TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBus

InfoTram

Rok temu pocięto ED73. Nikt nie poniósł za to odpowiedzialności
InfoRail.pl - Opublikowano: 14.08.2020 13:45:29
Rok temu pocięto ED73. Nikt nie poniósł za to odpowiedzialności

Stowarzyszenie Klub Miłośników EKD/WKD w Grodzisku Mazowieckim wystosowało wniosek do Łódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o wpisanie do rejestru zabytków ruchomych elektrycznego zespołu trakcyjnego ED73-001.

Wpisania jednostki do rejestru zabytków domagało się także stowarzyszenie Stacja z Chrzanowa. Mimo to, dokładnie rok temu, jednostka została pocięta. Jak ustaliliśmy nikt nie poniósł za to odpowiedzialności. A sprawa ucichła.

Próbowaliśmy dowiedzieć się, czy ktoś z osób, które podjęły decyzję o kasacji składu poniósł za to odpowiedzialność. Jak się okazuje nic takiego nie miało miejsca. Nie udało się również ustalić personaliów osób, które podjęły decyzję o kasacji. Na sprawę została spuszczona zasłona milczenia, choć trudno przypuszczać, żeby o cięciu ED73 decydował szeregowy pracownik Przewozów Regionalnych.

Takiemu obrotowi wypadków trudno się dziwić. Jak pamiętamy ED73 został skasowany w pośpiechu, co dziwi. Przewozy Regionalne zwykle kilka razy muszą ponowić przetarg na złomowanie pociągów, zanim znajdą chętnego. W tym przypadku wszystko odbyło się ekspresowo. Został w pośpiechu pocięty, zanim ewentualnie zostałby wpisany do rejestru zabytków. To mogłoby zablokować jego kasację, a priorytetem byłych już władz spółki było pocięcie jak największej liczby pojazdów. Mimo że znalezienie kupca na wraki nie jest wcale łatwe, to jednak w przypadku ED73 o dziwo udało się. Skutki cięć widać też w statystykach UTK. W ciągu roku liczba ezt-ów zmniejsza się o około 60 sztuk. To efekt kasacji w Przewozach Regionalnych.

Jednostka ED73 została wyprodukowana w 1997 roku, jako rozwojowa wersja ED72, która z kolei była rozwinięciem EN71. ED73-001 był ostatnią jednostką bazującą na konstrukcji EN57, wywodzącej się jeszcze z EW55. Jednostka miała wprowadzone wiele udogodnień jak np. usprężynowanie pneumatyczne, czy odskokowo-przesuwne drzwi boczne. Zwiększono również prędkość maksymalną do 120km/h. W efekcie podróż tym składem była bardziej komfortowa niż klasycznym EN57.

Zespół od nowości był przydzielony do Wielkopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, gdzie jeździł do 2005 roku. Jednak stan techniczny jednostki pogarszał się z dnia na dzień. a gdy przyszedł czas wymiany części jednostkę odstawiono na boczny tor w Gnieźnie. Dopiero w połowie roku 2006 zdekompletowany pojazd trafił do Dolnośląskiego Zakładu Przewozów Regionalnych, gdzie prace nad przywróceniem zapuszczonej jednostki do ruchu trwały przeszło rok. ED73-001 w odświeżonym pierwotnym malowaniu z początkiem stycznia 2008 roku ponownie wyjechał na szlaki kolejowe, tym razem w województwie dolnośląskim. Dwa lata później trafił do Oddziału Łódzkiego, gdzie dokonał żywota w sierpniu 2019 roku. Od kilku lat stał na terenie ZNT Kruszewiec, jak się okazuje w oczekiwaniu na pocięcie.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
ED73
Przewozy Regionalne
ZNT Kruszewiec

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....