Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rail Balica nie zostanie dokończona?

inforail
21.11.2017 13:57
0 Komentarzy

Platforma Obywatelskaw Podlaskiem obawia się, że po 2023 roku nie powstanie ostatni polski odcinektrasy Rail Baltica.

Przypomnijmy, że Rail Baltica to międzynarodowa trasakolejowa z Berlina, przez Warszawę, do Helsinek. W Polsce jej modernizacjaobejmuje 341 km, od Warszawy przez Sadowne-Czyżew-Białystok-Ełk, do Trakiszekna granicy z Litwą.

Rail Baltica była tematem konferencji prasowej polityków PO,zorganizowanej we wtorek w Białymstoku. Jej powodem była wypowiedź wiceministrarozwoju Jerzego Kwiecińskiego, w trakcie debaty zorganizowanej przed miesiącemw Warszawie przez „Gazetę Polską”, na temat rozwoju transportu kolejowegow Polsce.

„My pewnie byśmy nie budowali linii kolejowej, którasię w tej chwili nazywa Rail Baltica, bo dla nas z punktu widzeniagospodarczego znacznie ważniejsze są inne połączenia kolejowe w kraju, niżpołączenie województwa podlaskiego, które ja bardzo lubię i często jeżdżę, zWarszawą, prawda? Ono nie ma dla nas znaczenia, Podlaskie ma mniej, niż milionludzi” – mówi w trakcie tej debaty wiceminister Kwieciński.

W związku z tą wypowiedzią poseł PO Robert Tyszkiewiczskierował we wtorek do premier Beaty Szydło interpelację „w sprawiestrategii rządu dla województwa podlaskiego”. Pyta m.in. czy to oficjalnestanowisko rządu. Wypowiedź nazywa „skandaliczną”.

Wicemarszałek województwa podlaskiego Anna Naszkiewiczmówiła dziennikarzom, że Rail Baltica to inwestycja strategiczna dla regionunie tylko ze względów gospodarczych, ale i społecznych.

Odnosząc się do wypowiedzi wiceministra Kwiecińskiegowyraziła obawę, że po 2023 roku projekt nie będzie realizowany; chodzi oodcinek Ełk-Trakiszki (czyli do granicy z Litwą).

PKP PLK zapewnia, że aktualne są wszystkie, podawanewcześniej, plany i terminy związane z modernizacją międzynarodowej liniikolejowej Rail Baltica.

Według tych planów, wiosną 2018 r. ma być ogłoszony przetargna budowę 70 km odcinka Czyżew-Białystok – potwierdził we wtorek w rozmowie zPAP Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK. Jak podawała we wrześniuspółka, prace na tym odcinku mają kosztować ok. 1,6 mld zł i mają byćzakończone w latach 2020-2021. Pieniądze pochodzą z UE z programu CEF”Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility).

PKP PLK przypominała również wtedy, że gotowy jest odcinek odługości 66 km Warszawa-Sadowne (prace kosztowały ok. 1,5 mld zł), od sierpnia2017 r. trwają prace na odcinku Sadowne-Czyżew (koszt ok. 1 mld zł). Inwestycjesą dofinansowane z UE. PKP PLK planują, że odcinek Sadowne-Czyżew ma być gotowyw 2019 r.

Zastępca dyrektora rejonu centralnego PKP PLK KrzysztofPietras mówił wtedy także, że budowa Rail Baltica na odcinku od Białegostoku doEłku jest planowana na drugą połowę 2020 r.

Prace miałyby się zakończyć w 2023 r. Dopiero po ichzakończeniu planowana jest modernizacja ostatniego polskiego odcinka RailBaltica Ełk-Trakiszki. Całość ma być gotowa w 2025 r. – mówił we wrześniu wBiałymstoku dyrektor Pietras.


Komentarze