Przyszłość to pociągi hybrydowe

inforail
25.09.2019 08:11
0 Komentarzy

Przyszłośćkolei to pociągi hybrydowe – powiedział ministerinfrastruktury Andrzej Adamczyk. Wieczorem odbył się w Gdańskuprzedpremierowy przejazd pierwszym polskim hybrydowym zespołemtrakcyjnym Impuls typu 36 WEh.

„Uważam,że to jest bardzo dobre rozwiązanie. To jest przyszłość. Pociągi hybrydowe. Pociągi, które mogą wjeżdżać na linie, które nie posiadają trakcjielektrycznej. Bardzo łatwe przejście ze szlaku, na którym jesttrakcja elektryczna na szlak, na którym tej trakcji nie ma. Tooznacza, że zbędne są długie postoje, dopinanie lokomotywspalinowych. Ten  pociąg możepraktycznie robić wszystko w każdym miejscu szczególnie na stykuna granicy linii zasilanych energetycznie i linii, które tegozasilania nie posiadają”- ocenił minister Adamczyk, pytanyprzez dziennikarzy o wrażenia z jazdy hybrydowym zespołemtrakcyjnym.

Przejazdodbył się w ramach 13. Międzynarodowych Targów Kolejowych Trako2019, które rozpoczęły się we wtorek w Gdańsku. Pociąg wyruszył ze stacji Gdańsk Stadion Expo do stacji Sopot, skądpowrócił do stacji początkowej. W przejeździe wzięli udziałm.in. minister Adamczyk i wiceminister Andrzej Bittel.

„Każderozwiązanie, które upłynni ruch, każde rozwiązanie, którepozwoli dojechać do najdalszych zakątków dzisiaj wykluczonychkomunikacyjnie,(…) dlatego, że brakuje tam połączeń kolejowych,ponieważ przewoźnicy mówią wyraźnie: nie mamy trakcjielektrycznej, nie możemy tam jechać” – zauważył Adamczyk.”Dzięki takim rozwiązaniom będzie możliwa absolutnadostępność do wszystkich miejsc naszego kraju i na tym równieżpolega walka z wykluczeniem komunikacyjnym” – dodał.

WiceministerBittel zauważył, że pojazd ten jest zbudowany na bazieprodukowanego przez Newag w długiej serii elektrycznego zespołutrakcyjnego Impuls, eksploatowanego już przez przewoźnikówkolejowych, z tym, że różni się od niego napędem.

Wpodróży oprócz ministra infrastruktury uczestniczyli także licznigoście, uczestnicy targów Trako. Pytani przez dziennikarzy owrażenia z podróży, mówili m.in.: „Bardzo cicho, wygodnie”,”Bardzo miłe doznania jak dla pasażera”.

Wedługfirmy Newag, producenta pojazdu, hybrydowy zespół trakcyjny Impulstypu 36 WEh oprócz silników elektrycznych posiada też silnikispalinowe, co pozwala mu na przejazd odcinkami sieci kolejowejpozbawionych sieci trakcyjnej. Może zabrać około 330 pasażerów ijechać z prędkością do 160 km/godz.

„Jeżelichodzi o jednostki trakcyjne do tej pory na rynku polskimdysponowaliśmy albo spalinowymi albo elektrycznymi jednostkamitrakcyjnymi. Tutaj zintegrowaliśmy te dwa rodzaje napędów,stworzyliśmy pojazd bimodalny i nazwaliśmy go hybrydowym, z tegowzględu, że ta generacja pojazdów Impuls, umożliwia też trakcjęna akumulatorach” – wyjaśnił dziennikarzom w trakcie podróżydyrektor pionu badań i rozwoju Newag Group Mariusz Bernaś.

Pociąg część podróży odbył zasilany z sieci trakcyjnej, aczęść napędzany silnikami spalinowymi. Premiera hybrydowegopojazdu szynowego produkowanego przez grupę Newag odbędzie się wśrodę na targach Trako. 


Komentarze