Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rada Ministrów przyjęła nowelizację ustawy o transporcie kolejowym

inforail
14.01.2020 11:45
0 Komentarzy

14 stycznia 2020 r.Rada Ministrów przyjęła przedłożony przez Ministra Infrastruktury projektnowelizacji ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, którydostosowuje przepisy krajowe do prawa unijnego w zakresie przewozów kolejowych.

Nowelizacja przewiduje, że polski rynek usług kolejowegotransportu pasażerskiego zostanie otwarty dla przewoźników kolejowych z innychpaństw Unii Europejskiej, dzięki temu stanie się bardziej konkurencyjny.

Jak podaje Ministerstwo Infrastruktury dzięki nowymprzepisom ograniczona będzie możliwość wywierania wpływu na zarządcęinfrastruktury przez przewoźników kolejowych lub podmioty sprawujące nad nimikontrolę. Zakazane będzie łączenie określonych funkcji lub zajmowanie stanowiskjednocześnie u zarządcy infrastruktury kolejowej i przewoźnika kolejowego.Ograniczona zostanie ponadto możliwość zlecania zadań zarządcy infrastrukturyinnym podmiotom

W nowelizacji zaproponowano m.in.: zakaz wzajemnegoudzielania pożyczek pomiędzy zarządcą infrastruktury a przewoźnikiem, a takżeobowiązek prowadzenia przez zarządcę szczegółowej dokumentacji dotyczącejwspółpracy handlowej i powiązań kapitałowych z innymi podmiotami wchodzącymi wskład tego przedsiębiorstwa.

Nowelizacja wprowadza możliwość prowadzenia negocjacji wzakresie opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej oraz obowiązek współpracyi informowania innych zarządców infrastruktury, jeśli wystąpią zakłócenia,które mogą mieć wpływ na ruch transgraniczny. W projekcie zaproponowano tezzmiany w zakresie monitorowania punktualności oraz rekompensat należnych ztytułu opóźnienia pociągu.

Większe uprawnieniaUTK

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego będzie m.in. uprawnionydo żądania od zarządcy informacji o braku zdolności przepustowej infrastrukturykolejowej. UTK będzie sprawować nadzór nad negocjacjami, których przedmiotem sąopłaty za dostęp do infrastruktury oraz nad zawieraniem i wykonywaniem umowydotyczącej współpracy zarządcy infrastruktury i przewoźnika. 

Nowe rozwiązania wejdą w życie po 2 miesiącach od ogłoszeniaw Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać zdniem następującym po dniu ogłoszenia.


Komentarze