TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Rekord Luxtorpedy - na trasie do Zakopanego cały czas najszybsza
PAP - Opublikowano: 07.12.2015 11:20:33 16 komentarzy
Luxtorpeda w Zakopanem (źródło: Wikipedia/Narodowe Archiwum Cyfrowe (Sygnatura: 1-G-2970)

Historia trasy kolejowej do Zakopanego sięga końca XIX wieku, ale dopiero od 40 lat szlak kolejowy pod Tatry jest zelektryfikowany. Rekord czasu przejazdu na trasie Kraków-Zakopane ustanowiony przez Luxtorpedę w 1936 r. nie został do tej pory pobity.

Linię kolejową pod Tatry zbudowano w 1899 r. staraniem hr. Władysława Zamoyskiego. Wówczas Zakopane stawało się modnym i szybko rozwijającym się kurortem. Parowóz pod Tatry zaczął przywozić rzesze turystów. Wcześniej do Zakopanego górale wozili turystów konnymi furkami. Już sama budowa trasy kolejowej budziła niepokój górali.

"To była radykalna zamiana i kompletna rewolucja dla Podhala. Radykalnie w Zakopanem wzrosła liczba przybyszów i z jednej strony górale się cieszyli bo mieli więcej gości, ale skończył się transport konny na trasie do Zakopanego i możliwość zarobkowania" - opowiadał PAP Maciej Krupa autor książki "Kroniki zakopiańskie", przewodnik i znawca historii Zakopanego.

W "Kronikach" opisywany jest zabawny incydent, kiedy przy pierwszym wjeździe parowozu do Zakopanego kilku fiakrów zdjęło portki i gołymi zadkami wypięło się w stronę maszynisty Otto Wolfa, na co on zareagował polewając ich wodą.

Z budową linii kolejowej pod Tatry wiąże się wiele opowieści. Jedna z nich mówi, że górale wieszczyli koniec świata po przyjeździe "ognistego diabła". Mówiło się, że inżynier budujący linię do Zakopanego nazywał się Zeper i stąd rzekomo wzięła się pejoratywna nazwa turysty - ceper. To jednak nie znajduje potwierdzenia w źródłach.

"Zakopane pod wpływem kolei zaczęło się zmieniać. Już po I wojnie światowej górale w Zakopanem przestali dominować, narastała liczba mieszkańców przyjezdnych" - mówił Krupa.

W latach 30. XX wieku na polskich torach pojawił się pociąg SAx 90080 znany jako Luxtorpeda. Ten aerodynamiczny spalinowy pociąg kursował na trasie do Zakopanego i w roku 1936 ustanowił rekord szybkości przejazdu na trasie Kraków - Zakopane na 2 godziny 18 minut. Do dzisiaj ten rekord nie został pobity. Obecnie pociąg tą trasę pokonuje w 3 godz. 49 minut.

"To był pociąg marzenie, o niezwykłym kształcie niemającym odniesienia nawet we współczesnych pociągach. To było ogromne osiągnięcie, na miarę innych ważnych w II Rzeczpospolitej osiągnięć, jak budowa i rozwój portu w Gdyni, powstanie Centralnego Ośrodka Przemysłowego i szereg innych, a w tym świetle Luxtorpeda była na czasie" - zauważył Krupa.

Ostatni odcinek trasy z Chabówki do Zakopanego poprowadzony jest po stromych stokach, co powoduje znaczne ograniczenie prędkości pociągów. Przed elektryfikacją trasy wagony musiał ciągnąć specjalny parowóz przystosowany do trudnego terenu. Ostatni raz taki specjalny parowóz OKz32 kursujący regularnie wjechał ze składem na zakopiańską stację 40 lat temu.

3 grudnia 1975 r. linia kolejowa pod Tatry została zelektryfikowana. Krupa jako świadek tamtego wydarzenia wspominał: "Na wjazd pierwszego pociągu elektrycznego do Zakopanego zorganizowano wielką uroczystość. Zwołano uczniów ze wszystkich szkół, pamiętam transparenty gloryfikujące komunizm. Pod naporem gapiów zawalił się daszek nad peronem, a milicjanci zaczęli biegać wokół dworca w obawie o jakąś prowokację".

Współcześnie tylko okazjonalnie na zakopiańską stację przyjeżdża parowóz stacjonujący w skansenie w Chabówce i uruchamiany okazjonalnie jako specjalna atrakcja turystyczna. W latach 90. XX wieku zakopiański teatr Witkacego grał spektakl w wagonach retro ciągniętych przez oryginalny parowóz z lat 20. ubiegłego wieku.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Zakopane
Luxtorpeda
parowóz
  • PPP – 07.12.2015

    wstyd z "ekologistami" i politycznymi idiotami w tle.

  • FRanek – 07.12.2015

    Jak to się dzieje, że żaden współczesny EZT albo SZt nie może dogonić Lukstorpedy? Przecież maks. prędkość nie ma tu znaczenia (100 - 115 km/h Luks.) Zła infrastruktura, organizacja ruchu, czy co?

  • Anonim – 07.12.2015

    @FRanek. Gdzieś kiedyś czytałem, że ten rekordowy przejazd był tylko pokazowy. Pociąg nie zatrzymywał się na żadnej pośredniej stacji,, wszystkie szlabany na drogach były zamykane. Ten czas przejazdu to taki dawny PR

  • Meteor – 07.12.2015

    OKz32 wjechał w zeszłym roku w sierpniu do Zakopanego z pociągiem retro z Chabówki przy okazji ParowozjadyPlanowo LuxTorpeda jechała z Krakowa do Zakopanego 2:45, a było to możliwe m.in. dzięki temu, że było dwóch maszynistów i zmiana czoła w Krakowie Płaszowie, Suchej i Chabówce była rzeczywiście ekspresowa.

