Przebudowa linii Opole – Kędzierzyn-Koźle blisko półmetka

inforail
06.12.2019 11:15
0 Komentarzy

50 km przebudowanychtorów i 45 wymienionych rozjazdów oraz nowe perony na 5 stacjach iprzystankach, to dotychczasowy efekt inwestycji na linii E 30, pomiędzy OpolemGroszowicami a Kędzierzynem-Koźle. Prace zbliżają się do półmetka – podały PKPPLK.

Po zakończeniu w 2021 r. czas podróży będzie skrócony opołowę. Projekt wart jest 412 mln zł i ma współfinansowanie z instrumentu CEF”Łącząc Europę”.

Zgodnie zharmonogramem

Zgodnie z harmonogramem postępują prace na największejinwestycji kolejowej na terenie woj. opolskiego, przy modernizacji magistralikolejowej E 30, na odcinku Opole Groszowice – Kędzierzyn-Koźle. W efekcieskróci się czasu przejazdu z Opola do Kędzierzyna-Koźla z 50 do 25 min.

Roboty prowadzone są obok kursujących pociągów. Z 85 kmprzebudowano już około 50 km torów i wymieniono 45 rozjazdów z wszystkich 80.Na 50 km torów zamontowano nową sieć trakcyjną. Zastosowanie zmechanizowanegosprzętu, m.in. pociągu do potokowej wymiany toru (PUN) oraz oczyszczarkitłucznia ułatwia realizacje i postęp prac.

Po nowych torach pociągi jadą już na odcinkach Raszowa –Zdzieszowice – Gogolin (po dwóch torach) oraz Przywory Opolskie – Górażdże (pojednym torze). Roboty torowe prowadzone są na stacji Kędzierzyn-Koźle orazodcinku Przywory Opolskie – Opole Groszowice.

Dla podróżnych windy,przejście, kładka

Zmieni się dziesięć stacji i przystanków. Z nowych,wygodnych peronów można korzystać na stacjach Zdzieszowice, Gogolin i Górażdżeoraz przystanku Jasiona. Przebudowywany jest peron nr 3 w Kędzierzynie-Koźlu.Podobne prace są na stacji Przywory Opolskie oraz przystanku Opole Grotowice.

Wszystkie perony po zakończeniu robót będą dostępne dlapodróżnych o ograniczonej możliwości poruszania się. Na trzech stacjach – wZdzieszowicach, Gogolinie i Opolu Groszowicach oraz na przystanku OpoleGrotowice będą windy.

Na stacji w Gogolinie zostanie wybudowane przejście podtorami. Obiekt będzie służyć nie tylko podróżnym, ale zapewni też w mieściedodatkowe, bezpieczne przejście pod linią kolejową. Na przystanku OpoleGrotowice zostanie przebudowana kładka. Poza schodami, dostęp do peronów ułatwiąwindy. Inwestycja PLK zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym idrogowym. Przebudowa objęła 27 przejazdów. Skrzyżowania będą miały nowanawierzchnię, a niektóre zostaną wyposażone w monitoring.

Międzynarodowystandard na międzynarodowym szlaku

Odcinek Opole – Kędzierzyn-Koźle jest na trasie pomiędzyGórnym i Dolnym Śląskiem. Trasą w ciągu doby przejeżdża nawet 90 pociągów.Przebudowa odcinka zwiększy jego przepustowości. Zmodernizowane tory, nowerozjazdy i sieć trakcyjna oraz zamontowane nowe urządzenia sterowania ruchemkolejowym umożliwią prowadzenie pociągów z prędkością do 160 km/godz.

Wartość modernizacji trasy Opole Groszowice –Kędzierzyn-Koźle wynosi 412 mln zł. Prace budowlane w terenie rozpoczęto wewrześniu 2018 r. Wcześniej, po podpisaniu umowy we wrześniu 2017 r. wykonanezostały prace projektowe. Zakończenie umowy przewidziano na IV kwartał 2021r.

Wartość projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinkuKędzierzyn-Koźle – Opole Zachodnie” w zakresie linii nr 136 od km -0,206 do km37,511 oraz linii nr 132 od km 94,281 do km 101,100 wynosi 835,5 mln zł.Dofinansowanie ze środków unijnych CEF (Connecting Europe Facility – „Łącząc Europę”) to przeszło 397,3  mln zł.


Komentarze