Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Prace przy budowie łódzkiego tunelu średnicowego zgodnie z planem

inforail
26.11.2018 08:24
0 Komentarzy

Prace projektowe przybudowie tunelu średnicowego w Łodzi postępują zgodnie z założonym harmonogramem– poinformowały PKP Polskie Linie Kolejowe.

Projekt powinien uzyskać pozwolenie na realizację w IIkwartale 2019 r. W tym samym roku mają rozpocząć się prace budowlane. Jak podałrzecznik prasowy PKP PLK Mirosław Siemieniec, obecnie powstaje projektbudowlany dwutorowego tunelu kolejowego, który przebiegać będzie pod Łodzią.Zdaniem inwestora, dzięki połączeniu Łodzi Fabrycznej ze stacją Łódź Kaliska iŁódź Żabieniec poprawi się system krajowych połączeń międzyregionalnych, zaśbudowa dwóch nowych przystanków ułatwi komunikację w samym mieście.

„Wykonawca szykuje się do prac budowlanych, którerozpocznie w 2019 r. Gromadzony jest już materiał, m.in. podkłady i szyny.Przygotowywane są wnioski o wydanie decyzji o ustalenie lokalizacji liniikolejowej oraz inwentaryzacja zieleni wraz z operatami dendrologicznymi,inwentaryzacja obiektów budowlanych na obszarze oddziaływania inwestycji ikolejny etap prac geologicznych” – zaznaczył Siemieniec.

Według PKP PLK, do Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi trafił jużwniosek o pierwsze pozwolenie na budowę dla nowej kładki dla pieszych nadtorami linii kolejowej nr 15 przy ul. Srebrzyńskiej i al. Włókniarzy. W grudniuma być złożony wniosek o pozwolenie na budowę komory startowej dla maszyny TBM.

Przygotowano ostateczną koncepcję inwestycji i obecniepowstaje projekt budowlany. Zgodnie z obowiązującym harmonogramemprzedstawiający szczegółowy opis inwestycji dokument powinien uzyskaćostateczne pozwolenie na realizację w II kwartale 2019 roku. Zakończenieinwestycji zaplanowane jest pod koniec 2021 r.

Zgodnie z projektem powstaną tunele o łącznej długości około7,5 km, w tym jeden dwutorowy o długości ok. 3 km, oraz cztery jednotorowe ołącznej długości około 4,5 km. Część tunelu wydrążona zostanie tarczą TBM(około 3 km), a przy pozostałych użyte zostaną metody odkrywkowe i górnicze.

Pomiędzy stacją Łódź Fabryczna a posterunkiem odgałęźnymŁódź Włókniarzy zostaną wybudowane dwa nowe przystanki osobowe – przyskrzyżowaniu ulic Zielonej, Zachodniej i alei Tadeusza Kościuszki oraz przyskrzyżowaniu ulic Ogrodowej, Drewnowskiej i Karskiego.

Projekt „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego(TEN-T), Etap II, Odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec”jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności wramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jego wartość to ponad1,7 mld zł, z czego dofinansowanie UE to ponad 1,2 mld zł.

Tunel średnicowy ma – jak planuje PKP PLK – stworzyć nowemożliwości Łódzkiego Węzła Kolejowego. Dzięki inwestycji dworzec Łódź Fabrycznaz końcowego stanie się przelotowym, co sprawi, że przez ścisłe centrum Łodzibędą mogły jechać pociągi regionalne i dalekobieżne. Po otwarciu tunelu możliwebędą m.in. połączenia Poznań – Kraków i Szczecin – Lublin, bez przejazdu przezWarszawę, za to z przejazdem przez centrum Łodzi.

Według władz Łodzi tunel będzie też częściowo pełnił funkcjęmetra – powstaną dwa przystanki, które zapewnią dogodny dojazd do centrum, coprzełoży się na podniesienie atrakcyjności turystycznej i biznesowej miastaoraz ułatwi mieszkańcom aglomeracji i województwa codzienne dojazdy.


Komentarze