeden z dwóch czynny wagonów tego typu wPolsce.
Wagon został zakupiony przez Województwo Zachodniopomorskiew listopadzie 2010 r. od jego dotychczasowego użytkownika, spółki PKP CargoS.A., która przeznaczyła go na złom. Następnie został przekazany PrzewozomRegionalnym i znalazł swoje miejsce w lokomotywowni Szczecin WzgórzeHetmańskie.
Członkowie Koła Miłośników Kolei przy ZachodniopomorskimOddziale Przewozów Regionalnych nie pozwolili mu pozostać na bocznym torze. W2014 r. bezpłatnie, po godzinach pracy rozpoczęli prace renowacyjne iremontowe. Okazało się, że można uruchomić silnik. Rozpoczął się żmudny procesprzywracania „GANZA” do żywych – został odmalowany, wymieniono elementy wnętrzai stare przewody elektryczne. Możliwe to było dzięki wsparciu marszałkawojewództwa w wysokości 32 tys. zł.
W maju 2018 roku województwo kolejny raz wsparło działaniapasjonatów, tym razem sumą 70 tys. zł.Pozwoliło to na przeprowadzenie gruntownej naprawy, wymieniono iwyremontowano m.in. elementy instalacji pneumatycznych, zbiorniki ciśnieniowe,chłodnicę. Co ważne, udało się uzyskać także dokumentacje systemu utrzymaniatego pojazdu, czyli odpowiednik samochodowego dowodu rejestracyjnego. Bez tegolokomotywa nie może wyjechać na tory. Dokumenty zostały opracowane przezszczeciński oddział NOT, uzgodnione z Urzędem Transportu Kolejowego izatwierdzone przez Zarząd Przewozów Regionalnych.
To prawdziwa podróż doprzeszłości, pamiętam te wagony! Pamiętam też jak w 2015 r. mogliśmy zobaczyćpierwsze efekty prac i rozmowy, jak wiele trzeba jeszcze zrobić, żeby GANZznowu mógł pojechać. Dzisiaj to już sprawny pojazd, który niewątpliwie będzieatrakcją dla wszystkich miłośników kolei. Gratuluję i jednocześnie dziękujęochotnikom Przewozów Regionalnych – wykonaliście fantastyczną robotę! –mówi marszałek Olgierd Geblewicz.
Pierwotnie spalinowe wagony motorowe typu SN61 zakupiono zmyślą o obsłudze pociągów regionalnych, przez pewien czas wykorzystywano jejednak także do obsługi pociągów dalekobieżnych – w tym ekspresów. Prowadziłyone m.in. pociągi łączące Szczecin z Warszawą, Gdańskiem, Olsztynem, a nawetKrakowem. Z uwagi na niezbyt komfortowe wyposażenie oraz hałas generowany przezsilnik, w połowie lat 70 zrezygnowano z obsługi pociągów dalekobieżnych tymipojazdami, kierując je wyłącznie do obsługi ruchu regionalnego i lokalnego.
„GANZ” „na chodzie” zaprezentowany został podczas piknikurowerowego, który towarzyszył otwarciu trasy z Siekierek do Trzcińska Zdroju.
„
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze