Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Rozpoczęto badania architektury stacji WKD Śródmieście

inforail
27.07.2018 14:21
0 Komentarzy

W Warszawierozpoczęły się badania stacji WKD Śródmieście, mające pomóc w ulepszaniu metod konserwacjipowojennego europejskiego budownictwa.

Uczestnicy projektu chcą też promować wiedzę na temat tychkonstrukcji, które określają, jako „perełki powojennego modernizmu”. Badaniaprowadzone są w ramach projektu badawczego InnovaConcrete, realizowanego wramach programu Horyzont 2020 przez międzynarodowe konsorcjum, w skład któregowchodzi 29 instytucji z 11 krajów, w tym historycy sztuki z UniwersytetuŁódzkiego. Wartość projektu wynosi 6,8 mln euro.

Celem projektu InnovaConcrete jest ulepszenie metodkonserwacji samych budynków, jak również zwiększenie świadomości społecznejdotyczącej powojennej – betonowej i żelbetowej – architektury europejskiej.Uczestnicy projektu będą badać wybrane konstrukcje oraz wypracowywać technicznemetody ich konserwacji, jak również analizować społeczną i ideologiczną rolęodgrywaną przez poszczególne obiekty.

Pod koniec lipca pracownicy hiszpańskiej firmy INESIngenieros, wspierani przez badaczy z Uniwersytetu Łódzkiego, rozpoczęlipobieranie próbek na jednej ze stacji Warszawskiej Kolei Średnicowej – WKDWarszawa Śródmieście. Otwarta w 1963 roku betonowa konstrukcja zaprojektowanazostała przez znanych polskich architektów, Arseniusza Romanowicza oraz PiotraSzymaniaka.

„WKD Śródmieście jest reprezentantem większej całości,na którą składają się stacje kolei średnicowej w Warszawie” – tłumaczy wrozmowie z PAP dr inż. Błażej Ciarkowski z Katedry Historii Sztuki UniwersytetuŁódzkiego. Inne charakterystyczne stacje stworzone w ramach tej koncepcji tom.in. Warszawa Ochota czy Warszawa Powiśle.

Jak podkreśla rozmówca PAP, stacja WKD Śródmieście stanowiprzykład unikalnego okresu w historii polskiej architektury. „Obiekt tenpowstał na początku lat 60. – natomiast jego koncepcje były tworzone już wpołowie lat 50. Jest to więc punkt przełomu: kończy się stalinizm, a polskaarchitektura bardzo mocnym gestem wchodzi ponownie w modernizm, dzięki czemupowstaje coś unikatowego” – opowiada ekspert.

„Sama stacja WKD Śródmieście ma też bardzo wyjątkowy,niespotykany kształt” – dodaje dr Ciarkowski. „Jeśli jeszczespojrzymy na możliwości techniczne – choćby sam fakt, że ktoś wymodelował takągeometrię bez użycia technik komputerowych – to mamy tutaj świetny przykładgeniuszu architektów i inżynierów, którzy to skonstruowali” – stwierdzabadacz.

Po pobraniu próbek badacze będą analizować stopieńzniszczenia konstrukcji oraz potencjalnych zagrożeń – co ma pozwolić naopracowanie lepszych technologii ochrony i zabezpieczania przed zniszczeniemzarówno stacji WKD Śródmieście, jak i podobnych żelbetowych konstrukcji pozostałychstacji kolei średnicowej.

„Właściciel stacji kolei średnicowej – czyli PKP – jestw pełni świadom tego, że ma w posiadaniu perły powojennego modernizmu” -podkreśla dr Ciarkowski. Przyznaje jednak równocześnie, że obiekty te niefunkcjonują w świadomości mieszkańców Warszawy, jako coś specjalnego.”Jest to problem otoczenia, w jakim się znajdują” – tłumaczy. „Wramach projektu przeprowadziliśmy ankiety dotyczące tego, jak otoczenie wpływana odbiór obiektu. Wstępne wyniki są niestety dość przygnębiające: niska jakośćotoczenia kompletnie zagłusza tę interesującą architekturę. W chaosieprzestrzennym budynek ten nie jest zauważany” – stwierdza badacz.

Dlatego też, jak podkreśla rozmówca PAP, ważną częściąprojektu InnovaConcrete jest popularyzacja wiedzy na temat powojennychkonstrukcji. „Chcielibyśmy, aby przeciętny przechodzień uświadomił sobie,że patrzy na coś, co posiada swoją historyczną i artystyczną wartość – i żewarto jednak ten kawałek żelbetu przy ulicy docenić” – podsumowuje drCiarkowski.


Komentarze