TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Przewozy Regionalne w pośpiechu pocięły ED73
InfoRail.pl - Opublikowano: 09.08.2019 19:19:41 2 komentarze
Przewozy Regionalne w pośpiechu pocięły ED73 (źródło: Wikipedia/Szakal)

Przewozy Regionalne w pośpiechu pocięły ED73. Żeby nie stał się zabytkiem. Taką informację otrzymaliśmy od jednego z naszych Czytelników.

Jej potwierdzenie w Przewozach Regionalnych jest niemożliwe. Wystąpiliśmy do spółki o udzielenie w tej sprawie informacji w trybie zapytania, zgodnie z ustawą o dostępie do informacji publicznej. Historycznie jednak rzecz biorąc należy spodziewać się odmowy.

Wracając do ED73 miał on zostać w pośpiechu pocięty, zanim ewentualnie zostałby wpisany do rejestru zabytków. To mogłoby zablokować jego kasację, a priorytetem obecnych władz spółki jest pocięcie jak największej liczby pojazdów. Mimo że znalezienie kupca na wraki nie jest wcale łatwe, to jednak w przypadku ED73 o dziwo udało się.

O wpisanie tej jednostki do rejestru zabytków wystąpiło m.in. Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Jaworzynie Śląskiej. Przewozy Regionalne odpowiedziały, że nie ma ku temu podstaw prawnych. Wcale nas to nie dziwi. Dla spółki pojazd nie stanowił zabytku. Dlaczego? Otóż zastosowane, zdaniem Przewozów Regionalnych, przy jego produkcji rozwiązania techniczne nie mają waloru wyjątkowości i są obecnie w udoskonalonych formach stosowane przez producentów taboru. Czyli Prezes Krzysztof Zgorzelski i Członek Zarządu Jarosław Klasa sami sobie zaprzeczają. Takich rozwiązań (nieudoskonalonych) nie ma już w żadnym innym pojeździe. A zatem ED73 jest wyjątkowy. Ale w Przewozach Regionalnych myślą inaczej. I twierdzą, że nie jest to wyjątkowa myśl techniczna, która byłaby krokiem na drodze rozwoju cywilizacyjnego.

Ważniejsze jest jednak twierdzenie, że doprowadzenie pojazdu do sprawności technicznej byłoby dla spółki nieopłacalne ekonomicznie. Pojazd, jak podaje przewoźnik, stał od wielu lat i generował koszty. Chyba tym, że stał. Szkoda, że nikt nie wpadł na to, żeby przekazać go do muzeum, za symboliczną złotówkę. Nie generowałby wtedy kosztów. Obecne władze spółki miały na to kilka lat.

Dla Przewozów Regionalnych ED73 nie przejawiał wartości ani historycznej, ani artystycznej, ani też naukowej. Jego zachowanie było więc nieuzasadnione. No i został pocięty.

Prezesowie Zgorzelskiemu przypominamy. Jednostka została wyprodukowana w 1997 roku, jako rozwojowa wersja ED72, która z kolei była rozwinięciem EN71. ED73 był ostatnią jednostką bazującą na konstrukcji EN57, wywodzącej się jeszcze z EW55. Jednostka miała wprowadzone wiele udogodnień jak np. usprężynowanie pneumatyczne, czy odskokowo-przesuwne drzwi boczne. Zwiększono również prędkość maksymalną do 120km/h. W efekcie podróż tym składem była bardziej komfortowa niż klasycznym EN57.

Zespół od nowości był przydzielony do Wielkopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, gdzie jeździł do 2005 roku. Jednak stan techniczny jednostki pogarszał się z dnia na dzień. a gdy przyszedł czas wymiany części jednostkę odstawiono na boczny tor w Gnieźnie. Dopiero w połowie roku 2006 zdekompletowany pojazd trafił do Dolnośląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, gdzie prace nad przywróceniem zapuszczonej jednostki do ruchu trwały przeszło rok. ED73-001 w odświeżonym pierwotnym malowaniu z początkiem stycznia 2008 roku ponownie wyjechał na szlaki kolejowe, tym razem w województwie dolnośląskim. Dwa lata później trafił do Oddziału Łódzkiego, gdzie dokonał żywota. Od kilku lat stał na terenie ZNT Kruszewiec, jak się okazuje w oczekiwaniu na pocięcie.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Przewozy Regionalne
ED73
  • daarst – 10.08.2019

    Patologia (ponad)Regionalna...

  • kasper1 – 28.09.2019

    Podobny przypadek był z ostatnim poznańskim przedstawicielem autobusu Neoplan N4021td o numerach bocznych #1733, który miał trafić do muzeum komunikacji w Paterku, ale niestety skończył na złomie pod Warszawą w kwietniu tego roku.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....