Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Premier o torach: Odbudowa w nieznanej dotąd skali

inforail
22.08.2018 15:24
0 Komentarzy

Przystępujemy doogromnej fazy remontów szlaków kolejowych, na co przeznaczyliśmy 67 mld zł. Tojest kwota bez precedensu – powiedział premier Mateusz Morawiecki w Dęblinie(Lubelskie). Jak stwierdził, rząd odbudowuje tory kolejowe „w wielkości do tejpory zupełnie nieznanej”.

Premier Morawiecki i minister infrastruktury AndrzejAdamczyk wizytowali w środę modernizowaną linię kolejową nr 7 Warszawa –Lublin. Dęblin leży na tym szlaku.

Jak mówił Morawiecki, 25 lat temu mieliśmy około 25 tys. kmtorów kolejowych, 30 lat temu było 30 tys. km, a dziś jest 19 tys. km liniikolejowych. „Polska niestety w czasach III Rzeczpospolitej zwijała się.(…)Zwijanie Polski można było obserwować na przykładzie szlaków kolejowych” -stwierdził.

Odbudowa szlaków kolejowych zwiększy komfort życia,bezpieczeństwo i przyczyni się do rozwoju gospodarczego – podkreślił szefrządu. „A przez to uczynimy Polskę jedną” – dodał, zaznaczając, że chodzi opołączenie w wymiarze infrastrukturalnym.

„Po to remontujemy, dokonujemy największej w historiiostatnich przynajmniej 30 lat inwestycji w kolejnictwo, w drogi kolejowe, wciągi kolejowe, odbudowę zamkniętych i budowę nowych dróg kolejowych, szlakówkolejowych, po to, żeby zwiększyć komfort, zwiększyć bezpieczeństwo, zmniejszyćrównież emisje, a więc zanieczyszczenie środowiska” – powiedział premier.

Dodał, że rządowi zależy tym, „aby ta zapomniana częśćgospodarki polskiej, jaką było kolejnictwo, żeby ona odzyskała swój dawnyblask”.

Jak mówił szef rządu, trwająca modernizacja linii kolejowejWarszawa – Lublin „znacząco skróci czas podróży” na tej trasie. „Jestinwestycją ogromną. Pochłonie prawie 3 mld zł. Mamy te środki przeznaczone natą inwestycję” – zapewnił.

Wskazał, że w Dęblinie jest remontowany zaniedbany dworzeckolejowy. „Będzie remontowany kosztem 145 mln zł. (…) To zwiększy atrakcyjnośćDęblina, okolic, i tej części województwa lubelskiego” – ocenił premier.

Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podkreślił, żepolska kolej dzięki modernizacji staje się nowoczesna. „Po uruchomieniunowoczesnych systemów zarządzania i sterowania ruchem będziemy mieli kolej byćmoże zorganizowaną najlepiej w Europie. Najnowocześniejszą z punktu widzeniatechnologii, których celem jest dbałość o bezpieczeństwo ruchu kolejowego” -powiedział Adamczyk.

Minister przypomniał, że modernizacja linii kolejowejWarszawa – Lublin jest największą inwestycją kolejową w Polsce, na którąpozyskaliśmy 2,9 mld zł pomocy z UE i zaznaczył, że nie byłoby to możliwe,gdyby nie dobra współpraca resortu infrastruktury z Ministerstwem Inwestycji iRozwoju.

Zgodnie z planem, na stacji Dęblin docelowo zostanąwybudowane trzy nowe perony, które zyskają funkcjonalne wiaty, ławki, zegary,oświetlenie i tablice informacyjne. Będą dostosowane do potrzeb osób oograniczonej mobilności, a ścieżki dotykowe ułatwią poruszanie się osobomniedowidzącym. Rowerzyści skorzystają ze specjalnych stojaków na rowery.

Projekt „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa WschodniaOsobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, odcinekPilawa – Dęblin w km 55.600 – 107.283 etap I” jest największym projektem wKrajowym Programie Kolejowym. Inwestycja jest współfinansowana z ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość całego projektu wynosi ponad3,4 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego POIiŚ wynosi ponad 2,9 mldzł.

W 2021 r. ma być gotowy odcinek Lublin – Otwock, pociągibędą jeździły tą trasa z prędkością 160 km na godzinę. Po zakończeniumodernizacji całej linii, co ma nastąpić w 2022 r., podróż najszybszympociągiem z Lublina do Warszawy ma trwać 90 minut.

Obecnie ruch pociągów przez Dęblin jest wstrzymany, pociągijeżdżą objazdem. Prace na trasie z Dęblina do Lublina są opóźnione, majązakończyć się w połowie przyszłego roku. Na odcinek Dęblin-Otwock, po jednymtorze, pociągi mają wrócić zgodnie z harmonogramem od stycznia przyszłego roku.

Modernizacja linii między Lublinem a Otwockiem obejmujem.in. przebudowę 17 stacji kolejowych, wymianę 355 km torów i sieci trakcyjnej,budowę 11 przejść podziemnych, unowocześnienie 71 obiektów inżynieryjnych i 42przejazdów kolejowo-drogowych.

Komentarze