  • kkz – 07.12.2015

    Ciekawe jaki był najmniejszy czas przejazdu rozkładowego pociągu elektrycznego. To byłoby odniesienie.

  • KKU – 07.12.2015

    W roku 1996 Ex "TATRY BIS" miał czas rozkładowy 3:03. Czyli straciliśmy gdzieś 45 min.

  • kkz – 07.12.2015

    Dziś mamy min. czas przejazdu 3:16 a nie 3:49. mamy więc stratę 13min w stosunku do roku 1996, natomiast wtedy pociąg zatrzymywał się na jednej stacji więcej.

  • Szu – 08.12.2015

    Nie wiem czy czasem ten lux busik nie jechał z Plaszowa. A najszybszy elektryk to byl Kasprowy na dwa EN71. W 95/96 jecha Głównego 2.29. A wydaje mi sie ze we wcześniejszym rozkładzie jeszcze krócej.

  • zeus04 – 08.12.2015

    Sygnały nr.22/89Urwać jeszcze kwadransPociąg pospieszny z Krakowa do Zakopanego jedzie 3 godziny i 37 minut, zaś ekspres - 3 godziny i 9 minut. Czy można tę trasę pokonać w dwie i pół godziny, miała odpowiedzieć jazda próbna. Pociąg zestawiony z dwóch ezt nie wyróżniał się niczym szczególnym. Dopiero wewnątrz uwagę zwracał niecodzienny ładunek: po kilkaset klocków hamulcowych w każdym wagonie zamiast pasażerów. Za pulpitem sterowniczym starsi maszyniści-instruktorzy: Adam Berny i Jan Knapczyk. W wagonie kilkanaście osób; przedstawiciele służb drogowej, ruchu i trakcji oraz naukowcy z Politechniki Krakowskiej....https://groups.google.com/forum/m/#!searchin/pl.misc.kolej/zeus04$20do$20zakopanego/pl.misc.kolej/oDoq-XaRHlo

  • kkz – 08.12.2015

    @Szu -> jeśli twoja informacja jest prawdziwa to ten artykuł nie ma sensu ponieważ znaczy to że EZTy jeździły szybciej od Lukstorpedy. A obiegowa opinia że Lukstorpeda to najszybszy pociąg do zakopanego jest tylko legendą.

  • Szu – 09.12.2015

    @kkz. Po prostu spojrzałem do ówczesnego Sieciowego RJ i to jest fakt. Kraków Gl 6.36 Zakopane 9.05. Jak znajdę wcześniejszy to zapodam, ale to wieczorem bo po nocce jestem

  • Damian – 09.12.2015

    Mniej stacji i przystanków, wyższa szlakowa niż ta obecna wdrożona przez Polskie Lenie Kolejowe ze względu na stan torowiska itd. to wszystko robi swoje.

  • Meteor – 09.12.2015

    Trzeba też wspomnieć, że LuxTorpeda która kursowała do Zakopanego miała maksymalną prędkość 100 km/h.@Szu - LuxTorpeda jeździła z Krakowa Głównego. Wtedy nie było takich pomysłów jak w dzisiejszych czasach, żeby pociąg do Zakopanego zaczynał jazdę w Krakowie Płaszowie.

  • kmu – 11.12.2015

    @zeus04 -> "Pociąg zestawiony z 2 EZT...." gdzie te czasy

  • kkz – 12.12.2015

    Minimalny czas przejazdu Kr. Gł. -> Zakopane wagonem motorowym według rozkładu z roku 1937 wynosi 7:32 -> 10:01 czyli 2:29. Czyli dokładnie tyle samo co EZTy według @Szu

  • smok_wawelski – 25.12.2016

    Pomimo że po latach zdecydowałem się dodać tu komentarzTak się składa że pamiętam jeszcze końcówkę ery pary na tym szlaku, pamiętam też doskonale zarówno moje rówieśnice EU-06 jak i późniejsze EU-07 i EZT np. EN57Sporo lat minęło ale wydaje mi się iż pamiętam pp. Adama Berny i Jana KnapczykaKoledzy - zauważcie proszę że nie jest to długi czas przejazdu szlaku, zauważcie proszę jaki procent czasu stanowią rozprzegnięcie, sprzęgnięcie lokomotywy i próba hamulca - to na tym szlaku ma miejsce przecież 3 krotnie - wg mnie kluczowym dla czasu przejazdu jest:1/ zmiana kierunku w Płaszowie, Suchej i Chabówce 2/ związane z tym rozprzęgnięcie i sprzęgnięcie lokomotywy ze składem oraz obowiązkowa próba hamulca zespolonego3/ nie można porównywać EZT posiadającego 2 kabiny sterownicze ze składem ciągniętym czy to przez parowóz czy elektrowóz - ponieważ nie mamy tu rozpięcia składu i z racji zmiany kierunku jazdy rozprzęgnięcia i sprzęgnięcia lokomotywy4/ w podawanym rekordowym przykładzie EZT zapewne 2 przeciwległe kabiny były obsadzone, skład nie był rozprzęgany 5/ porównanie EZT ze składem z lokomotywą miałoby sens tylko przy składzie z lokomotywą prowadzącą i dodatkową lokomotywą na przyprzągu która przejmowałaby prowadzenie pociągu naprzemiennie w Płaszowie i Chabówce

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....